Nu är betarna borta på min gris!!!

mimus

Trådstartare
Igår när min vet var ute och vaccinerade hästarna, så passade vi på att söva min Megasen (mini/hängbukssvin) för att kunna "klippa" av hans betar som växer in mot kinderna.
Jag var orolig iom att det är lite riskabelt att söva gris och svårt att uppskatta vikten.
Men han fick för ca 40 kg, tror han väger runt 50 kg.

Allt gick mycket bra, fast man ger sprutorna bakom öronen, så var han lugn.

Men det tog 5 timmar innan han var på benen och han hade mycket ryckningar, skakningar och det var obehagligt, sen så fick han panik, kastade sig och sprang in i väggen osv. Som om han hade mardrömmar eller hallucinationer eller likn.
Efter det så hoppade hans syster på honom och började bita så jag fick dela på dem, då blev han än mer stressad förstås.

Jag kunde inte ens titta in på honom utan att han fick panik. Men vid halv 9 igår kväll så tog han emot vatten och hö, då verkade han ha "kommit tillbaka"

Imorse var det min vanliga hungriga gris som jag träffade, och under dagen så ska jag släppa ihop dem igen.
Hoppas de inte bråkar bara....

Är det någon av er grisägare som varit med om liknande vid sövning?

Sv: Nu är betarna borta på min gris!!!

Skönt att det gick bra ändå... alltså att han e som vanligt igen :)
är ju ingen grisägare själv... men vill gärna se bilder ;)

Ska försöka ladde ner några bilder.

Har släppt ihop dem 2 ggr idag men han blir utsatt av sin syster.
Förmodligen luktar han konstigt eller nått, jag vet inte, satt och passade på dem i 1 timme, hon flyger på honom i sidan och låter arg.

Får hålla på imorgon med, de Måste ju kunna vara tillsammans igen

Mina grisar mobbar varandra så fort det är något med någon av dom som inte är som det ska tex efter att en av dom varit sövd. Varför dom gör så vet jag inte men jag gissar på att den gris som "inte är sig själv" av någon anledning ska stötas bort förmodligen är det något nedärvt för att inte locka rovdjur till flocken, vilda grisar är ju flockdjur. För att lösa mobbing problem låter jag grisarna träffas varje dag i ca en vecka när jag är i stallet och sen brukar det gå bra igen. Jag har två kastrerade galtar dom är inte släkt men gillar varandra när allt är bra. :love:

Nala.

Skönt att höra ska släppa ihop dem igen varje dag och en kompis till mig ska hjälpa till och vakta, dem slutar när jag ryar till.

Ny rapport i morgon

Sprid ut lite morotsslantar eller något annat dom gillar så får dom lite annat att tänka på när dom letar efter godiset. Du ska se att det kommer att gå bra du ska nog inte lägga dig i deras knuffande för mycket han behöver nog få chansen att visa sin rang för syrran!
Lycka till och glöm inte att berätta hur det går ;)

nala skrev:
Sprid ut lite morotsslantar eller något annat dom gillar så får dom lite annat att tänka på när dom letar efter godiset. Du ska se att det kommer att gå bra du ska nog inte lägga dig i deras knuffande för mycket han behöver nog få chansen att visa sin rang för syrran!
Lycka till och glöm inte att berätta hur det går ;)

Du har helt rätt :bow:
I morse så fräste han ifrån ordentligt till henne, och efter det så gick hon mest runt och blängde på honom.
Har slängt ut lite morötter och kaninmat(de älskar dem) så de har att pyssla med.
MEN jag erkänner att jag ären fegis och jag särade på dem när jag gick hem.
När de går och borrar ner sig i halmen tillsammans så hoppas jag att det betyder att de är överens igen.
:)

Du gör helt rätt låt dom inte vara tillsammans ensamna innan du sett att det funkar :bow: Men det är ju på god väg att lösa sig :banana: Hur gamla är dina grisar?

Dem är födda -99, så de blir 6 år till sommaren.

Just nu är de lösa i stallet och hagen utanför tillsammans, och jag är hemma, men det var inget gruff i morse.

En arbetskamrat är i krokarna runt stallet och håller lite koll,

Ska ta lite kort på dem, och sätta in här.
De är väldigt fina. :love:

här kommer kort på Mathilda

Mathilda.jpg

här på Megasen

Megasen.jpg

"i mitt osopade stall i morse"

Sen i onsdags så kan de bo ihop igen, men det var en pärs.
Nu verka det som att osämjan aldrig funnits.

Men hon undvek honom in i det längsta.....

Vad som ändå är bra med allt detta är att OM en av dem skulle gå bort av nån anledning så klarar de sig utan varandra.
DET trodde inte jag.

Men nån mer sövning kommer jag nog undvika in i det längsta......

Jag har väntat på att du skulle lägga in detta beskedet :D skönt att det är lugn och ro igen, jag håller med dig jag försöker också att undvika söva mina grisar men ibland måste man ju :eek: . Just nu ser jag framemot våren så jag kan släppa ut killarna i deras "sommartorp" det är så mysigt att höra dom stöka runt i gräset när man själv pysslar i trädgården :love: :love:

Jo jag vill också ha ut mina så fort som möjligt, men Mathilda gillar inte snö så då står hon bara och glor i dörröppningen.

Så än så länge får de hålla sig i stallet med omnejd.

En fråga till dig Nala. Eller ni andra grisfantaster.
Hur ofta avmaskar du dina grisar?

Jag brukar som regel göra det INNAN de kommer ut i stora hagen= 1 gång /år, men vid nått tillfälle hade mask i avföringen och då blev de ju maskade. Men går du efter nån regel eller gör som med katter, man maskar när man SER att det behövs?

Jag avmaskar mina grisar två gånger/år en gång på våren ca en vecka innan jag släpper ut dom och sen en gång på hösten det brukar bli samma dag som dom flyttar in för vintern.
Jag avmaskar med Axilur tabletter (samma som till hund och katt) dom får 1 tablett per 25 kg enl. ordination från vet. och dom får bara en dag inte tre som hund och katt!
Mina tar tabletterna krossade i lite vanlijyoggi, plus en muta av vars en liten bit kexchoklad :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för det anonyma nicket igen. OBS för långt och utlämnande inlägg. Jag vet inte heller om tråden ska ligga på förälder, men om så är...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: Mabuse
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 683
Senast: dpmatte
·
Övr. Katt I fredagskväll lyckades mina innekatter få upp fönstret och ta sig ut. Jag var inte hemma förren igår eftermiddag och möttes av en tom...
Svar
18
· Visningar
1 684
Senast: Sinfonie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter