NU är goda råd dyra!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

HJÄLP!
Dottern har varit dålig i magen ett par dagar och det har resulterat i en sårig rumpa!!!
Hon har inte gått länge i nån bajsblöja men det verkar vara superstark bajs..
Har ni några tips på hur man han få henne bättre??
Hon får vara naken jättemycket inne, vilket har resulterat i en nedbajsad matta och två nedbajsade filtar :eek: ... men det kan jag ju ta ändå.
När hon har blöja har jag smörjt henne med Inotyol salva, den har annars funkat helt superbra och när barnen varit lite röda i rumpan har de blivit bra på nån timma typ, men inte den här gången.
Idag är det inte "sårvatten" i såren (ser ut som skrapsår typ), utan torrt och fint och det misstänker jag har med nakenheten att göra!
Men finns det nån annan bra kur??
Skulle gärna ha henne naken hela dagarna, men det funkar ju inte... hon måste ju ha blöja när hon sover och om vi går nånstans...

Så tips nu!!
Vad gör man med en sårig rumpa?? Har ALDRIG sett en sårig rumpa faktiskt innan, väldans röd, men inte sårig... lider med dottern och hon gillar INTE skötbordet längre... :(
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Vi brukar blanda Inotyol och Bepanthen (efter tips från en förskollärare) och bre på ett tjockt lager under blöjan, samt förstås lufta så mycket man kan. Men du har ju redan testat Inotyol och luftning... Hoppas det blir bättre i alla fall!
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Gammal hederlig potatismjöl kanske.....:angel:
Testa går ju... Brukar ha de på de äldre istället för en massa feta krämer. Hoppas det funkar...
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Fortsätt som du gjort med bar rumpa och blanda krämer inför när hon ska ha blöja, sedan i en vecka närrumpan är vanlig igen kör du locbase repair en jättefet kräm, så huden återhämtar sig som den ska!
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Gammal hederlig potatismjöl kanske.....:angel:
Håller med här! Potatismjöl är det enda som verkligen funkar! Byt blöja ofta, och pudra in hela rumpan med potatismjöl! Snabbt och effektivt. Har använt det på ungarna ända sedan de var små och det är det absolut bästa!!!
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Har hört att det ska "gegga" ihop sig...
Ska testa vid nästa blöjbyte i alla fall!
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Finns en salva som heter Silon som jag tyckte var mycket bättre än inotyol. Den finns på apoteket.
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Natusan zinksalva är kanonbra. Den använde jag alltid till mina barn, och har nu infört det på jobbet(äldreomsorgen). natusan är inte lika trjock och kletig som inytiol, och lite lättare att hantera.
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

bepanthen som andra rekommenderat är jättebra - fick bukt på lillskruttans illröda ändalykt i vintras när inget annat hjälpte... silon gillar jag med... inotyl är så hopplöst seg och kletig om man måste byta ofta som när de har diarre tycker jag
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Instämmer!
Bepanthen är det som jag har haft bäst resultat med! En mild salva som påskyndar läkningen. Inte alls så kletig som Inotyolen - som jag inte tycker hjälper alls...
Det enda Bepanthenen går bet på är om det blir svampinfektion, då är det Daktacort som gäller....
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Jag rekommenderar tjärsalva, fixar den rödaste ändalykt.
Har haft barn som fått starka kortisonsalvor utan resultat där tjärsalva hjälpt. Dessutom luktar de så gott!
Vi började använda tjärsalvan även på jobbet, barnomsorg, och vet att någon förälder tog med sig tipset till sitt jobb, åldringsvård.
Obs att det ska vara tjära inte kåda i salvan.
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Har precis haft dottern hemma, snart 2 år, i fyra dagar från dagis pga eksem efter diarre.
Vi bytte blöja efter varje gång hon kissade tom, även på natten bytte jag blöja en eller två gånger (hon sov vidare) och sen det som hjälper oss bäst är puder puder puder puder ... puder i mängder. Och sen när du pudrat så det räcker så lite till så det blir som ett lager även om det "trillar" av och ner i blöjan. Det är det som hjälpt oss bäst. Tyvärr har vi erfarenhet av såriga gumpar. Lycka till!
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Vi smörjer med en salva som är enbart naturprodukter i, bland annat bivax. Det är den enda salva vi nånsin behövt. Så fort hon varit röd, på med den salvan. Luftning så klart om det går, men ibland så måste man ju ha blöja, om man ska ut och åka eller så.
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

bepanthen som andra rekommenderat är jättebra - fick bukt på lillskruttans illröda ändalykt i vintras när inget annat hjälpte... silon gillar jag med... inotyl är så hopplöst seg och kletig om man måste byta ofta som när de har diarre tycker jag
Det är därför jag brukar blanda de två salvorna - det blir lättare att smörja på och de kompletterar varandra :) Just att Inotyolen är så tjock och seg gör ju att den utgör en jättebra skyddsbarriär mot nästa bajsning, så att huden inte utsätts igen. Och ullfettet i den är jättebra. Samtidigt har ju Bepanthen andra egenskaper som är bra på att lindra själva irritationen. Bla bla... ;)
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Så hade min stora kille när han var bebis.
Det visade sig vara svamp.

Tycker att du ska ta henne till bvc så får du nån lila vätska att ha på om det är svamp hon har.
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Jaha då var min tanke denna gången kanske inte så tokig. Jag fick oxå känslan av att det var svamp min dotter hade. Ner på låren och upp mot magen ... där finns det inte mycket bajs kan man tycka. Och ändå hade hon värsta utslagen.
Tar åt mig av ditt tips, Mustasukka, ska definitivt uppsöka läkare nästa gång.
 
Sv: NU är goda råd dyra!!!

Läkaren på vårt bvc skrev ut Daktacort vilket egentligen är cortison+svampdödande mot fotsvamp, när vår gosse råkade ut för samma som ni gjort.

Finns att köpa liten tub receptfritt på apoteket. Max smörja två ggr per dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp