NPF-utreding vuxen - vilka närstående kan man kalla in?

K

Klockmalvan

Eftersom jag har snappat upp att det finns många (?) personer här som har olika NPF-diagnoser, eller har närstående som har.

Vid en utredning om NPF-diagnos ska ju anhöriga lämna anamnes från uppväxttiden. Vilka anhöriga brukar lämna såna uppgifter? Föräldrar känns ju som en strålande idé, men hur agerar man om föräldrarna inte finns i livet te.x? och man inte har några syskon, Hur gör man då?
 
Sv: NPF-utreding vuxen - vilka närstående kan man kalla in?

Oj. För mig pratade de ju med mamma (och kanske syster) + att det fanns en gammal utredning från BUP att gå efter. Men det kanske kan funka med vem som som var nära under uppväxten? Min gamla dagisfröken skulle säkerligen ha ställt upp om jag bett henne till exempel. Sen måste det kanske inte bara vara från barndomen utan det kanske kan vara ens partner sen många år eller bästa kompisen eller nåt sånt?
 
Sv: NPF-utreding vuxen - vilka närstående kan man kalla in?

Någon kusin? Faster, morbror etc? Föräldrarnas bästa kompisar?

Jag skulle gissa att det är en fördel om personen är lite äldre än man själv.
 
Sv: NPF-utreding vuxen - vilka närstående kan man kalla in?

De som haft bäst insyn i din bardom eller kanske barndoms/ungdomsvänner kan du ju höra med.
Annars går de ju på hur du upplevde din barndom, om du minns ifall du hade svårt med vänner, lektioner o.s.v.
När jag gjorde min utredning (nyköping) hade de glömt bort den delen och när jag ringde och frågade sa människan i telefonen "men den är ju färdig, du har ADHD" ... :grin:
Så det var liksom klart redan innan de fick föräldrarnas version.
Så det går nog ändå även om det är bra om de kan få höra från andra hur det var "utåt" då det är svårt att veta hur omgivningen påverkades.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 269
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp