Novis inom körning behöver hjälp med utrustning.

T

tequilaafterdark

Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu pröva på körning. Har skaffat en rockard med svängel o en sele med lös brösta o draglinor. Men jag skulle vilja ha hjälp med bra bilder på flera detaljer:
1) Hur skall draglinorna fästas i svängeln?
2) Hur skall skaklarna fästas i selen - sitter bara en "pigg" på skaklarna - ingen ögla.
3) Hur skall bakselen fästas i skaklarna?
Som sagt vore MYCKET tacksam för BRA bilder på dessa detaljer eller länkar var jag kan hitta detta!:)

Sv: Novis inom körning behöver hjälp med utrustning.

1. Det beror ju på vilken typ av draglina/svängel som du har...
1263064327_resized.jpg

Detta är en variant, men det finns ju olika, bl.a. snabbfästen...

2. Du har troligtvis en skakelögla på selen att lägga skakeln i? Tanken är ju att draglinorna ska vara i dragläge innan skakeln har en chans att kana ur, det ska ju även piggen förhindra...

3. Har du en ögla i skakeln? Då drar du bakselsremmen genom den och spänner den så att du har en handsbredd bakom hästens rumpa när vagnen är i dragläge (= draglinorna är sträkta). Är remmarna för långa kan man linka dem ett varv extra runt skakeln innan man spänner ihop dem.
1263063923_resized.jpg

Här ser du både skakelns fäste och bakselens fäste...

Komihåg: om du måste använda sista (innersta) hålet på någon rem - se till att göra ett extra hål innanför...

Hoppas att detta gav något...

]Bra bilder - har inte uppfattat att draglinan även skall gå "igenom" bakselen - bra - då vet jag.
I ändarna på draglinorna som skall fästas i svängeln är det först en fyrkantig metall"ring" o sedan en liten bit läder -några centimeter - i änden - förstår inte hur de skall fästas i piggen på svängeln.... Har du bilder på det också?

Har tyvärr inga fler bilder, men jag ska försöka förklara:
Först och främst, det är en linhållare på bilden, det finns inte på alla selar... Så det är inte säkert att du har en sån på din, men det funkar utan oxå (vill man ha en billig linhållare så är buntband ett billigt alternativ, men kanske inte så snyggt... korta spännband/achen-nosremmar m.m. funkar ofta bra)

På bilden är det just en sådan draglina som du pratar om.
1. Gör en ögla genom att dra draglinan genom Metall"ringen" ( läderbiten ska hamna på "utsidan", denna ögla lägger man runt svänglen...
2. Spänn fast draglinan i bröstan, kom ihåg linhållaren om du har en sådan.
3. När du sedan ska ta av draglinan - spänn loss den från bröstan, och spänn från hästen från vagnen. Läderbiten är till för att du nu ska kunna dra loss draglinan från svängeln, då lädret har dragits på runt den och kan sitta ganska hårt... Utan läderbiten så är det inte kul vintertid med en stel draglina och frusna händer...

Hoppas att du förstår hur jag menar...:D

tack så hemskt mkt - nu tror jag att jag har blivit mycket klokare..........har även två lösa "snabbkopplingar" som jag inte vet hur jag skall använda - men nu har jag hittat en bild på Drive Out om en adapter att fästa i svängeln med hjälp av snabbkopplingen - men finns det andra alternativ än adapter?

Menar du andra sorters snabbkopplingar???

Det som jag vet är som du hittat, när man sätter draglinan i en adapter som man sedan fäster i en säkerhetsspänne på svängeln.
Sedan vet jag att det finns en annan variant där draglinorna är fasta i bröstan och har ett spänne vid svängeln som man ställer längden med, och sedan knäpper man fast det ii ett likadant spänne...

Ska leta efter bilder, återkommer om jag hittar...

Hej,
här har jag en bild på hur min vagn och sele sitter :)
Jag har öglor på skacklarna för både bakselen och skackelfästena.
pic_show_id29983362.html

Kan tyvärr inte heller se bilden - min fråga var om ni har andra alternativ till adapter..... Det verkar inte vara många ställen som de säljer adaptrar på så därför undrar jag om det finns andra lösningar.....

Det beror ju på vilken sorts linfäste du har. Att man använder en adapter är för att det inte ska bli samma belastning på öglan, alltså rent säkerhetstänk. Men visst går det att fästa öglan direkt i svängeln. Vi har tillverkat våra adapetrar själva och det är väldigt enkelt om man har någon svetskunnig i närheten. Annars finns de ju att beställa på internet.

Tog mig friheten att lägga in bilden korrekt. :)

29983362.jpg

(Ursäkta TS men jag är också nyfiken på vad Bukepanelen har att säga i denna fråga :) )

Finns det fler försäljare än Drive Out?

Finns det någon regel som säger hur långa skaklarna skall vara i förhållande till hästens längd...........eller hur mkt mellanrum som skall vara mellan hästens bakdel o vagnen. Fördelar/nackdelar med längre/kortare skaklar?

Enligt TR ska det vara minst 50 cm mellan häst och vagn. Alla regler kan du hitta på ridsportsförbundets sida.
Däremot finns ingen regel om längden på skackeln. Men man spänner in så nätt som det går ( 50cm för häst) i tävling för att behöva så liten yta som möjligt i svängarna. Det spar tid i hindren./ Gunilla

Ja Börjes och selar.se och det finns nog fler.

De flesta säljer även om de inte har det i sitt sortiment. Ring och hör! Eller gå till närmaste svetskunning.

ja försäljare av selar o säkererhetsspännen har jag ju hittat många men inte försäljare av adapter.....

Finns det någon regel som säger hur långa skaklarna skall vara i förhållande till hästens längd...........eller hur mkt mellanrum som skall vara mellan hästens bakdel o vagnen. Fördelar/nackdelar med längre/kortare skaklar?

Min erfarenhet är att korta skaklar (som passar till hästen) är att föredra, då man kan svänga/ställa/forma hästen bättre/lättare. Medan för långa skaklar (i och för sig inte skadar hästen om vagnen ligger ok i övrigt) har den nackdelen att man har en mycket längre vändradie, vilket kan kräva god framförhållning om man kör på vägar... Dessutom kanske du inte når att inverka med pisken på rätt sätt...

Jag bara menade att även om de inte har det i sitt sortiment så kan de ta hem det på förfrågan. Börjes gör ju så med mycket.

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: ghost
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 840
Senast: -Catherine-
·
Körning Då jag är ny på det här med shettis o körning så behöver ja lite hjälp! Köpte en vagn o när ja kommer hem ser ja att de saknas ett fäste...
2
Svar
20
· Visningar
5 688
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar