Nötter till hästar?

milly

Trådstartare
Ja, existerar det nånstans att man fodrar hästar med nötter? Om inte, varför INTE?
Mig veterligen äter dom det ibland i naturen (som vildhästar iaf), läste det i en bok...

Varför har inte det använts som fodermedel för hästar? För dyrt? För annars verkar det ju vara bra fodermedel med mycket nyttigt fett och protein. :idea:

Det kanske finns någon självklar anledning till varför man inte fodrar med det men berätta till mig då!

Sv: Nötter till hästar?

Hästar äter gräs...vilda hästar står inte och plockar nötter från träd och buskar.
Jag tvivlar på att nötter har särskilt bra sammansättning för att passa hästmagar.

Tacitus skrev:
Hästar äter gräs...vilda hästar står inte och plockar nötter från träd och buskar.
Jag tvivlar på att nötter har särskilt bra sammansättning för att passa hästmagar.

Dom äter inte ENBART gräs, ibland äter dom blad från träd och buskar, bär och även frön och nötter *om jag minns rätt*. Iaf INTE enbat gräs! Försöker leta efter det ajg läset häromdagen ur boken "Hästens näringsbehov och utfodring" men hittar inte vard et var det stod om det... och jag är 99% säker på att även "nötter och frön" fanns med på det som hästar emellanåt kunde plocka i sig i det vilda då gräset är fattigt.

Därav kom jag på att "varför har man aldrig hört talas om att någon fodrar med NÖTTER?", man fodrar ju med FRÖN.

i boken "Hästhållning i praktiken" har jag för mig att det står att man kan ge hästarna hasselnötter???

milly skrev:
Dom äter inte ENBART gräs, ibland äter dom blad från träd och buskar, bär och även frön och nötter *om jag minns rätt*. Iaf INTE enbat gräs! Försöker leta efter det ajg läset häromdagen ur boken "Hästens näringsbehov och utfodring" men hittar inte vard et var det stod om det... och jag är 99% säker på att även "nötter och frön" fanns med på det som hästar emellanåt kunde plocka i sig i det vilda då gräset är fattigt.

Därav kom jag på att "varför har man aldrig hört talas om att någon fodrar med NÖTTER?", man fodrar ju med FRÖN.

Okej... intressant.

Hallå, var är alla ni "proffs"?! (HH, PL, IU mfl ?)
Någon som vet nåt om detta med nötter till hästar?

Har aldrig hört talas om att ge häster nötter.

shampiz skrev:
Har aldrig hört talas om att ge häster nötter.

Inte jag heller, just därför jag frågar!!

Det stod ju att de ibland äter nötter i det vilda och då blev jag fudnersam - varför nämns DET aldrig i fodersammanhang?! Finns det en klar orsak till det eller är det bara ingen som tänkt på det som ett ev. fodermedel? (i mindre mängder förstås som t ex linfrön och liknande)

Jag har faktiskt också läst detta någonstans, men vart :confused:
Nu blev jag också nyfiken !

Tror att det är dyrt så då finns det nog ingen marknad för det? Kolla me nån fodertillverkare för skojs skull o se va de svarar? :)

Hade våra hästar fått stöva helt fritt så tro jag att de hade ätit mer saker än vi kan ana. De ligger i deras gener att leta upp vitaminer mineraler osv. som de behöver just för stunden. Som det är i deras liv med människor får de vad vi tror att de behöver just nu. Hade ett sto som var tokig i apelsiner och clementiner. Detta förstog jag när jag första gången skalade en clementin i stallet, hon kände lukten och blev småtokig i boxen. Tänkte att hon får väl smaka då så lugnar det sig väl. Kontentan blev att den som ville äta sådana frukter ifred fick göra det utanför stallet i annat fall delade man lika med min häst.:banana:

Min pappa gav ibland min gamla travare hasselnötter, och hon gillade det! Jag märkte aldrig något på henne, när hon åt detta. Men hästar äter ibland de mest underliga saker, och jag tror inte att dom äter stora mängder av saker som är farliga för dom, undantaget är dock ekollon. En nöt eller två drabbar ingen fattig....;)

Tack för era svar.

Men jag är mer ute efter svar på varför man inte använder nötter som fodermedel till hästar pga dess höga närinsginenhåll av både fett/energi och protein samt vitaminer o allt möjligt.
För människor är det ju hög proteinhalt i dom, men kanske är det proteinet inte smätlbart för hästar? Sånan orsaker letar jag efter.
Eller att "jo det var vore ett kanon fodermedel men man använder det inte för att det är alldels för dyrt".
Om det nu FINNS någon slags förklarning?

Jordnötskaka användes förr i världen till både hästar och kor. Gav bra smör.

Nötter är ofta angripna av farliga mögel, att sälja hygieniskt acceptabla nötprodukter för hästar skulle nog bli ganska dyrt. Annars är mga nötter iofs bra mat för hästar. Dock inte svarta valnötter som ger fång. HH

Vad man traditionell har fodrat djur med har ju varit beroende av tillgång. I USA är det t ex vanligt att man fodrar med majsprodukter medan vi här i norden använder korn och havre. Förr fick både hästar och kor hålla till godo med hö, gran/björkris och bark ... medan människorna lade beslag på den mer näringsrika säden! En rimligt antagande är väl att man inte fodrar med nötter eftersom det är svårskördat ( svårt att odla / hitta, jobbigt att knäcka ) och att det man fått tag i använts av oss människor. Därav ingen tradition att ge det till hästarna!

Och till dig med!! :bow: :bow:

Nu förstår jag bättre. :D

Dets kulle ändå vara intressant att veta hur hästar kan tillgodogöra sig näringen i nötter - skulle man kunna ge nötter som proteintillskott t ex? Bara måttliga mängder, om man bortser från kostnaderna.

Mia L skrev:
Hade våra hästar fått stöva helt fritt så tro jag att de hade ätit mer saker än vi kan ana. De ligger i deras gener att leta upp vitaminer mineraler osv. som de behöver just för stunden. Som det är i deras liv med människor får de vad vi tror att de behöver just nu. Hade ett sto som var tokig i apelsiner och clementiner. Detta förstog jag när jag första gången skalade en clementin i stallet, hon kände lukten och blev småtokig i boxen. Tänkte att hon får väl smaka då så lugnar det sig väl. Kontentan blev att den som ville äta sådana frukter ifred fick göra det utanför stallet i annat fall delade man lika med min häst.:banana:
min häst är också tokig i apelsiner och clementiner. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Viktor har ju alltid varit svårfödd, och inte blev det bättre av kastrering heller. Jag har inväntat att han ska bli äldre, och i övrigt...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 781
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar