Notre Dame 6167

Zuzzi

Trådstartare
Mycket intresserad av hennes förärvning!

Känner en valack e.Windwurf 676 u.Comtesse 14329
ue.Adam xx uu.Nefertiti 6804 (e.Negresco 334) uuu.Notre Dame 6167

Skulle vara intressant vad Notre Dame, Nefertiti och Comtesse har givit för fler avkommor.
Har hört att Notre Dame skall ha tävlas själv rätt högt i hoppning.
Hingstarna Cyrill och Notre Fils vet jag att hon har lämnat efter sig.

och denna hingst Adam xx (e.Niccolo 'dell arca u.Aspertina) har han används mer i halvblodsavel?

och är det någon som har häst e.Windwurf 676?

Sv: Notre Dame 6167

Det finns en tråd om Cyrill, har du kollat den? Där har jag skrivit att Notre Dame tävlades mrvA - svår B-hoppning. Det har också varit en tråd om Notre Dame för bara någon vecka sedan :)

Och om du inte fått svar på det du letar efter där, så vet jag att sussisus har full koll ;)

Såg nu att det var en fråga om Adam xx också!

Adam xx föddes 1947 och importerades 1952 till Sverige. Han dog 1968. I stamboken från 1975 har han 4 stamboksförda ston. Cherry 7478 lämnade Ulfung 725 som var i aveln ett år, och sedan användes som fälttävlanshäst!

Görel skrev:
Det finns en tråd om Cyrill, har du kollat den? Där har jag skrivit att Notre Dame tävlades mrvA - svår B-hoppning. Det har också varit en tråd om Notre Dame för bara någon vecka sedan :)

Och om du inte fått svar på det du letar efter där, så vet jag att sussisus har full koll ;)

Full koll har jag väl inte riktigt än - men det är på g. :D

Hon levde 1949 till december 1975.
Var remonthäst - officershäst riden av Dag Nätterqvist - åren 1952-59, sista tävlingen som remont vann hon på 1.70-hinder.
Såldes 1960 till Staffan Hammarskiöld.
10 föl fick hon.

Jag återkommer med föllistan.

Förresten, jag har hittat ASVH's årsbok från 1999, med en bild på Omar Sharif (han är ju uuuu Notre Dame) när han vann Breeder's Trophy i hoppning. :)

Notre Dames föllista:
Nefertiti 6804 s 1961 grskm bls 155 Negresco
Dexippos I v 1962 mbr Oberon
Gabriella 7964 s 1964 br 162 Oberon
- h 1965 br Chanteclair xx
Pinoccio v 1966 br Chanteclair xx
Topaz v 1967 br Toreador
Paris v 1970 br stj Idealist
Cyrill 523 h 1971 1991 br stj, str, snp, 3 vtff 171 Cyrano
Notre Dame II s 1972 br Nepal
Notre Fils 672 h 1974 br vhip, snp, vthfr, vtbff 165 Nepal

Tävlingsresultat....hos tidigare ägare tävlad m vinst o plac tom 120. Vi köpte henne som läromästare och husse tävlade lite tom 1 m. De skulle starta 110 - men så fick han diskbråck och det blev inget mer.
Synd att tidigare ägare inte tävlade Msv för hoppar högt gör hon. Även med orutinerad husse.

En väldigt bussig häst, och allmänt lätthanterlig.

Utställning....hon är visad på premiering som 2åring m 40 p (5x8), men är ej utställd.
Hon är ca 160 och mörkbrun. Ganska lik sin far tycker jag.

Tror säkert att hon skulle kunna knipa placeringar i dressyr också med någon annan ryttare än mig.
Enligt duktiga ryttare ska hon ha fallenhet för att trampa , men sådant har inte vi testat. Vi skogsmullar istället....

Verkar vara en trevlig märr!
Vad heter hon? Kan du länka bild? Jag förstod mej inte på sidan :crazy: :p

Tesso kunde tyvärr inte gå någon dressyr med bra poäng, han är nämligen passgångare i skritten.
Han har fantastiskt fina gångarter i övrigt! Har lätt för att komma till tramp, uppförsgalopp...

Hej! jag tänkte bara säga att mitt halvblods sto är efter Windwurf 676, och ue: Bordeaux
har försökt hitta lite info om dom hingstarna men har knappt hittat nått alls, ja har nåra bilder på windwurf.
min häst heter Linnea och hon är 11år, brun med strimbläs och 2 strumpor bak, Hon är jättesnäll och väluppfostrad, Hon är utbildad L:b/L:b, jag är mest intresserad av hoppning men hon är inte så jättebra på det men hon är jätte lättlärd så att hon har blivit mkt bättre på senaste tiden.
och är b-premierad, haft ett föl, hon hade faktiskt åxå en tvillingbror men han dog.. :( ,
Jag skulle väldigt gärna ta ett föl på henne, är lite intresserad av Cardento då..

hehe ja tänkte bara berätta om henne lite dårå. hur är din häst då? Ha de bra kram

Liknande trådar

Avel Vilka av dessa stammar anses som "bäst" Och vilken "inriktning" är den avlad på? Dressyr/hoppning. Tar fäderna och tar med om det...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka