Gammeln
Trådstartare
Igår var jag och hälsade på min 1-åriga hingst. Han går med 10 andra hingstar på ett väldigt bra bete som dessutom är stort till arealen. Dom hinner inte äta undan med vad det växer. Så där finns gott om mat och blir över. Det jag märkte var att hingstarna var olika i hull. De flesta var lagom, några få tunna och några få feta. Här ser man verkligen att hästar HAR olika behov. Man kan inte skylla på att några får mer mat eller att vissa är utstötta och får mindre mat av den anledningen. ALLA har samma förutsättningar att äta hur mycket de vill och när de vill. Det man skulle kunna tänka sig är att vissa äter mer och andra mindre men detta är ju omöjligt att bevisa. Hjorden var väl sammansvetsad och alla såg ut att trivas och ingen hade skador på sig. Jag märkte att då jag kom ut i hagen och ropade till mig min häst så kom bara han . De andra stod på avstånd och kollade in mig. Efter ett tag som kom 6 andra hingstar fram till mig och ville ha morötter eftersom jag inte verkade farlig för dom. Där stod jag med 7 hingstar runt mig som slet i jackan och och letade i mina fickor. Jag busade lite med dom och vi sprang i hagen. Det var 3 st hingstar som stod en bra bit bort längs staketet och tittade på. Dessa kom aldrig fram, dessa var aldrig nyfikna. Kanske att dessa rörde sig mindre och var av den anledningen i lagom hull eller mot det fetare hållet.