Noterat på hingstbetet

Gammeln

Trådstartare
Igår var jag och hälsade på min 1-åriga hingst. Han går med 10 andra hingstar på ett väldigt bra bete som dessutom är stort till arealen. Dom hinner inte äta undan med vad det växer. Så där finns gott om mat och blir över. Det jag märkte var att hingstarna var olika i hull. De flesta var lagom, några få tunna och några få feta. Här ser man verkligen att hästar HAR olika behov. Man kan inte skylla på att några får mer mat eller att vissa är utstötta och får mindre mat av den anledningen. ALLA har samma förutsättningar att äta hur mycket de vill och när de vill. Det man skulle kunna tänka sig är att vissa äter mer och andra mindre men detta är ju omöjligt att bevisa. Hjorden var väl sammansvetsad och alla såg ut att trivas och ingen hade skador på sig. Jag märkte att då jag kom ut i hagen och ropade till mig min häst så kom bara han :love:. De andra stod på avstånd och kollade in mig. Efter ett tag som kom 6 andra hingstar fram till mig och ville ha morötter eftersom jag inte verkade farlig för dom. Där stod jag med 7 hingstar runt mig som slet i jackan och och letade i mina fickor. Jag busade lite med dom och vi sprang i hagen. Det var 3 st hingstar som stod en bra bit bort längs staketet och tittade på. Dessa kom aldrig fram, dessa var aldrig nyfikna. Kanske att dessa rörde sig mindre och var av den anledningen i lagom hull eller mot det fetare hållet.
 
Intressant, jag var själv och kollade på min åring. Han såg ut som en mask, fast har tydligen fläskat på sig senaste månaden. Men jag tyckte han såg ut som en mask, jämfört med kompisen som såg ut som en tunna. Han äter dock väldigt bra, men ack så rörlig ungefär som ett torrt skinn. :D
Gräsligt ful va han med, så jag undrar kanske om dom inte har bytt ut honom. :angel:

Men visst har dom olika behov, och tydligen lite arvsmassa också. Om jag förstått saken rätt, så just våran fölis har en tydligt påbrå att vara masklik som åring men det brukar tydligen ändra på sig och rätt snabbt också. :o

Masken finns här
 
Precis så upplevde jag hingstbetet min ponny gick på sina första somrar (utom som föl då). Min höll sig i perfekt hull hela sommaren, medan det var ett par riktiga tjockisar, och så tyvärr flera som var riktigt magra. De magra såg dock ut att vara maskangripna kraftigt också.

Visst är det mysigt att stå med en massa unghingstar omkring sig som bara vill gosa! I "min" hage var det samma gäng som kom, först min kom travande och efter ett kort tag upptäckte de andra polarna att det var jag och då kom de också.

När jag tänker efter så var ingen av de som hälsade av de som var "udda" i hull, bara normalhulliga!
 
Jag har verkligen hittat en bra "fodervärd". De tar hand om hingstarna på ett super bra sätt. De blir regelbundet avmaskade och verkade. Kring 1:a juli och framåt får dom dessutom en blandning av havre, mineraler och soja som stegvis ökas ju längre in på betesperioden dom kommer. Detta för att betets näringsvärde börjar att avta bla pga torka. På så sätt som tappar dom inget i hull och man kan sätta dom direkt i träning på hösten istället för att börja fodra upp dom och tid spilles således inte i onödan :banana:
 
När jag tänker efter så var ingen av de som hälsade av de som var "udda" i hull, bara normalhulliga

Här hälsade alla, oavsett hullstandard sytråd som tunna. :D

Nyfiken fråga bara, hur noterar du maskangrepp på föl? Jag har sett både föl och fullvuxna som jag trott ha mask, fast det sen visat sig precis tvärtom. Å andra sidan, den som man minst anade var så full i mask att det rasade ur rumpen vid en rektal undersökning. :crazy:
 
Att de är i olika hull nu kan väl iofs också bero på vilket hull de var i då de anlände till betet. Men självklart har olika hästar olika näringsbehov!
/Hanna med en svårfödd tvååring på halsen....
 
mager.jpg


Need I say more... Detta är dessutom en travare som skulle i träning efter sommaren!

Visst kan det många gånger vara omöjligt att se vilken häst som har mycket och vilken som har lite, men har de så mycket att de blir påverkade så är det rätt tydligt.

Jämför med min:
asko.jpg
 
Då hingstarna anlände fick de gå tillsammans i 14 dagar i en hage nära storstallet för att vänja in dom både vad gäller rang och bete. De togs in på kvällarna och fick mat i boxarna (hö + kraftfoder). Då såg alla hästar fina ut. Nu har dom varit på bete i 4 veckor och då ser man att vissa tappat, de flesta som förut och några fetare. Min hade tappat en liten aning i hull men absolut ingen fara. Ryggraden o bakdelen var som det skulle. Men la man handen på revbenen så kände jag att min hade tappat en aning även om inte revbenen syntes. Så man ser kraftfodrets betydelse då de får leva på enbart bete. Därtill är det ju hingstar som växer och dessa fodrar ju mer näring än ston (oftast). Här får man hålla ett vakande öga så att det inte blir som på Magdas bild :crazy: :(
 
masken var väl i fint hull??

Det är han säkert, men jämfört med sina kompisar ser han ut som en mask. :D
Övriga i besättningen såg mer ut som bollar, men han är faktiskt lite kantig över baken. Det kommer säkert att fyllas på under sommaren, då han tydligen är ett litet matvrak när han inte kutar benen av sig. :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 656
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 546
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 979
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp