Nöter utsida tå fram

Lillsillen

Trådstartare
Det senaste året har kusen börjat nöta skorna snett på framfötterna. Det är strax intill tåkappan på utsidan fram som hon nöter ner skorna massor.

Vad kan detta tyda på??
Tips på åtgärder??
Har haft samma hovslagare i snart 2 år.

Sv: Nöter utsida tå fram

Titta hur hästen går.Går hon rakt/snett. Kolla hovarna, är dom jämt verkade? Jag skulle byta hovslagare pga att h*n kanske inte verkar jämt och du därför får en ojämn slitning. Vilket kan påverka hästen gång och "hållning".

Min häst har det så på alla hovarna. Hon vrider kotorna när hon går så det är därför det blir då. Hon blev inte ordentligt fölverkad och det verkar inte din ha blivit heller.

Hästen i fråga är 10 år, och det är endast detta sista år som hon nött framhovarna på detta viset. Så hur hon verkades som föl har inte med saken att göra.
Hon är visserligen lite intåad fram, men frågan är varför hon börjar nöta snett NU??

Hovslagare byter jag inte i första taget, då jag är nöjd med honom.

Fråga då honom varför det blivit så, är h*n duktig kan h*n säkert svara på det och ge dig lite råd. :) Är du nöjd med hovslagaren ska du givetvis inte byta.

Har hon ändrat sitt sätt att röra sig? Blivit kortare och stummare i steget? Har du ridit på annat underlag eller annat sätt det senaste året?
Det är inte så lätt att se när en häst är halt på båda frambenen. Min häst slet sina skor på samma sätt ett tag och han hade hovledsinflammation på båda fram. Var tydligt halt när ena hoven blev bedövad på klinik. Jag tror inte att din hovslagare gjort något fel.

Hästar som nöter där kan ha en sådan benställning. Min ena är lite vid och biljarderar. Det blir mer om han inte är verkad helt korrekt. Om det annars brukar vara bra med denna hovslagare så kanske hovslagaren senast helt enkelt bara glömt hur det brukar skos. Hovslagare brukar ju minnas från gång till gång och inte ägna så mycket tid åt att kolla hur hästen står och rör sig. Så påpeka det bara för din hovslagare nästa gång så skall det nog bli bra igen.

Förstod det som att det var på båda. Är det bara den ena så kan det vara andra problem.

Hälsning Maja

Så har min häst jämt. Hon har korta kotor och slår ner frambenen när hon går. Och ju äldre de blir desto kortare o stelare steg får de ju och eventuella felställningar syns ju lite mer. Min häst är intåad fram, kanske din häst har blivit det av skoning eller så nu.. Kolla hur den ser ut i benen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 902
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 115
Senast: Sasse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka