"not judged stallions" på world fengur

M

-moa-

Jag skulle behöva lite hjälp faktiskt, känner mig helkorkad men jag fattar inte exakt vad det betyder när det står "not judged" på en "breeding evaluation".

Alltså jag förstår ju vad det betyder ordagrant, dvs. obedömd, men när poängen är givna, på en obedömd hingst....hur blir dom givna då?

Är det enbart genom 'släkt blup' så att säga och inte egentligen på hästen själv?

Jag känner att mitt huvud inte funkar då bra och eftersom det var länge sen jag klurade på sånt här så måste jag erkänna att jag har delvis glömt hur sånt funkar *pinsamt*.

Min plutt fick bäst på pass, benkvalité och nacke, men det är genom sin pappa antar jag, för det står ju obedömd liksom.
Sen står det -1.0 på höjd, är det typ idéal höjden?
Och på "accuracy" står det bara 60%, vilket ju inte låter så bra haha.

Snälla hjälp att förklara lite, känner mig helkorkad haha.

Sv: "not judged stallions" på world fengur

Är inte heller så bra på det här med BLUP, men som jag fattat det är det hästens förväntade BLUP, som är baserat på föräldrarnas...

Min Teitur ( som inte är min längre iofs) har 110 eller 111 i BLUP , om det inte ändrats sen sist. Och då antar jag att det är baserat på hans bedömda föräldrar.

Litet knapplån: var kan man leta upp "gamla" bedömningar? Teitur var hingst tills han var fem år och exteriörbedömdes som tvååring, skulle vara kul att se vad han fick där.

Är inte heller så bra på det här med BLUP, men som jag fattat det är det hästens förväntade BLUP, som är baserat på föräldrarnas...

Min Teitur ( som inte är min längre iofs) har 110 eller 111 i BLUP , om det inte ändrats sen sist. Och då antar jag att det är baserat på hans bedömda föräldrar.

Litet knapplån: var kan man leta upp "gamla" bedömningar? Teitur var hingst tills han var fem år och exteriörbedömdes som tvååring, skulle vara kul att se vad han fick där.

alla bedömningar ärven gammla sådanna ska väl stå på WF

Är det enbart genom 'släkt blup' så att säga och inte egentligen på hästen själv?

Ja.

"Not judged stallions" har inte deltagit i en avelsbedömning. Men om de gjort det så kanske de har tex "rid 7,80, ext 7,95, tot 7,90" eller liknande siffror.

Däremot kan det finnas framräknat BLUP för hästen ifråga ändå. BLUP = "best linear unbiased prediction" dvs är ett index för hur bra hästens avkomma borde bli för olika egenskaper, statistiskt sett. Medelbra är BLUP 100. Sedan kan BLUP för trav vara tex 92 och för tölt tex 107 osv, kanske totalt tex 97.

-1,0 för höjd innebär kort sagt att hästens avkommor förväntas få aningen lägre mankhöjd, genomsnittligt sett. Hade siffran varit tex +3,2 så borde den hästen få avkommor som är betydligt högre än genomsnittet osv.

60 % accuracy motsvarar ungefär att man är (bara) 60 % säker på att de här siffrorna för BLUP går att lita på, men är den bästa tillgängliga informationen som går att få med ledning av hästens släktingar och deras prestationer.

Ahhh ok men vad bra, då var det typ som jag gissade, men kändes inte som att jag var alls säker på att jag gissade rätt haha.

Tack för bra förklaring, och till er andra som svarade ocskå :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka