Red_Chili
Trådstartare
Jag testade hårda spår på asfalt med strumpvatten för första gången i veckan, hur kul som helst! Lägg dina använda strumpor i vatten över natten. Häll vattnet i en sprayflaska. Hitta en asfalterad plats som inte är så trafikerad, parkeringsplatser bakom stora butiker kan funka bra. Spraya strumpvatten i varje fotspår och gå ett rakt spår på typ 30 m. Gå ut ur spåret och ta en "omväg" tillbaka. Krävs ingen liggtid, ta ut hunden. Belöna direkt när hunden går i kärnan!
Sen kan man försvåra genom att spraya i varannat fotsteg, och sen minska ännu mer.
Har funderat lite mer på det där nu. Hur ska jag göra med belöningen? Känns ju fel att avbryta henne för att belöna? Fungerar det med ett kort spår och belöning i slutet tro? Frågan är också om jag ska ha någon speciell utrustning på henne vid spåret i hopp om att hon ska koppla ihop just det med spåret.. Hon vet ju tex mycket väl vad det innebär när jag packat ryggsäcken full med lure coursing-grejer och vi sedan går till bilen. När vi hoppar ur bilen så är hon helt jäkla galen och letar som en tok efter något som liknar en tävlingsbana