Nosludd på tävling?

Moreeeno

Trådstartare
Hej!
Eftersom min ponny får skav på remontgrimman så vill jag gärna ha ett ludd där.
Det står inget i TR om nosludd, men däremot står det att man inte får ha ludd på sidorna som är mer än 3cm tjocka.
Gäller detta nosludd också då eller?

Någon här som tävlar med nosludd som vet?

Sv: Nosludd på tävling?

Vad TR säger vet jag inte på rak arm, men det kan vara bra att tänka på att ett stort ludd begränsar hästens synfält framåt och nedåt.
Det finns ju andra tyder av skavskydd som kan vara vettigare när det gäller just vid hoppning, t.ex. tunna neopreneskydd och sympatexpaddar.

Men kan inte nosludd också hjälpa tittiga hästar att till exempel fokusera på översta bommen istället för vattenmattan?...
En tanke bara :P

Är det inte därför du INTE får ha ludd som skymmer sikten? För att inte kunna ''ta bort'' läskigheter som hästen annars reagerar på?

Nominous: Jo, en av mina kompisar hade luddet på sin tittiga ponny av den anledningen...

Till TS: Som Pinky också skrev finns det smidigare skydd, som jag är 99% säker på är godkänt. Det bästa är att maila Sv Ridsportsförbundet, så vet du säkert vad som gäller. :) TR är väldigt kryptiska ibland :(

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Freazer
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur