Noskvalster?

Sv: Noskvalster?

ok, så det är ingen fara att hundarna är i samma stall fast vid olika tidpunkter på dagen?

Man vet inte hur smittspridningen sker. Direkt smitta från hund till hund verkar trolig, eftersom man ibland kan se kvalster krypa på hundens nos. Eventuellt kan även indirekt smitta förekomma, eftersom parasiten kan överleva relativt länge utanför hunden. Våra egna försök har visat att noskvalster kan överleva i fuktig miljö i tre veckor både i rumstemperatur och i kylskåpstemperatur. I torr miljö dör de däremot inom ett dygn. De är relativt snabba: larvernas rörelsehastighet har uppmätts till 1 cm/s. De vuxna kvalstren är långsammare.

KÄLLA: SVA

Mycket möjligt.

Frågan är då hur det kommer sig att hundar inom samma familj inte drabbas. :confused: Vore ju intressant att veta.

Jag har vart med om båda delarna...Att hundar inom samma familj drabbats samt annan familj inte drabbats. Vet inte varför...

Ja, det är väl inget man kommer få reda på heller. Tiken min fick ju noskvalster, medans hanen inte fick det. Däremot så smittade min tik en kompis hund efter en promenad. Men min tik och hane lever ju tillsammans dygnet runt. Konstigt!

Vad vet du om det? :confused: :confused: :confused:

Hunden kan mycket väl ha haft/ha kvalster utan att visa symptom. Det enda säkra sättet att påvisa om en hund har noskvalster är ju obduktion. Vets spolning av nosen är egentligen bara en kvalificerad gissning.
Även om hunden har noskvalster så nog hittar den köttbullar och leverpastej. Däremot märker man skillnad före och efter behandling på t.ex en stående fågelhund. Med kvalster hinner den inte spika fågeln innan den stöter. Skillnaden syns direkt efter en behandling.
Massor av jakthundar tas bort varje år, klassade som odugliga, där problemet troligen är noskvalster, men eftersom de inte visar några symptom (nysningar, kliande osv.) så provar man inte behandla.

Spridning sker oftast från nos till bak på hund och efter en dryg minut är kvalstren framme i nosen.

Tja, 100% kan jag ju inte vara, men han går fortfarande som en klocka i spåret. Har inte märkt minsta lilla förrändring på honom. Till skillnad från tiken som fick problem både med nysningar och spårning.

Och även om det är skillnad på jobbet som en stående fågelhund gör och en spårhund gör så krävs det en del av nosen för att klara ett svårt spår.

Hur försiktig bör jag vara då? en av "stallhundarna" behandlas för kvalster. Ska jag inte låta den familjens barn kela med min hund eller räcker det om jag låter bli att ta ut min i stallet när den "smittade" är där? Och hur farligt är det för hunden om den blir smittad?

Jag skulle inte ens ta med hunden till stallet förrän stallets hund är färdigbehandlad och jag skulle behandla min egen hund också. Övriga hundar som varit i kontakt med stallehunden skulle inte få ha kontakt med min innan de behandlats.

Noskvalster är ett otyg, speciellt för mig som får en helt oduglig spårhund då hon blir smittad.

Du kan aldrig vara nog försiktig. Precis som Jadzia skriver så är risken för smittospridning mycket stor. Din hund kan mycket väl redan vara smittad och ändå inte ha några symptom.

Jag låter inte min hund träffa någon annan hund under jaktsäsongen. Jag utgår helt kallt med att den då blir smittad. Efter jaktsäsongen så försöker jag undvika att få kontakt med andra hundar, men märker ändå att den är smittad när den ska börja jaga nästa höst, trots att den inte visar några symptom. Man märker det på att han inte har sitt ordinarie luktsinne kvar. Så det blir som vanligt att behandla på nytt till hösten.

Jag räknar kallt med att alla sällskaps- och brukshundar är smittade och agerar därefter. Jag skulle aldrig låta min hund vara tillsammans med andra hundar på en träningsplan t.ex.

Vilka är symtomen mer än nysningar? Min ena tik har sjutton inget luktsinne alls för tillfället och jag funderar på om det kan vara noskvalster.. Kan lägga en godis framför henne och hon "hittar" den inte.. Men hon har mej veterligen träffat någon hund som haft det.. Vad är det för behandling? Vad händer om de går för länge med det?

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Tantan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 036
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 525
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama