Norskt huvudlag?

Tigertofflan

Trådstartare
Satt och läste lite på travsidorna i tidningen i helgen. Stod nåt i stil med "Se upp! Går med norskt huvudlag!" om någon häst. Så. Vad innebär nu detta?

Sv: Norskt huvudlag?

Satt och läste lite på travsidorna i tidningen i helgen. Stod nåt i stil med "Se upp! Går med norskt huvudlag!" om någon häst. Så. Vad innebär nu detta?

Ett "norskt huvudlag" kallas det när man har skygglappar (halvstängt eller helstängt) med snöre som går bak till kusken. Då kan man fälla ner skygglapparna under loppet för att få hästen mer skärpt.
En annan variant är omvänd norsk som fungerar tvärtom, man drar upp skygglapparna så hästen kan se fritt.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 482
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar