Norsk skogskatt / maine coon

marshall

Trådstartare
Hm jag undrar vad som skiljer dessa kattraser från varandra?
De är ju väldigt lika! Och fina båda två.

Sv: Norsk skogskatt / maine coon

Tycker också de är lika. Men maine coon är framavlad från amerikanska huskatter, norsk skogkatt från nordiska huskatter.

Kan tänka mig de bakåt har samma ursprung, vikingakatter kanske? Långhår som sjöfarare tagit med sig från sydliga länder och sedan har de blandats upp med bonnisar. Sedan har vi människor plockat ut dem som vi vill avla på, några åkte till Staterna och så småningom blev det två raser skapade. Nån som vet säkert?

Lika kroppsligen kanske, men kolla huvudformen! Maine coonen är mycket bredare över nospartiet...

Jag tycker inte alls de är lika, inte om dom ser ut som dom "ska" iaf, sen finns det ju sådana som inte följer rasstandarden och de exemplaren kan ju bli ganska lika varandra.

Historia Main Coon:
Maine coonen är en gammal amerikansk kattras, som fanns redan i mitten av 1800-talet i staten Maine i nordöstra USA.
Rasens namn har tillkommit på ett speciellt sätt. Befolkningen i Maine trodde på den tiden att deras långhåriga katter med randiga, välpälsade svansar var resultatet av parning mellan katt och tvättbjörn. På engelska heter tvättbjörn racoon, varför man kallade dessa katter maine coon.
Intresset för kattutställningar började under mitten av 1800-talet. Maine coonen
var då mycket populär och vann ofta höga utmärkelser. I början av 1900-talet kom
den då mer exotiska perserkatten till Amerika, och intresset för den inhemska långhårsrasen avtog. Den höll på att försvinna som raskatt och användes mest som ladugårdskatt.
En liten grupp hängivna uppfödare i USA lyckades hålla rasen vid liv och 1953 bildades The Maine Cat Club, som höll utställningar uteslutande för maine coon. Intresset för rasen började att växa igen.
Till Sverige importerades den första maine coonen 1986 och den första kullen föddes 1989. Nu (2001) registreras omkring 300 maine coon-katter om året i Sverige.

Rasstandard Main Coon:
Generellt Utseende: Maine Coon-katten är en stor ras med ett huvud som ger ett fyrkantigt intryck. Öronen är stora och katten bredbröstad. Den har kraftig benstomme med en lång, muskulös och rektangulär kropp samt en lång och böljande svans. Lägg därtill ett markerat nosparti och du får en katt som ger intryck av kraft och robusthet.
Storlek: Stor

Huvud
Form: Medium i storlek; fyrkantiga konturer.
B]Panna:[/B] Lätt rundad
Kinder: Höga och välmarkerade kinder.
Ansikte/Profil/Nosparti: Ansikte och nos av medium längd, med ett fyrkantigt nosparti. En tydlig övergång ska kännas mellan nospartiet och kindbenet.
Haka: Kraftig, i vertikal linje med nosen och överläppen

Öron:
Form: Stora, breda vid basen. Måttligt spetsiga. Lodjurstoffsar är önskvärda. Tofsar av hår i öronen sträcker sig ut över örats yttre kant.
Placering: Högt ansatta med en mycket lätt vinkling utåt. Öronen ska vara placerade med en öronbredds vidd emellan. Vidden utökas något på äldre katter. Den lägre öronbasen är placerad något längre bak än den övre öronbasen.

Ögon:
Form: Stora och brett placerade. Något ovala, men inte mandelformade, verkar runda när de är vidöppna. Sitter lätt sneddande mot yttre öronbasen.
Färg: Alla färger är tillåtna. Det finns inget samband mellan ögon- och pälsfärg. Klar färg på ögonen är önskvärt.
Nacke: Hanar har en mycket kraftig och muskulös nacke.

Kropp:
Form: Kroppen ska vara lång, kraftig benstomme. Hård, muskulös, kraftfull, bredbröstad.
Stor, alla delar av kroppen ska vara i proportion för att skapa ett rektangulärt intryck.
Ben: Kraftiga, medium långa för att forma en rektangel med kroppen.
Tassar: Stora, runda och vältofsade mellan tårna.
Svans: Minst lika lång som kroppen från skulderbladen till svanstoppen. Bred vid basen avsmalnande mot toppen, med rikligt böljande hår. Svanshåren är långa och alltid böljande.
Päls Struktur: Allväderspäls, tjock. Kort på huvudet, skuldror och ben, blir gradvis längre över ryggen och sidorna, med långa, lurviga byxor på bakbenen, samt päls på mage. En krage förväntas. Silkig kvalitet. Pälsen ligger tätt mot kroppen, mjukt fallande. Underpälsen är mjuk och fin, täckt av den grövre överpälsen.
Färg: Alla färger är tillåtna, inklusive färger med vitt, utom maskade mönster och choklad, lila, kanel och fawn. Alla mängder av vitt är tillåtet t ex vit bläs, vit medaljong, vitt bröst, vit mage, vitt på tassarna etc.
Kondition: Maine coonen ska alltid vara i god balans, kondition och proportion.
Anmärkningar: Typen måste alltid bedömas över färgen.
En väldigt långsam utveckling utav rasen skall tas i beaktande.
Hanar får ha ett bredare och större huvud än honorna.
Honorna är proportionellt mindre än hanarna. Denna markanta skillnad i storlek måste tillåtas. Pälsens längd och överpälsens täthet kan variera med årstiderna.

Fel:
Generellt: Obalancerade proportioner Små katter
Huvud: Runt huvud Rak eller konvex profil.
Profil: Brott i profilen.
Nosparti: Utpräglade morrhårskuddar. Rundat eller spetsigt nosparti.
Haka: Svag haka.
Öron: Brett placerade, utåtpekande öron.
Ögon: Sneda, mandelformade ögon.
Kropp: Fin, tunn benstomme. Kort cobby kropp.
Ben: Långa, styltiga ben.
Svans: Kort svans.
Päls: Avsaknad av päls på mage.Päls som är jämnlång. Avsaknad av underull.

Historia Norsk Skogkatt:
Sägnerna kring Skogkatten är många och den nämns tidigt i litteraturen som "Hulderkatten" eller "Trollkatta".
I Oslo 1938 ställdes den Norska Skogkatten ut första gången och bedömdes av en mycket begeistrad kattdomare vid namn Knut Hansen. På grund av 2:a världskrigets utbrott och dess efterverkningar, kom inte avelsarbetet för att bevara denna nationalkatt igång igen förrän 1972. År 1973 godkändes rasen i Norge efter att man enats om standarden.

Rasstandard Norsk Skogkatt:
Generellt
Storlek: stor

Huvud
Form: triangelformat, med alla sidor lika långa; med god höjd sett i profil; pannan lätt rundad; lång, rak profil utan brott i linjen (inget stop)
Haka: kraftig

Öron
Form: stora, breda vid basen, spetsiga;
med lodjurstofsar och långa hår i öronen
Placering: högt och öppet, så att öronens yttre linjer följer huvudets linjer ner till hakan

Ögon
Form: stora och ovala, öppna, lätt snedställda
Uttryck: alert uttryck
Färg: alla färger tillåtna oavsett pälsfärg

Kropp
Struktur: lång, kraftigt byggd; kraftig benstomme
Ben: kraftiga, höga ben; bakbenen högre än frambenen
Tassar: stora, runda, i proportion till benen
Svans: lång och buskig, skall nå åtminstone till skulderbladen, men önskvärt är att den når till nacken

Päls
Struktur: semilång. Den ulliga underpälsen täcks av en vattenavstötande överpäls. Dessa långa, grova och glänsande hår täcker ryggen och sidorna. En fullpälsad katt har skjortbröst, en full krage och byxor
Färg: alla färger är tillåtna, inkluderat med vitt, utom maskade varianter, choklad, lila, kanel (cinnamon) och fawn. Alla mängder av vitt är tillåtet, t ex vit bläs, vit medaljong, vitt bröst, vitt på magen, vitt på tassarna etc.

Fel
Generellt: för små och klent byggda katter
Huvud: runt eller fyrkantigt huvud profil med brott (stop)
Öron: små öron, för brett placerade, för tätt placerade
Ben: korta ben, tunna ben
Svans: kort svans
Päls: torr päls, knutig (tovig) för silkig

Det finns många skillnader, men för ett lite otränat öga för raserna kan de kanske se väldigt lika ut. Det kan jag faktiskt hålla med om.

Tack för svaren.
Hur som helst, hur ska man kunna välja en av dem då?
Någon av dem som har svårare pälsvård, eller skötsl överhunvudtaget .är lugnareV busigare osv.
Mina föräldrar hade perser-katt ett tag, och det är den enda raskatt jag känner till, men en sån vill jag inte ha längre för ajg tycker inte om den aveln med det extremt platta anisktet. Persern var finare förr. Men jag älskar långhåriga katter, och köper jag en raskatt ska den ha päls, och därför sneglar jag på norsk skogskatt Eller maine coon.

Norsk skogskatt=normal stor
Main coon=riktigt stor.

Main coonen ser mera ut som ett lejon, den är stor och grov hela den
Norska skogskatten är mindre och lite näpnare.
har själv båda varianterna..

Älskar mina katter oerhört mycket men main coonen är finast enligt mig (gillar stora)
:love:
Om man ska tänka pälsvård tycker inte jag att det är ngn skillnad

Jag skulle valt Main Coon, dom tilltalar mig mer både i temperament och utseende, men det är ju en smaksak, tror inte den ena har mer krävande päls än den andra.

Jag tycker de är jättefina bägge två. Om jag hade valt raskatt skulle det troligen bli nån av dessa. Visst finns det skillnader i utseende men för mig som lekman är de små.

Hade nog låtit hälsan avgöra. Vilken ras är friskast av de två? Vilka hälsoproblem finns?

När det gäller hundar kan man få statistik från försäkringsbolagen om sjukligheten, kanske gäller detsamma för katter?

Hej, jag har haft båda raserna. Först hade jag en Main Coon hona (91-2002), brown tabby och hon var helt underbar o väldigt speciell o personlig. Väldigt "hund-lik", väldigt fäst vid mej o bara mej. Nu har jag två norska skog katter, hanar. Lite mer reserverade, men väldigt hanterliga, dvs otroligt snälla under resor, vet besök osv, liksom mer "tama". Det var det mjuka sättet jag föll för och här i Italien använder man norska skogkatter i terapi med barn som har psykologiska problem eftersom denna rasen aldrig skulle avvisa ett barn, utan dom är toleranta o kärleksfulla o har ett otroligt tålamod.
Main Coon har ett mer vilt utseende (lite blandning mellan lodjur o lejon), medan Norsk skogkatt har ett vackert huvud o gulligt uttryck i ögonen tycker jag. Det är ju inte bara ras man väljer utan även uppfödare, tänk på det! Lycka till, vad du än väljer så är det jättevackra katter!

Skogkatt "normalt stor"?
Dom ær større æn vanliga huskatter, eller Europeskt korthår.
En hona væger minst 4 kg, en hane 50% mer.
Dom ær mjuka i sættet och lekfulla och har stark jaktinstinkt.

Båda mina Skog-hanar är faktiskt större än vad min Main Coon hona var, så det beror säkert på kön också, men generellt är det raser som är bra mycket större än vanliga katter! Dom har stora tjocka tassar o en vacker "plymig" svans, men ingen har så värst stort huvud, utan det är kroppen som är stor.

Jag skulle ju ha valt Norsk Skogkatt! :love: Men jag har nog lite vinklad syn vad gäller den rasen. Har levt med den i 17 år o vill inte ha något annat. Vad gäller temp tror jag nog att de båda raserna är ganska lika. Iaf min erfarenhet.

Skogisens utseende tilltalar mig mer, gillar inte alls huvudformen på Maine Coonen. Du får åka till olika uppfödare och bilda dig din egen uppfattning om vad som du tycker passar dig! Man får ju aldrig glömma bort att alla katter är individer = olika. Mina skogisar är väldigt olika varandra, men de har det gemensamt att de är väldigt sociala och vill vara med där det händer utan att stimma till det. Det gillar jag.

Frågar igen, ifall någon har koll och missat. :)

Vilken av de två raserna är friskast? Vilka hälsoproblem finns inom respektive ras och vad görs för att komma tillrätta med dem?

Båda raserna har hälsoprogram mot HCM som man bör vara noga med, och i vissa fall kollar man även hd. Man kan väl säga att Maine Coonen har ett förflutet med mer sjukdomsutbrott (HCM), men har å andra sidan numera ett mycket noggrannt testprogram så risken för en sjuk katt är inte hög. Skgkatten är mer spridd i sin uppfödning, det finns de som är mycket noggranna, och en hel mängd "ta bara en kull"-uppfödare som inte har lika bra koll.

Vad gäller skogis har man börjat testa den för en hjärtmuskelsjukdom - HCM. Detta gäller väl spec om katten ska gå i avel. Skogisen räknas som en väldigt frisk och sund ras men i och med ett par fall av just HCM hos skogisen har skogkattslingan gått med i Maine Coon kattens hälsoprogram för att just kartlägga HCM förekomsten.

Vet dock inte om HCM är mer utbrett hos Maine Coon än hos andra raser. Det kan ju bara vara så att de har hittat det och vill föra statistik på det. Själva sjukdomen är obotlig. Maine Coon-katten har även ett hälsoprogram för höftledsdefekter likt hos en del hundraser.

Som sagt, tror att båda raserna räknas som friska och sunda och jag skulle inte dra mig för att köpa någon av dem ur friskhetssynpunkt.

Kollade bara upp detta lite snabbt! Någon annan kanske kan fylla på...

Ja inte blev jag något klokare! De låter ju båda två hel mysiga.Men rådet att besöka uppfödare var ju inte dumt. men blir de inte "sura" om man bara beöker dem för att "känna" efter vilken ras som skulle passa mig, då?
Annars får jag väl köpa en av varje. :bump: (lär inte få det för den min äkta hälft, då vi redan har (hus) katt.
Eller ta en sibirisk katt.... :love:

En seriös uppfödare borde inte bli "sur" över att man hälsar på och kollar in det lite. Då visar man ju att man är seriös tillbaka och uppfödaren kan ju kolla in dig med vilket borde vara intressant då man juh vill att ens små skyddslingar ska komma till bra hem. Risken finns ju däremot att du bara kommer till ett ställe då det är lätt att smälta för de små dunbollarna!

Försök att koncentrera dig på de vuxna katterna och gå på temperamentet då det är det som i slutändan är viktigast! Fråga även efter hur egenskaperna är hos kattungarna (när du kommit så långt). Vem som är mest framåt, busigast osv. Det kan oxå ge en hint om hur den kommer bli i framtiden.

Vilken du än väljer tror jag att du kommer att bli nöjd. Det är väldigt lättsamma katter!

Ja det är ju ett måste att det inte finns några dunbollar (kattungar) om jag ska besöka uppfödare, risken är ju stor att jag faller på plats och kattnapparväskan kommer fram....

Ställer mig i skottlinjen:

Köp en av vardera, en hona och en hane. Sedan låter du dem para sig och får jättefina långhåriga kissungar, som är friskare än de renrasiga föräldrarna pga genblandningen... :banana:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 815
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
493
Senast: Blyger
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV