Norsk Skogkatt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Queen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 591
Q

Queen

Någon som skulle vilja berätta lite om Norsk Skogkatt :banana:

Det verkar vara en jätte - mysig/vacker katt enligt mig :love:

Varför valde ni rasen Norsk Skogkatt?

Skulle vara kul att höra...

Sv: Norsk Skogkatt

Tja, det är ju så att alla katter oavsett ras är personliga men det var något med skogkatten som rörde vid mitt hjärta!
Jag kan titta på mina vackra katter hur länge som helst, den lite vilda looken är otroligt vacker. Det är ju även stora kraftiga katter och det har jag alltid gillat! :love:
Ja, de är speciella helt enkelt, som en liten unge jag har hemma nu som egentligen ska säljas, men så tittar man på honom när han busar med de andra och man ser vildkatten i honom, han ser otroligt kaxig ut men är egentligen en liten fegis ;)

Okej!
Kräver dom någon speciell skötsel?
T.ex. hur ofta måste pälsen borstas?

Kika gärna på min hemsida där det vimlar av kissar i diverse färger...
Det bästa med skogisens päls är väl att den är konstruerad att klara hårt utomhusliv utan att tova ihop sig, därför får jag väl erkänna att jag inte borstar allt för mycket på mina kissar, deras pälsar é jättefina ändå! Fast nån gång emellanåt ska man väl borsta och du ser säkert om det behövs!
http//:medlem.spray.se/merlynlindahl/
Välkommen in :)

Håller med föregående talare... :)

Det är en snygg och stor katt.
Härligt temperament, supersociala och tuffa.

Pälsen är lättskött, jag kammar mest mina för att de ska fälla mindre i lägenheten.
Tycker inte de fäller mer än mina huskatter jag har haft tidigare.

Mina går att se på http://www.geocities.com/ZealousNFO

har bara en blandskogis men hon passar utmärkt på vår bondgård då hon ej får komma in i huset (men in i ladugården och stallet givetvis). Hon trivs jättebra utomhus och kan lägga sig på lösdriftskossornas hö utomhus mitt i vintern och somna. hon ligger bara som en boll och sen snöar hon över. vaknar glad och lycklig. Tålig alltså! Supertemprament men har hat en period då hon undvikit främmande!

Jag måste borsta min kille varannan dag för att inte pälsen ska trassla sig! *ler* Han är själv duktig på att tvätta sig men har en tendens till att trassla ihop pälsen samtidigt! Hade lite problem med att han tuggade på sladdar förut när han hade tråkigt men det har han sluatat med nu... antagligen för att han fick sig en ordentlig stöt :/ Har hört av andra norsk skogskattägare att de har haft samma problem. Annars är det en helt underbar ras! Jag skulle inte byta ut honom mot alla katter (eller pengar) i världen!!
MVH //Malin

Då är jag lyckligt lottad för ingen av mina skogisar har tuggat på sladdar... ;)

Jag är också lyckligt lottad, ingen av mina 3 skogisar har smakat på en elkabel!

:smirk: hmmmm. Får väl erkänna att det gått åt en del telefonsladdar :angel:
Förstår inte vad som smakar så gott med dem??? Fast det var läääängesedan nu :D

De är sådana sköna knäppisar, skogisarna.....

Mina skogisar gillar att tugga på papper istället.. särskilt goda är räkningar :crazy:
Anledningen till att jag föll för dom är att dom är så otroligt nyfikna! Ska alltid vara med och när det knackar på dörren är katterna först dit. Inte rädda för främmande människor vilket katter oftast brukar vara (åtminstånde försiktiga) Närå, utan dom ska nosa och undersöka nya människor. Mina brukar ställa sig på bakbenen för att kunna nosa på jackor o händer...

Ja skogisarna är nyfikna och oftast välkomnande mot gäster och de är ofta mycket barnkära har jag märkt.

Japp, alltid först fram om det knackar på dörren! Skogisen är mera hund än vad min hund är!! *ler*

Liknande trådar

Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
527
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 366
Senast: ameo
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett... 2
Svar
23
· Visningar
1 382
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Distansritt
  • Enögd häst