Norrlänningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 609
Sv: Norrlänningar

Hej!

Har du möjlighet att ha avtal med flera transportörer? Jag tror att DHL har betydligt bättre "täckning" i norra sverige. TNT har nog inga utlämningsställen i norr och då blir det dubbla transportkostnader från Arlanda, eftersom ytterligare en transportör blir inkopplad.

Om jag minns rätt skulle transporten från "din" hingststation kosta ca 900 kr till Östersunds flygplats med DHL.

Hoppas att du lyckas få till fraktavtalen - för du har fantastiska hingstar att erbjuda!

HeJe

Tack för svaret. Jag gissar att det är svårt. Det måste väl nästan bli fryst om det ska gå att få dit det...

Inte för att det har så mycket med norrland att göra..

Säkert dum fråga men hur länge beräknas det att det får ta för TAI att skickas? Jag vet att det är olika kvalitet på seminen, spelar det in i hur lång tid det får ta eller finns det en standard?

En annan sak som jag funderat över. Nu är jag skåning, och om jag beställer semin kommer den direkt till mig eller ska den gå via importören? Alltså skickas seminen direkt till min seminstation?

U

Den går från dörr till dörr om du vill det. Det ingår i kostnaden att få den direkt till seminstationen. Vissa väljer att hämta själva på flygplatsen för att spara lite tid. Den läggs ju på en bil annars och man vet ju inte om den delas ut först eller sist på rundan.

Riktlinjerna för TNT när jag beställer är att det ska vara hos kund före 3. På flyplatsen finns det att hämta mellan 7 och 8. Förra året tror jag alla hade det innan lunch, utom en gång i Småland då det kom halv tre.

Man vill ha fram det inom ett dygn plus minus ett par timmar. Hingsten tappas på förmiddagen, paketet hämtas i Tyskland vid halv tolv.

/C

Tack för svaret. Så det flygs alltid hit? Låter som det hade gått snabbare att transportera det med en shoppingbuss eller lastbil till södra Sverige ;)
Spännande att det faktiskt går att transportera färsk semin nuförtiden. Ganska fantastiskt egentligen (Kände mig helt plötsligt gammal.. ;))
Ulrika

Men hallå, det verkar ju helt otroligt!!!

Arlanda - Sundsvall är 4 tim med X2000 men så klart längre med vanligt tåg. Men ofta kommer paketen med bil upp, tåg är bara undantag. Bil rakt upp är väl 5 tim eller så (40 mil).

Jag har inte så långt till Sundsvall och normalt för oss är att seminera 9.30 tiden, då är det inklusive värmning och hela köret. Och som sagt, för undantag har vi fått dirket med tåg från Skåne på kvällen, tror vi seminerade vid 19 tiden då, samma dag alltså. (tror hingsten tappades vid 9 tiden på fm)
(Men det stoet skulle ha en viss J Hemmingsens hingst, och han är helt otrolig att serva oss stoägare, i a f oss här uppe)

Kolla upp DHL, det måste bara fungera bättre än det det du har fått.
Vi får ibland via Jetpack så jag antar att vissa samarbetar med dem.

Kommer inte ihåg alla detaljer vilket stör mig, antar att det är för att det bara fungerar hela tiden. Vi upplever aldrig att det klickar, mer än vid flygstrejker och sånt. Ja, och så lördagar från utlandet dvs.

Du får nog fortsätta kolla upp detta.
Fattar inte riktigt för Sundsvall är ju ingen liten stad i dessa sammanhang. Dessutom har DHL ett stort centra i Ljusdal inte så långt ifrån.

Sundsvall kan omöljligt vara ett problem, förutom redan nämnda Bäckströms har ju Nylander en stor hopp uppfödning. Dock vet jag ju inte hur mkt strul det är med att få upp, men jag tror det inte är ngr problem. Plus alla andra som betäcker.. å hela travligan. Nej, hit kan det inte klatra generell sett.

Jag kan ha löst det! Iallafall ett "problemfall"! :bump:

Jag kan flyga med DHL till Skellefteå flygplats och får fram det färskt! Inte det som ska till Sundsvall alltså, utan till ett annat sto.

(Eller det lät dumt. Det är ju inte jag som ska flyga! Men ni fattar!)

Så som jag kämpat hoppas jag nu det kommer gå vägen! Om det nu blir så att det ska skickas förstås!

Tänkte jag skulle rapportera! ;)

Super :) då vet jag att det ska kunna fungera om det kommer ngn stoägare och är intresserad. Fina hingstar du har !!

Tack!

100 Euro skulle det kosta. Men TNT tar vanligtvis 75 Euro från Tyskland och södra Sverige. Sen skulle de ha 1500 kr till för att flyga det till Sundsvall. Så detta är verkligen en rimlig lösning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka