normaltemp ?

B

BebbeBaby

vad ligger era hästar på för normaltemp ?

min nya ligger på 38-38.2 grader, har tempat honom varje dag & samma tid i snart 2 veckor nu. kan det verkligen vara normalt att han ligger så högt ?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: normaltemp ?

Vet inte, det varierar ju från häst till häst.
Tycker iofs att 38-38.2 verkar ganska högt, men det är kanske varmt ute nu (hos oss är det höstväder :( )
Men ring och kolla med förra ägaren om du är osäker.

Jag tycker att min häst ligger ganska normalt, kanske lite högre än del flesta andra i stallet, runt 37.4 mitt i vintern, när det är högsommar går ju tempen upp automatiskt. :smirk:

Vi har dessutom haft flera araber i stallet med normaltemp på 36.2...

Min ligger mellan 37,6 - 38,1 normalt. Den högre tempen har hon på kvällstid .

min ponny ligger på 37,6-37,8 i normal temp.
Den nya har jag ju bara hunnit tempa en gång så där vet jag inte, men han hade i alla fall 37,0 idag.

38-38,2 tycker jag låter lite högt, men det finns ju precis som på människor en del som är väldigt hög och andra med väldigt låg utan att det är farligt.

37,8 har hon legat på de flesta gånger vi har tempat.
Nordsvenskt sto, 20 år gammal.

normaltempen varierar mellan hästar.. Min gamling (han är 29 år) har en normaltemp på 36,6 grader. Sedan ligger faktiskt de andra 4 på 37,3-37,4. Har inte kollat vad åringen har för normaltemp.. *skäms på mig*

38-38,2 låter lite högt, men å andra sidan så är 36,6 lite lågt.. ;) så det kanske jämnar ut sig! Men ta du och ring till förra ägaren och kolla om det stämmer!

min häst har mellan 37.4-37.8.
6-årigt sto..

det lät högt med över 38, men har den haft det i 2 veckor kan det ju inte vara feber?!

tempar du morgon eller kväll? tempen kan stiga när hästen varit ute och rört sig, spec om det är sol ute..
om du inte gjort det, tempa på morgonen

Min nordis har ca 37.5- 37.8 normalt.

I boken från Apoteket står det:

Normaltemperaturen är 37.5-38.0 hos en vuxen häst
(hos yngre hästar lite högre)

BebbeBaby skrev:
vad ligger era hästar på för normaltemp ?

min nya ligger på 38-38.2 grader, har tempat honom varje dag & samma tid i snart 2 veckor nu. kan det verkligen vara normalt att han ligger så högt ?

Japp! Det är helt normalt! En fullvuxen häst ska ha 37,5-38,5! :banana:

Hade en pass häst med väldigt stora pungkulor och han låg på 38,3 i normaltemp frågade flera vetrinärer och dom sa att det berode säkert på hans stora kulor.

2-åringen = 37,7
3-åringen = 38,1
4-åringen = 37,3

Det är väldigt bra om man har koll på sin pålles temperatur. Jag är väldigt noga med detta och tempar vid minsta tendens till att se sjuk ut. Igår gjorde sig 2-åringe illa, trampade på sig höger fram med en ful sårficka som följd, detta rengjordes och bandagerades, idag såg han slö ut efter frukosten, tempade självklart och den visade på 38,5, feber! Inte mycket men likväl feber. Har man bra koll på sina hästar ser man när allt inte står rätt till.

2-åringen 37,7 - 37,9
10-åringen 37,2 - 37,4

Förra tvååringen 38.0 - 38.1
Förra äldre stoet 38.0 - 38.2

FÖr mig är det otroligt viktigt att veta normaltemp, eftersom säg 38.3 på 10-åringen är klar feber, medan det hos 2-åringen är en något förhöjd temp bara. Och utan att veta normaltemp skulle jag inte ha en aning om att det på valacken är en rejäl temphöjning utan tycka 'ja, 38.3, bara liten förhöjning'

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 150
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar