Normalt med varmare ben efter ansträngning?

L

Lord Owen

Är det normalt att hästen får ökad värme (då menar jag att benen är svala före och ökas till ljummet/varmt) i benen vid ansträngning/motion? Det borde det ju vara så cirkulationen ökar och således också blodgenomströmningen.. Eller är jag helt ute och cyklar?
Är det alltså normalt att hästen är varm i benen efter ansträning så länge man inte känner puls eller så? :confused:

Sv: Normalt med varmare ben efter ansträngning?

Putt Putt Putt! :d

Det är helt normalt, tecken på att din hästs blodcirkulation fungerar som den ska...

Ökad blodcirkulation och värme är en sak, tecken på ansträngning är en annan. Ett tecken att hålla ögonen på är om värmeökningen är osymmetrisk (ett ben varmare än det andra, värme på andra ställen etc). Eller om det förutom värme också finns andra tecken på problem (svullnad och värme även före ridpasset, rörelsestörning etc).

mvh
Lejonelle

Lord Owen skrev:
Är det normalt att hästen får ökad värme (då menar jag att benen är svala före och ökas till ljummet/varmt) i benen vid ansträngning/motion? Det borde det ju vara så cirkulationen ökar och således också blodgenomströmningen.. Eller är jag helt ute och cyklar?
Är det alltså normalt att hästen är varm i benen efter ansträning så länge man inte känner puls eller så? :confused:

Ja, även benen blir ju varma av ansträning/motion. Det blir du ju själv när du sprungit. Dock skall ju inte värmen hålla i sig och vara långt efter, utan bara i direkt anslutning till att hästen rört sig och sedan skall den ju svalna av.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Hej Jag har en islandshäst som är överviktig (vilket vi jobbar på med daglig ridning/motion!). Hon har dock lite puls i alla fyra benen...
Svar
13
· Visningar
1 869
Senast: hejmanna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 051
Senast: Luleå
·
Hästvård Hej! Jag tänkte höra mig för litegrann efter någon med erfarenheter eller tips om vad som kan tänkas vara med min lilla pärla. Hästen...
Svar
10
· Visningar
1 836
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur