Sv: Normalgiva betfor - hur mycket?
mirage skrev:
Det kanske är någon här som kan hjälpa till. Jag har inte mina saker med mig på jobbet så jag kan inte just nu. Borde ju vara ok då detta inte är en renodlad foderstatstråd. Det som behövs är dock värdena på höt.
Du får hjärtans gärna räkna på det, om du vill och har tid!! Jag har analysen på höet liggande i datorn, så jag kan mejla den till dig, om jag får? Annars får jag kopiera över den hit, men just ikväll hinns inte det med (ska ut i stallet fortast möjligt
).
Jag stod och vägde upp den rekommenderade mängden betfor och Kraf*t i morse, och lade i blöt för att se vad det bir av det när det svällt färdigt (blötlägger krafften också, så pelletsen mjuknar utan att bli gröt, detta efter att ha praktiserat på djursjukhus och sett en häststackare med halsen uppskuren efter en foderstrupsoperation
). 0,3kg betfor blir 3 liter färdig. Hästen får idag - håll i er nu -
9 liter färdig betfor. Kraf*t får han idag tre gånger så mycket som i den nya foderstaten, alltså 3 X 0,5kg (beräkningarna för fjolårshöet låg på 1-2kg kraf*t groov men betfor ökade jag upp efter koliken, men låg redan på en större giva än "tillåtet" för att hålla energinnivån nere).
Shettisarna däremot ska enligt foderrådgivaren ha mer än dubbelt så mycket av både betfor och kraf*t, mot vad de får idag! Helt otroligt!!!! Foderransonen där ska ligga på 3-4kg hö, 0,3kg Groov (jämför med 0,5kg till halvblodet
) och 0,1kg betfor (jämför med 0,3kg till halvblodet
). Blötläggningsexperimentet imorse visade att de 2,5dl betfor mina shetlänningar får var per dag plötsligt skulle ökas med EN HEL LITER, till 1,25dl färdig betfor, och krafften skulle dubblas från de lite drygt 6dl som de får idag! Och värdena på höet skiljer sig inte så mycket alls, från fjolårshöet (2004) tills det nya vi blandar in nu - har letat just för att slippa jönsa med foderstaterna för att hästarna är bra i hull (fick beröm så sent som idag av min hovslagare för att hästarna är i så fin form
).
Är det konstigt att man som okunnig utfodringsansvarig för tre så vinterlurviga hästar, inte vet varken ut eller in
?
Har f.ö. beställt en bok om hästen behov och utfodring i bokaffären i stan - känns som om jag behöver den
...
/Flash´s matte.