Normalgiva betfor - hur mycket?

F

Flash

Hej! Jag undrar vad som är en normal giva betfor på en stor halvblodshäst? Enligt den foderstatsberäkning som jag fått från en av Kraf*ts foderrådgivare ska min valack ha ca 0,3kg betfor, beräknad i torrvikt, förutom X mängd Kraf*t Gro*v och nio kg hö. Mängden betfor är ca en tredjedel av den han får idag, så därför undrar jag vad som är normalt att ge? Till saken hör att jag bad om en energisnål foderberäkning eftersom herren i fråga är hetlevrad nog ändå, samtidigt säger min veterinär att hästen bör få ganska mycket betfor för att magen skull (hade kolik förra vintern = 1:a på sina åtta år, så han är inte precis kolikkänslig, men som "hönsmamma" och överbeskyddande matte så räcker det för att jag ska bli nojig...). Så om någon kan sprida lite ljus över mysteriet med betforn, vore jag tacksam!

Sv: Normalgiva betfor - hur mycket?

Jag ger ca 75 g/dag till mitt stora halvblod på 650 kg... Har de räknat utifrån en höanalys på ditt hö eller har de räknat ändå? Går inte att säga vad som är normal giva eftersom det beror på vad hästen har för behov samt vad höt innehåller. 0,3 kg (torrvikt) låter mycket (tycker jag) men är det uppdelat på flera mål så går det väl an, blir ju ganska stor mängd när det sväller.

Vad som är "normalt" är ju svårt att säga. JAG tycker det låter fullt OK, det är vad jag ger mina hästar per dag, och det ingår i deras uträknade foderstater.

Tycker inte på något vis att det verkar mycket. Betfor är dessutom att foder som det i princip inte finns någon maxgiva på FÖRUTSATT att det passar in i övriga foderstaten, förstås...

Tycker snarare 75 g låter väldigt lite? Det är ju så lite att man knaoppt kan räkna på det i ex vis Hippocampus program? Men allt varierar ju med hövärdena.

(Jag ger bara för att kunna ge mineraler, inte som kraftfoder.)

Jag tycker inte att 0,3 kg Betfor är mycket, mina araber (knappa 400 kg) fick 0,5 kg Betfor (torrvikt) förra året, just pga att det passade bra i den dåvarande foderstaten.
Håll koll på att han inte får diarré, en del hästar klarar inte av att få en stor mängd Betfor utan att bli dåliga i magen.

Vill du ha en energisnål foderstat så är ju inte betfor så bra, så det kanske är därför som foderrådgivaren endast räknat på 0,3 kg. På betforsäcken står det att man skall ge minst 0,3 kg för att öka hästens välbefinnande (eller nåt sånt) så det är kanske det som menas med normalgiva (bara en teori).

Om inte betforen verkar sätta sig på huvudet på din häst p g a mkt energi, så tycker jag att du skall följa veterinärens råd och ge det du ger idag. Lägg ist till nåt mer proteinrikt än Grooven, för att få protein utan för mkt energi så att det passar in i foderstaten om du ger ca 1 kg betfor.

0,3 kg betfor ger ungefär lika mycket energi som 0,3 kg havre. Fördelen med betfor är att det ger väldigt lite slaggprodukter i kroppen, samt tillför vätska och fibrer.

Ja, det vet jag ju, men det är mindre protein i betfor än i havre. I foderstaten hade det ju inte räknats på havre, utan mer proteinrikt kraftfoder, så vad jag menar är att om det funkar i foderstaten så kanske trådskaparen kan ge en större mängd betfor och lägga till mer protein på annat sätt för att få det att passa in i foderstaten. På vissa hästar kan ju dock mkt betfor sätta sig på huvudet så det ger både snabb och långsam energi.

Klart Kra**t vill att du ska ge sådär! De är ju inte dumma ;) MÅNGA KILO av deras produkter, annars tjänar de ju inga pengar! De gör ju förresten sina produkter med en stor del kli så det blir ett "snällt" kraftfoder så att man ska kunna ge stora mängder! Man kan fodra med mer än 0.3 kg betfor!

Tack och lov har SVEA HUSDJUR börjat med opartiska foderrådgivare, eftersom de inte respresenterar något produktmärke!!!

Om din häst e pigg så att det räcker, varför ge så mkt kraftfoder? Kanske bättre med lusern om det är proteinet du vill åt? BILLIGARE OCH BÄTTRE FÖR MAGEN! Ger själv bara foderkomponenter som fungerar som ett "grovfoder" i hästens mag- tarmsystem. Efter det -inga koliker och en lugn och nöjd häst!

Senast ändrad av en moderator:

mirage skrev:
Har de räknat utifrån en höanalys på ditt hö eller har de räknat ändå?

Hon räknade på den höanalysrapport som jag bifogade.

ako skrev:
Vad som är "normalt" är ju svårt att säga. JAG tycker det låter fullt OK, det är vad jag ger mina hästar per dag, och det ingår i deras uträknade foderstater.

Tycker inte på något vis att det verkar mycket. Betfor är dessutom att foder som det i princip inte finns någon maxgiva på FÖRUTSATT att det passar in i övriga foderstaten, förstås...

Jag tycker inte alls att 0,3kg torr betfor låter mycket - snarare väldigt lite jämfört med vad hästen får idag (ökade betforgivan utöver foderstatsberäkningar efter koliken i vintras... Eftersom hästarna fått fjolårshö, eller ja, förrfjolårshö då, anno 2004, fram till årsskiftet så återgick jag till ungefär samma foderstat efter betet på höstkanten, som innan betetssläpp.)

Det dumma är att jag alltid sett betfor som ett rent saftfoder, bra för magen, aptiten och allmänt "bra" som foder eftersom hästar brukar tycka om det :d och äta upp mineraler o.s.v. bara man blandar det med betfor. Vad jag inte begrep är att betfor kan ses som ett kraftfoder:o , och om jag inte missförstått det hela så kan vissa hästar bli lika heta av betfor som av havre? Och då är det ju super smart att stoppa i min halvblodare massa extra energi - bara för att jag tror att det är bra i största allmänhet! Fast sedan vet`e katten om jag inte hellre har en häst med temperament än en med magproblem, men allra helst har jag en Flash :love: som mår bra både mentalt och fysiskt!!

BJÖRKIS skrev:
Jag tycker inte att 0,3 kg Betfor är mycket, mina araber (knappa 400 kg) fick 0,5 kg Betfor (torrvikt) förra året, just pga att det passade bra i den dåvarande foderstaten.
Håll koll på att han inte får diarré, en del hästar klarar inte av att få en stor mängd Betfor utan att bli dåliga i magen.

Nej, ingen diarré, lite smulig är han men eftersom jag ger mer betfor idag än de 300 gram som foderstaten tillåter (håller på att byta hö och därför också foderstat), så borde han väl snarare få torrare gödsel nu, då;) ?

Coffeaclub skrev:
Vill du ha en energisnål foderstat så är ju inte betfor så bra, så det kanske är därför som foderrådgivaren endast räknat på 0,3 kg. På betforsäcken står det att man skall ge minst 0,3 kg för att öka hästens välbefinnande (eller nåt sånt) så det är kanske det som menas med normalgiva (bara en teori)..

Jag läste också det på betforsäcken! Och att allt över 1kg per dag i foderstaten är att se som ett rent kraftfoder. Nu är det lite svårt det här med torrvikt, för jag mäter alltid betfor när den är färdigsvälld, men min häst får alldeles säkert över ett kilo betfor i dagsläget:o

[/QUOTE]Om inte betforen verkar sätta sig på huvudet på din häst p g a mkt energi, så tycker jag att du skall följa veterinärens råd och ge det du ger idag. Lägg ist till nåt mer proteinrikt än Grooven, för att få protein utan för mkt energi så att det passar in i foderstaten om du ger ca 1 kg betfor.[/QUOTE]

Foderstatsberäkningarna är på 9-10kg hö (analyserat, ganska näringsfattigt med 38 g smältbart råprotein/kg foder och 7,1MJ/kg foder - har två små shetlandsponnier också så jag får liksom välja ett grovfoder som fungerar på alla hästarna), 0,5kg Gro*v och 0,3kg betfor + mineraler. Jag är oförskämt dålig på foderstatsberäkningar, så jag hade gärna följt ditt förslag om jag haft mer "på fötterna" och kunnat räkna själv:cry: Vad gäller det här med om energin sätter sig i huvudet på Flash, så är han en häst som inte behöver mer energi än han får på hö och vatten:angel: .

Muppo skrev:
Klart Kra**t vill att du ska ge sådär! De är ju inte dumma ;) MÅNGA KILO av deras produkter, annars tjänar de ju inga pengar! De gör ju förresten sina produkter med en stor del kli så det blir ett "snällt" kraftfoder så att man ska kunna ge stora mängder! Man kan fodra med mer än 0.3 kg betfor!

Tack och lov har SVEA HUSDJUR börjat med opartiska foderrådgivare, eftersom de inte respresenterar något produktmärke!!!

Om din häst e pigg så att det räcker, varför ge så mkt kraftfoder? Kanske bättre med lusern om det är proteinet du vill åt? BILLIGARE OCH BÄTTRE FÖR MAGEN! Ger själv bara foderkomponenter som fungerar som ett "grovfoder" i hästens mag- tarmsystem. Efter det -inga koliker och en lugn och nöjd häst!

Nu var det det här med att jag inte KAN räkna foderstater själv:o :cry: :mad: :o , utan i alla år trott att Kraf*ts foderrådgivare var det bästa alternativet - så jag vet faktiskt inte hur min häst skulle vara på något annat foder! Han har ätit Kraf*t Gro*v sedan han var sju månader gammal, när jag köpte honom, och alltid fått betfor. Han är 9 år nu och alltid frisk och glad - utom en kolik då i vintras, f.ö. gruskolik...

Hur hittar man SVEA husdjur? På nätet eller?

Det kanske är någon här som kan hjälpa till. Jag har inte mina saker med mig på jobbet så jag kan inte just nu. Borde ju vara ok då detta inte är en renodlad foderstatstråd. Det som behövs är dock värdena på höt.

mirage skrev:
Det kanske är någon här som kan hjälpa till. Jag har inte mina saker med mig på jobbet så jag kan inte just nu. Borde ju vara ok då detta inte är en renodlad foderstatstråd. Det som behövs är dock värdena på höt.

Du får hjärtans gärna räkna på det, om du vill och har tid!! Jag har analysen på höet liggande i datorn, så jag kan mejla den till dig, om jag får? Annars får jag kopiera över den hit, men just ikväll hinns inte det med (ska ut i stallet fortast möjligt:) ).

Jag stod och vägde upp den rekommenderade mängden betfor och Kraf*t i morse, och lade i blöt för att se vad det bir av det när det svällt färdigt (blötlägger krafften också, så pelletsen mjuknar utan att bli gröt, detta efter att ha praktiserat på djursjukhus och sett en häststackare med halsen uppskuren efter en foderstrupsoperation:eek: ). 0,3kg betfor blir 3 liter färdig. Hästen får idag - håll i er nu - 9 liter färdig betfor. Kraf*t får han idag tre gånger så mycket som i den nya foderstaten, alltså 3 X 0,5kg (beräkningarna för fjolårshöet låg på 1-2kg kraf*t groov men betfor ökade jag upp efter koliken, men låg redan på en större giva än "tillåtet" för att hålla energinnivån nere).

Shettisarna däremot ska enligt foderrådgivaren ha mer än dubbelt så mycket av både betfor och kraf*t, mot vad de får idag! Helt otroligt!!!! Foderransonen där ska ligga på 3-4kg hö, 0,3kg Groov (jämför med 0,5kg till halvblodet:crazy: ) och 0,1kg betfor (jämför med 0,3kg till halvblodet:crazy: ). Blötläggningsexperimentet imorse visade att de 2,5dl betfor mina shetlänningar får var per dag plötsligt skulle ökas med EN HEL LITER, till 1,25dl färdig betfor, och krafften skulle dubblas från de lite drygt 6dl som de får idag! Och värdena på höet skiljer sig inte så mycket alls, från fjolårshöet (2004) tills det nya vi blandar in nu - har letat just för att slippa jönsa med foderstaterna för att hästarna är bra i hull (fick beröm så sent som idag av min hovslagare för att hästarna är i så fin form:D :bow: ).

Är det konstigt att man som okunnig utfodringsansvarig för tre så vinterlurviga hästar, inte vet varken ut eller in:confused: ?

Har f.ö. beställt en bok om hästen behov och utfodring i bokaffären i stan - känns som om jag behöver den:angel: ...

/Flash´s matte.

Senast ändrad av en moderator:

Flash skrev:
Hur hittar man SVEA husdjur? På nätet eller?
japp men sidan verkar vara nere....
Tips på sida att räkna foderstater: http://hippocampus.slu.se
Jag brukar knappa in där bara för att det går fortare än för hand.. (annars borde jag kanske göra det för hand eftersom jag är utbildad ... :angel: )

Jag har varit inne på SLU´s hemsida och kollat deras foderstatsprogram, men om jag inte har fel för mig så måste man ändå ha någon sorts "hum" om vad man bör ge? Nu vad det i.o.f.s. länge sedan jag var där inne, men då uppfattade jag det som om man skulle fylla i vad man tänkt ge för att få kontrollerat värden och kvoter med hjälp av programmet? Vad jag menar är, att man ska fylla i mängd av valfritt kraftfoder, värden och giva på hö o.s.v. för att se om man ligger någorlunda rätt till.. eller är jag ute och vimsar helt nu? Börjar nästan undra hur tusan jag kunnat hålla mina hästar i liv under alla år...:smirk:

Jag ger min kille 240g betfor/dag.
Han är ju dock en varmblodig travare så det är inte riktigt samma sak, men ändå;)

Mount Never Rest skrev:
Jag ger min kille 240g betfor/dag.
Han är ju dock en varmblodig travare så det är inte riktigt samma sak, men ändå;)

Ha:D ! Säg det där sista till min icke helt hästkunniga far:smirk: - häromveckan stod han och såg på när min halvblodare blev tömkörd, och kommenterade det hela med att "det ser ju bra ut när han travar, kan inte han starta på travet fast han är kallblod?"

Och, nej, Flash är inte det minsta lik en nordsvensk travare:smirk: !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka