Normal temp!

T

TotallyLost

vad är normal temp på en häst? Mitt hbl sto ligger på 37.86 ungefär. Är det feber eller ej? :bow:

Sv: Normal temp!

det är fullt normalt, 37,5 till 38 är vanligt, hos unghästar en halv grad mer...

Sv: Normal temp!

Mindre än 38 är aldrig feber. Vår 15-åriga ponny har en normaltemp på upp till 38,2, så det är inte bara unghästar som kan ligga lite högre. I många anvisningar står det att man ska ta tempen flera mornar i rad i tex en vecka, och sedan ta snittet av det för att få fram sin hästs normaltemperatur. Visst bör man göra så, men då ska man komma ihåg att det är just precis morgontemp som man får ett normalvärde på. Så vad hjälper det när man då står med en dålig häst på kvällen och inte vet vad hästen har för normaltemp då?
Alltså: komplettera morgontemp med att mäta på din friska häst under olika tillfällen på dagen.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 973
Senast: Meglio
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Senast: Sirap
·
Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 257
Senast: Rugge
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama