Normal temp på arab?

S

_Sparris__

Har fått för mig att jag hört nånstans förut att araber antingen har lite lägre eller högre vilo temp än andra hästraser, nån som har en aning?

Sv: Normal temp på arab?

_Sparris__ skrev:
Har fått för mig att jag hört nånstans förut att araber antingen har lite lägre eller högre vilo temp än andra hästraser, nån som har en aning?

Skulle väl inte tro att det skiljer sig från andra hästar. Har visserligen haft mest araber och arabkorsningar. Medeltemp är ju individuell och har legat på någonstans mellan 37.2- 37.6 på de hästar jag haft. Kanske är det lågt i så fall. Hästars temp har jag hört kan vara normal upp till 38.2. Intressant att höra en jämförelse med det gradtal mina legat mellan.

Däremot så har ofta araber lägre vilopuls. Den har en tendens att ligga under 30. Stora hjärtan, lungor och bra luftvägar, därav de fladdrande uppspärrade näsborrarna. Med god andning och blodcirkulation så behöver inte hjärtat slå lika många slag för att få pumpa runt samma mängd syresatt blod.

Andra hästar kan ha en vilopuls uppemot 45.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter att jag ätit fick jag yrsel, ett konstant högt sssshhhh-ljud i huvet/örat på höger sida, blev varm och högre puls (kunde inte...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: Amha
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
635
Senast: Sesca
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar