Normal storlek på föl

lilith

Trådstartare
Igår fick vi årets första föl, och jag tyckte han såg ovanligt stor ut för att vara nyfödd - han fick böja sig ner för att kunna dia och benen var i stort sett lika långa som mammans ben. Mätte honom i dag och han var nästan 1 meter i mankhöjd. Mamman är 137 och pappan 140 cm. Jag har mest haft halvblodsföl innan, så min fråga är: hur stora brukar C- respektive D-ponnyer vara vid födseln?

Sv: Normal storlek på föl

Ja, det både låter stort och han ser stor ut. Iofs gick stoet 3 veckor över tiden, men jag tycker inte fölen brukar vara så mycket större för det. Men hans morfar är halvblod, så storleken kan komma därifrån. Men jag började undra vad som är "normalt" egentligen.

Liknande trådar

Utrustning Vilken storlek på träns borde passa till en lite större c-ponny (ca 140 cm i mankhöjd) med typ normalstort huvud? Tänker mig det här...
Svar
5
· Visningar
1 294
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 685
Senast: tuaphua
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 003
Senast: Nafayette
·
J
Avel hej! Jag har ett 23 årigt irlänskt korsningsponny sto, som det skulle vara roligt att ta föl på (det skulle vara hennes första...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka