Normal rumpa men stor häst...

U

ullis25

Jag håller på och letar sadel till min nordsvensk. Och det verkar som när sadeln (bommen) blir större så blir även storleken i sitsen det oxå. Är det så? eller har jag bara stött på såna sadlar...
Finns det tex 15tum och extra vid bom? Har hittat en sadel som passar nordsvensk men den är 17 tum. Blir inte det väldigt stort? Vad jag förstått så brukar 15 tum va lagom. (har "normal" rumpa...)
Brukar 15tum vara lagom för killar? tänkte att mannen oxå skulle bli häst intresserad någon gång... så det är ju bra om han oxå kan ha sadeln.

Sv: Normal rumpa men stor häst...

16 tum är normal storlek. Jag rider i en 15" och har byxstorlek 36/39 i tjejstorlek, 48 i herr och 29 i waist och den e så liten att jag inte äns kan rida lätt och sitter på bakvalvet.

extra vid bom finns i alla storlekar, dock brukar lågprismärkerna ha sämre utbud.

Vilken typ av sadel är en bra nybörjar sadel? ska mest rida i skogen och på lång turer. Ranch, plesure, trail, roping, reining?

Tumstorleken är en sak, sedan beror sitstorleken också på hur sitsen är uppbyggd. En flat sits upplevs som större än en deep pocket seat. Jag har en sadel med 16" sits och en med 15-15,5 och jag tycker den mindre är klart bättre. Och då har jag stl 42-44 damstl och 34" i jeans waist. Hade en annan 16" hemma som jag upplevde som mycket mindre.

Som alltid med westernsadlar, prova, prova och prova igen! Både på häst och ryttare.

hej, jag har en double C allround /nevada fancy). Den upplevs inte så stor även om den är väldigt bred för hästen eftersom sätet är mer (skålat?) inte speciellt flat. På gränsen för min lite större rumpa typ stl44

kan du formulera om detdär?

vad har du för tum på sitsen?

bom/gullet vidd?

kan du formulera om detdär?

vad har du för tum på sitsen?

bom/gullet vidd?

Oj, jag måste ha varit väldigt trött när jag skrev detta:) . Jo, jag vet faktiskt inte vad det är för bomvidd men skulle tippa på fullquarter eftersom den är mkt bred. Jag har själv en väldigt grov arab. Tumsitsen vet jag inte heller men gissar på 15,5-16(sadeln är köpt begagnad). Sitsen är inte flat utan ganska djup villket innebär att den upplevs lite mindre. Jag själv har stl 44 i byxor och är nog lite på gränsen för stor för sadeln men det funkar. För övrigt är den till salu;) (ej annons:) )

Nej det finns inget generellt att större bommar har större säten, utan det finns X-vid quarter bommar med 15,5" säte, men vanligast är 16", och det beror på hur sitsen är uppbyggd hur man upplever storleken på sitsen.
Man ska inte sitta så det känns trångt, utan det ska kännas bekvämt, och benen ska inte mosas mot hornet..:angel:
;)

Senast ändrad:

Om det ska passa din kille med beror på hur bred han är över rumpan. Ska ni samsas så är det bättre att sadeln passar ordentligt till den som rider mycket, och är han smalare så är det ju grönt lixsom.. :)
Sen är det om han har mycket längre ben.. kolla så längden på lädren räcker till.. men som sagt 16" är vanligast... ;)
:banana:

Liknande trådar

Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 242
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning https://www.dropbox.com/s/90allgqy84h8m87/DSC_0022.JPG Försöker med en tråd med bild. Här har ni en bild på mitt fullblod Exet, som jag...
Svar
9
· Visningar
1 835
Islandshäst Jag är helt i blåsten nu med alla sadlar. Jag vet att det finns miljoner sadeltrådar här, men jag skulle verkligen behöva proffshjälp...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 626
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar