Sv: sadelkris- hjälp snälla ni !
KL
Att läsa av ett sadel avtryck på ett lakan kanske kan vara lite konstigt, men är en mycket bra vägledning ifall man förstår det
Så jag ville dela med mig av det jag kan, man skall inte snåla med kunskaper som alla som har häst borde kunna få ta del av
Inget smuts = hårt tryck
Mycket smuts = lite tryck
Luddigt avtryck för mycket rörelse av sadeln troligen för stor på alla sätt å vis,
Inget smuts fram betyder oftast sadeln är för trång, ger för skarp kontakt.
Ingen smuts i mitten partiet, sadeln är för trång i tunneln samt att den ligger an på den ytan som skall ha minst tryck, pga ryggen skall få plats när hästen arbetar i form. Ja det skall vara lättare tryck där när hästen inte arbetar. När hästen går i form och arbetar skall trycker fördelas ut å bli jämt.
Dock kan det bli lite missvisande på islandssadlar för att dem ofta har en stropp i ortspetsen på själva sadelträet, oftast kallad en förgjord. Det sitter så för att man skall kunna ha kvar sadeln i läge så pass långt bak som man har på islandshäst. det skulle vara mycket enklare med sadlar på islänningar om man hade som på *vanliga* sadlar just med vart stropparna sitter.
Tänk på att tunneln på sadeln bör vara runt 8-10 cm jämt hela vägen.
Sista bilden med avtrycket var bättre än det första, att det var mycket smuts fram längsmed kanten tyder på att den trots allt var lös där för bogarna, men den var ännu för smal då det var helt vitt än fram under framvalv samt in på mitten. hellst skall det vara mindre smuts både bak å fram , men ändock smuts. Ojämt fördelat smuts tyder på en sadel i obalans, det skall vara så symetriskt som möjligt. 100% jämnt fördelade 2 sidiga hästar finns ju inte men man söker ju det bästa som alltid.
Lycka till med letandet och mycket bra tänkta att ta ett lakan under =D