normal eller svårfödd?

catya

Trådstartare
Hej, har fått analys svar o ska göra analysen, har gjort tidigare oxå men nu är jag plötsligt osäker. Jag ger ganska mkt både grov foder (10 kg)och kraftt foder (2-3kg), detta beräknat på hösilaget i våras som intr var jätte bra och ENORM skillnad från bala till bal. Han är 1,50 och grov, men svår att hålla hull. Ska jag räkna på normal eller svårfödd? För sen längre ner väljer jag normal för han är inte mager- har bara lätt att tappa rumpa, manke, bog o får istället mage- detta beror väl på sämre näring i gräs/hösilage?
Ser honom inte svårfödd som ett fullblod, han är korsning welsh cob/okänd.
Tacksam för svar.:bump:

Sv: normal eller svårfödd?

PUTTAR

Nu har jag gjort analys för en kompis som har en extremt smal häst, lade in svårfödd och mager och ändå får jag extremt höga värden om jag lägger in vad den äter, jag måste nog ringa o fråga, nån som har bra svar??

Det är lättare att räkna foderstaten själv utan foderstatsprogram tycker jag. Du kan väl ta en tvärsnitt på vad hösilaget innehöll i våras så vet du hur mycket energi du landar på. Det höll ju hästen i bra hull då så fortsätt med det. (där ha du behovet för din häst)

Jag brukar inte göra foderstat, men det vågar jag knappt säga här....
Fodrar med ögat, och det har ju alltid funkat!
De flesta här inne förespråkar mycket grovfoder, o lite krafft foder, ocg de flesta verkar göra analys, men då är det ju extremt lite foder man ska ge så jag får inte ihop det.
Hur gör alla ni som gör analys, ger ni så lite grovfoder som hippo campus föreslår? Eller alla ni som ger 12-22 kg grovfoder- hur får ni ihop en bra analys, eller är det sämre grovfoder värden iår så alla måste öka givan?

Jag räknar aldrig med foderstatsprogram. Jag räknar själv. Tar hänsyn till hur lätt/svårfödd hästen är. Vilken typ av arbete den utför och värdena i grovfodret.
För mig är det viktigt att energi/proteinkvoten är bra och att behoven av Ca och P är täckta. Räknar jag inte på det så vet jag ju inte det. Ett behov av tex fosfor som inte är täckt syns ju inte på utsidan, men ett försvagat skelett kan ge problem längre fram.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka