Normal eller onormal förslitning?

Tussemaja

Trådstartare
I mina hyreskontrakt till hyresgästerna i stallet har jag tagit med att "skador som inte uppstått genom normal förslitning ersätts av hyrsegästen". Nån mer som har en sån skrivning och har ni i så fall nån gång tillämpat den?
I vissa lägen kan det vara svårt att avgöra om skada/skador på stall/utrustning ska betecknas som normal förslitning eller inte. Vad som är normalt är ju en tolkningsfråga - i allt!
Men så här är det: Jag har bytt samtliga bräder i boxväggarna. Nytt å fint alltså. En av de inhyrda hästarna har sparkat ganska stora och många märken i boxväggen mot boxgrannen. Det är en snäll och trevlig häst men hon tål i vissa lägen inte att nån annan häst så mycket som tittar på henne. Därför har vi även satt upp en skiva över gallret in till grannen för att minska hennes stress. Skulle ni rubricera sparkskadorna på väggen som normal förslitning eller inte? Jag menar - en del hästar beter sig ju så här....Vad skulle ni alltså tycka är normal förslining i ett sånt här fall? Nu kan jag säja att jag inte kommer att begära nån ersättning från hyrsegästen såvida inte hästen sparkar rakt igenom nån planka - vilket jag inte tror kommer att hända - tjocka brädor - Men frågan är intressant tycker jag - som diskussion....

Sv: Normal eller onormal förslitning?

valldigt normalt om du fragar mig,, fast man brukar ju undvika det genom att ha boxgrannar som gillar varandra.

Det hade jag nog räknat som normal förslitningsskada.

Vi har liknande formulering i vårt stallkontrakt.
I mitt stall har vi en häst som envisas med att ta sönder sin krubba. Han är inne på sin *räknar* fjärde-femte krubba på ett halvår. Det tycker jag är onormalt, hästägaren också, så hon fixar sina egna krubbor.

Räknas som normal förslitning tycker jag, däremot om man har en krubbitare kanske? vet ej. det är ju tyvärr oxå vanligt men ej ett friskt beteende.

Ja, jag har nog åxå kommit fram till att det får rubriceras som normal förslitning. Att flytta henne hjälper inte. Hon "vill" helt enkelt inte han NÅN boxgranne.

Det skulle jag kalla normalt slitage. Skulle en häst sparka igenom en bräda så tycker jag man byggt för klent.
Men om jag hade en inhyrning som gnagde på väggarna och hästägaren inte försökte förhindra det. Då skulle jag kalla det onormalt slitage.

.....................

Läste fel i inlägget

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka