Nordsvenskar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jeeves
  • Startdatum Startdatum
J

Jeeves

Vad kan ni berätta om hingstarna; Odar, Rapid och Lipton?

I största allmänhet, statistik, exteriör, hur det ser ut på avkommesidan, hingstarnas egna meriter, bilder, m m.

Tacksam för all info!

Sv: Nordsvenskar

Är det inga nordsvenskentusiaster alls här:confused: Som vill dela med sig av sina kunskaper dessutom.

Kan lägga till en frågeställning också, tror att den kan platsa här på Avel också; vid köp av nordisföl - vad anser ni som kan rasen är extraviktigt att se upp för, titta närmare på vid köp? Vad bör man kontrollera när det gäller registrering, i vilken ålder reggas de och får egna pass? Vet besiktning av föl vid köp, är det meningsfullt?
Helst av allt skulle jag vilja ha en kunnig inom rasen med mig när jag tittar på fölen men har tyvärr inte den möjligheten så därför ställer jag frågan här.

Jag har sett ett antal halvblodsföl, russföl, shettisföl genom åren så där känner jag mig åtminstone lite mer hemma:crazy:
De nordisföl jag sett hittills ser så STOORA ut! Detta har förvånat mig mycket eftersom de i slutändan ju i regel är lägre i manken än t ex halvbloden. Sen har ett par av dem varit väl tuffa ( läs ouppfostrade ) för min smak men det kanske är rastypiskt? Obs! Inte elakt menat! Men jag kanske letar förgäves efter ett föl med mildare uppsyn? Mina föl ( de som fötts hemma på vår gård ) har aldrig fått lova att springa på folk, bitas eller kickas och grimman har de vant sig vid på en gång, uppbundna och ledda vid 3-4 mån ålder. Tänker nordisuppfödarna annorlunda?

Jag söker efter en lättare men dock bruksnordsvensk och har blivit "varnad" för vissa hingstar p g a att de lär ge grova avkommor - vad säger ni om det? Finns det en "lista" på hingstar som nättare avkommor resp grövre? I så fall vill jag ha den:) Jag har hittat ett trevligt stoföl men tvekar p g a att hon just är efter en sådan hingst som ska ge tunga avkommor:(

Det finns inga härligare hästar en nordisar. Men det är en tuff ras som gärna under uppväxten tyr sig till en person och gärna struntar i vad de flesta andra säger, vilket brukar ge sig med åldern. Jag har ett 2 årigt sto som är hur snäll som helst, men jag har fött upp henne själv. ( min syster dotter kallar henne traktor:D ).

Dessa hingstar har jag inte så stor koll på. Mitt sto är efter Belltino och han lämnar ofta lite lättare nordisar, nu är ju mamman till min väldigt grov så min lilla raring är redan nu ca: 152-153 cm hög och rätt så grov. Mamman är av Randi stam en rätt så känd sto stam. Det skilljer sig inte så mycket vad man tittar på. kolla hur långa ben de har och hur bred de är över länden, berd länd troligen grovare som vuxen, tänk bara på at det är sklillnad på en grov häst och en tjock häst. Passa på att åk på premeringarna nu i sommar, i Örebro är den 2/8 på Kvinersta, det brukar finns föl tillsalu då och många vuxna hästar att titta på. Samt mycket kunnigt folk.

Tack för ditt svar! Hade börjat misströsta:)

Jag bor i Skåne så jag får kolla upp när det är premieringar här nere, har för mig att det var i Tingsryd nu i juli månad och det är ju rätt nära i a f.

Jag har haft lite kontakt med en som har några avkommor som är ue Belltino men tyvärr låg de för högt i pris för mig, annars är det en hingst som flera har talat bra om.

Vad kan ni berätta om hingstarna; Odar, Rapid och Lipton?

I största allmänhet, statistik, exteriör, hur det ser ut på avkommesidan, hingstarnas egna meriter, bilder, m m.

Tacksam för all info!

Jag har varit och tittat på Odar. Känenr han som har Lipton (ska betäcka mitt sto med honom) och vet en som känner hon som har Rapid.

Odar verkade väldigt trevlig, lite mer av den gamla typen, min granne har betäckt ett av sina sto med honom. Ägaren är jättegullig och väldigt mån om sina hästar.

Lipton har jag bara sett på bild men min granne har sett honom "live". Fin modell, lite mer ridhästmodell. Tycker han är väldigt fin och ska betäcka mitt sto emd honom. Ägarn är supertrevlig, känner han väl, han är otroligt bra med alal hästar och jag litar till 100 % på honom.

Rapid tror jag också ska vara trevlgi och bra stam. Min granne vet mer om honom (hon är avelsfreak).

Tack för ditt svar:bow: Och be genast din granne som är avelsfreak att logga in sig här:D

Jag vet inte så mycket om Isvind men vad jag har förstått så lämnar han lite lättare modeller och han finns väl i Skåne. Men jag har ingen aning om tempramet eller så. Vet bara att han är väldigt snygg på bilder.:d

Han är så snygg att han ser overklig ut! Jag är lite misstänksam - bländas man av den ovanliga färgen eller har han verkligen så goda egenskaper? Säger jag som inte vet ett jota om rasen än:o

Fast jag vet ju vilken min favoritfärg är på nordsvenskar - brun eller helst mörkbrun med tydlig mjölmule:love: Fast nu ska man ju inte bara gå på färgen precis:)

Jag har träffat Isvind vid flera tillfällen då jag fotograferat honom en del (bland annat tagit bilden vid dammen...).

Jag tycker att han är en underbar hingst, väldigt snäll och trevlig. Lätt att ha att göra med. Sen är han i mitt tycke en fantastiskt snygg hingst, vilket han skulle varit oavsett vilken färg han har.

Ring och prata med ägaren och framför allt, åk och träffa hingsten själv. Och det gäller alla hingstar, för ofta pratas det och tycks väldigt mycket bland andra... och man lär sig mycket själv på att se många hingstar och inte minst deras avkommor.

Samma ägare som Isvind har en annan fantastiskt vacker hingst, även han från Norge, och det är Teigeblesen. Jag var där för två veckor sedan och då hade hon två ettårsston e. Isvind samt två föl, ett e. Isvind och ett e.Teigeblesen.

Anette

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 679
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Anonymt nick för jag känner jag behöver få ventilera mig lite. Vad anses som ett normalt förhållande med sina föräldrar? Jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 217
Senast: Wysiwyg
·
IT & mobiler Finns det någon möjlighet att ställa in på Facebook så att en viss vän inte ska se det jag publicerar i grupper och som kommentarer till...
2
Svar
21
· Visningar
3 207
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka