Hej alla Har en lite fråga. Glimten är ju en väldigt snäll och otroligt positiv häst. Men har lite problem med hans motor periodvis särskilt på banan. Där har han det ju väldigt jobbigt med galoppen som är stor! Han orkar knappt ett helt varv på volten och det gäller även när jag longerara Jag brukar få galoppera brevid och hjälpa till Han har ju precis börjat hitta formen i skritt och trav och han jobbar så fint! Så vet ju att allt detta är jobbigt för honom. Rider få pass på banan och inte långa heller för att han ska tycka det är ok att jobba.
Men han har även ojämn motor ute då han gärna springer fram både här och där, men om kompisen hamnar för långt bakom så dör han helt och dessvärre är kompisen lite feg och gillar att ligga bakom....Trist för ha vi lite draghjälp vid sidan så får han en jäkla fart =) Hmm jag är ovan vid detta då min förra häst var en riktig raceråtta som alltid ville springa och var alltid med på allt. Men som sagt tror att detta kan komma med styrkan och hoppas och tror att han ska bli mer framåt och jämnare i sitt driv. Men ni som haft bruksnordisar eller har, är dom lite långsamma i unga år?? Har ju inte haft en Nordsvensk innan och han är ju ung och grön. Har haft unga hästar innan men vill höra era erfarenheter, vet ju att alla hästar är olika men vill kolla om det är lite genetiskt coolare dessa hästar Lite förvirrat inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar.
Min var ganska flegmatisk till en början, men nu när han är starkare och har mer ork är han rätt pigg och lite busig. Sedan hade jag också en häst tidigare som var en riktig hetsporre i allt, hela tiden. Å andra sidan hade jag ytterligare en annan häst som var lugnet själv livet igenom, visst kunde han bli pigg vid galopp i grupp, men aldrig okontrollerbart. Så till viss del hör det väl ihop med personlighet, man jag tror också att det hänger ihop med träning, för med L känns det som att han blir piggare ju mer vältränad han blir. Jag tror i alla fall att om du ger det lite tid så kommer nog lite bättre bjudning.
Sedan angående galoppen så tror jag definitivt att den blir lättare för honom med mer träning. För L kunde knappt galoppera när jag longerade till en början, jag fick springa med riktigt mycket så att han nästan fick hela fyrkanten och funkade det, men knappt. Och nu galopperar han uppsuttet på banan utan större problem.
Ge du din lite tid och träning så ordnar nog det mesta upp sig Han är väl inte riden och tränad så länge om jag förstod det rätt?