Nordsvenskar & Kallblodstravare del 7!

Hej alla :) Har en lite fråga. Glimten är ju en väldigt snäll och otroligt positiv häst. Men har lite problem med hans motor periodvis särskilt på banan. Där har han det ju väldigt jobbigt med galoppen som är stor! Han orkar knappt ett helt varv på volten och det gäller även när jag longerara ;) Jag brukar få galoppera brevid och hjälpa till :) Han har ju precis börjat hitta formen i skritt och trav och han jobbar så fint! Så vet ju att allt detta är jobbigt för honom. Rider få pass på banan och inte långa heller för att han ska tycka det är ok att jobba.
Men han har även ojämn motor ute då han gärna springer fram både här och där, men om kompisen hamnar för långt bakom så dör han helt :( och dessvärre är kompisen lite feg och gillar att ligga bakom....Trist för ha vi lite draghjälp vid sidan så får han en jäkla fart =) Hmm jag är ovan vid detta då min förra häst var en riktig raceråtta som alltid ville springa och var alltid med på allt. Men som sagt tror att detta kan komma med styrkan och hoppas och tror att han ska bli mer framåt och jämnare i sitt driv. Men ni som haft bruksnordisar eller har, är dom lite långsamma i unga år?? Har ju inte haft en Nordsvensk innan och han är ju ung och grön. Har haft unga hästar innan men vill höra era erfarenheter, vet ju att alla hästar är olika men vill kolla om det är lite genetiskt coolare dessa hästar ;) Lite förvirrat inlägg men hoppas ni förstår vad jag menar.

Min var ganska flegmatisk till en början, men nu när han är starkare och har mer ork är han rätt pigg och lite busig. Sedan hade jag också en häst tidigare som var en riktig hetsporre i allt, hela tiden. Å andra sidan hade jag ytterligare en annan häst som var lugnet själv livet igenom, visst kunde han bli pigg vid galopp i grupp, men aldrig okontrollerbart. Så till viss del hör det väl ihop med personlighet, man jag tror också att det hänger ihop med träning, för med L känns det som att han blir piggare ju mer vältränad han blir. Jag tror i alla fall att om du ger det lite tid så kommer nog lite bättre bjudning.

Sedan angående galoppen så tror jag definitivt att den blir lättare för honom med mer träning. För L kunde knappt galoppera när jag longerade till en början, jag fick springa med riktigt mycket så att han nästan fick hela fyrkanten och funkade det, men knappt. Och nu galopperar han uppsuttet på banan utan större problem.

Ge du din lite tid och träning så ordnar nog det mesta upp sig :) Han är väl inte riden och tränad så länge om jag förstod det rätt?

Är hemma hos föräldrarna nu några dagar och igår satte sig mamma och jag i bilen och for nästan 50 mil för att hälsa på min häst ptå ridskolan han jobbar på. Var ju ändå hela 2,5 veckor sedan jag såg honom sist, vilket känns som en evighet..
Men vi satte ihop min vagn och körde honom tillsammans med min kompis som ska köra honom lite nu tills jag flyttar upp.

Så mysigt att se honom igen. :)

Vi bor kvar på Öland även nästa år (tyvärr, men ändå inte) och har nu hittat en ny boplats åt Dacke där nere då min nuvarande stallägare tyvärr flyttade. Men han ska i alla fall få bo tillsammans med en islandshästflock på lösdrift hos en människa jag haft endel kontakt med under våren. Så det blir nog riktigt bra, han tycker om småhästar. :)

@parellikusken Var han glad att se dig nu då? Eller var det mest du som var glad att se honom?
Vad härligt att han får gå på lösdrift till hösten :)

L och jag var också ute och körde idag och han har lagt sig till med att vara tittig nu, suck :meh: Vi var ute och vände i en åker eftersom den lilla fyrhjulingen vi mötte alldeles säkert åt små nordsvenskar... Jaja, det är väl bara att ge sig ut ännu mer och möta allt möjligt. Tji fick jag, jag som trodde att han var tryggare nu...

Ny dag och nya tag. Vi tog oss en körtur idag också och tittigheten var bättre idag. Nu hoppas jag att det håller i sig bara. För övrigt tror jag att jag äntligen har fått till en bra balans i rockarden efter en hel del grejande. Idag tyckte jag att den gick riktigt "smooth" bakom L. Hoppas att det inte var inbillning bara och att jag märker nåt nytt som inte känns hundra nästa gång :cautious:

Jag och Eldas provade bruksridning idag. Han har inte varit på tävlingsplats sen travet och blev väldigt stressad. Det sa lite "tilt" i hjärnan, men vi kom runt, jag ramlade inte av och vi våga hoppa hela 60 cm! Jag är löjligt hopprädd. Lite mer rutin på att komma ut så ska det nog bli bra :)

IMG_8910.JPG

"Gaaaahhhhhh vad är det där?"

IMG_8912.JPG

Aha kanske inte var så farlig

IMG_8920.JPG

Modiga 60 cm!

@parellikusken Var han glad att se dig nu då? Eller var det mest du som var glad att se honom?
Vad härligt att han får gå på lösdrift till hösten :)

L och jag var också ute och körde idag och han har lagt sig till med att vara tittig nu, suck :meh: Vi var ute och vände i en åker eftersom den lilla fyrhjulingen vi mötte alldeles säkert åt små nordsvenskar... Jaja, det är väl bara att ge sig ut ännu mer och möta allt möjligt. Tji fick jag, jag som trodde att han var tryggare nu...

Han var glad han med, men det är han å andra sidan alltid när vi ses. Värmer i hjärtat av att han alltid kommer glatt mumlande i hagen. :)

Tror han var glad att få komma ut och springa snabbt med vagnen, han går mest lugna barnlektioner.

Min var ganska flegmatisk till en början, men nu när han är starkare och har mer ork är han rätt pigg och lite busig. Sedan hade jag också en häst tidigare som var en riktig hetsporre i allt, hela tiden. Å andra sidan hade jag ytterligare en annan häst som var lugnet själv livet igenom, visst kunde han bli pigg vid galopp i grupp, men aldrig okontrollerbart. Så till viss del hör det väl ihop med personlighet, man jag tror också att det hänger ihop med träning, för med L känns det som att han blir piggare ju mer vältränad han blir. Jag tror i alla fall att om du ger det lite tid så kommer nog lite bättre bjudning.

Sedan angående galoppen så tror jag definitivt att den blir lättare för honom med mer träning. För L kunde knappt galoppera när jag longerade till en början, jag fick springa med riktigt mycket så att han nästan fick hela fyrkanten och funkade det, men knappt. Och nu galopperar han uppsuttet på banan utan större problem.

Ge du din lite tid och träning så ordnar nog det mesta upp sig :) Han är väl inte riden och tränad så länge om jag förstod det rätt?

Ja känner att det är nog träning och åter träning som kommer att få igång den riktiga bjudningen. Det stämmer att han inte är mkt riden o tränad innan ;) Så det är ju bara ett halvår sedan jag köpte honom och han har utvecklats helt otroligt! Och ang galoppen är vi på helt samma spår, träna träna så kommer den bli lättare för honom =)Han är ju mkt bättre nu redan.

@Gesagirl Ja, men då har ju din gjort jätteframsteg! Var glad för det :) Jag vet att det är jättesvårt att vila i stunden och vara nöjd med det som är, personligen vill jag alltid mer och att det ska vara bättre. Ibland har jag svårt att behålla perspektivet, till exempel numera följer L rösten riktigt bra, men för ett par månader sedan var det inte lika självklart. Det blev jag varse när jag tog ut vagnen för premiär i våras. Trots att jag egentligen vet om dessa framsteg tycker jag nu att reaktionen på rösten är för långsam när han inte gör det jag ber om på sekunden. Så jag får påminna mig själv hela tiden om att det faktiskt går framåt :)

Wow, vilken helg. Monika Müller. Saknar ord. Bara helt, helt fantastiskt.

B var så himla duktig och positiv, han fick gå dubbla pass då min kompis häst inte kunde följa pga hälta, men han var lika glad varje gång vi kom och hämtade han i hagen och var så himla positiv oavsett vad vi hittade på. Han fick jättemycket komplimanger, han rör ju på sig väldigt mycket och stort "för att vara bruksnordis" :). Myyyycket schvung och bröstkorgsrotation. Kan sätta sina ben lite varsomhelst och jättesignalkänslig. Jag har ju funderat på om det är något fel på honom pga hur konstig han ser ut på bilder ibland, men det är inget fel alls, det gäller bara att ge rätt kommandon ^^. Däremot så är han väldigt högerhänt, så höger sluta var superduperjättesvårt, medans vänster var plättlätt.

Och jättemycket mentalt för mig att börja bearbeta nu, men jag känner mig så oerhört lättad över att äntligen ha träffat människor som precis som jag vill ha svar på frågan "varför?", och som tar min ridrädsla på allvar, gett mig konkreta tips och kort sagt gett mig hopp om framtiden :D!

Så jag rekommenderar starkt, om ni har möjlighet att fara på en kurs för Monika, GÖR DET!

Nu börjar jag bli osäker på om lillpluttan verkligen nått över 140 cm. Tycker att min d-ponny med mkt arab i känns STOR jämfört med henne och han är 146 enligt passet, 145 då vi mätt själva...

Nog för pappan var liten men SÅHÄR små ska de väl inte vara?! Måste se till att någon fotar när jag rider, vadmuskeln är liksom det sista jag lyckas ha kontakt med, med hästmagen...

Hittade till häststam.se och bilder på hästarnas pappor.

Gutta 1960, pappa till -08 och -13
570.jpg

Malte 1950, pappa till -09 och -11 (fast ser rätt bebis ut på bilden om minnet inte sviker mig)
498.jpg

Rapid 1879, pappa till -10 (som blev superliten)
498.jpg

Själv var Rapid tydligen 155, stoet ligger nog på ca 150 också så varifrån det här med jag-tänker-absolut-inte-anta-rastypisk-storlek kommer ifrån förstår jag inte. :p

@Cherarriduracell

1. Gener kan ju ta sig uttryck som kommer från många generationer bakåt, det behöver inte vara just någon av föräldrarnas egenskaper som är framträdande.

2. Rapid var inte 155 cm, även om det står så officiellt. Han var under ponnymått enligt ägaren själv.

3. Det är inte okej att lägga upp andras bilder på det viset som du har gjort här. Nu är samtliga mina och jag kan ok:a att de ligger kvar, men generellt så begår du ett lagbrott när du publicerar bilder som du inte har rättigheterna till.

@Cherarriduracell

3. Det är inte okej att lägga upp andras bilder på det viset som du har gjort här. Nu är samtliga mina och jag kan ok:a att de ligger kvar, men generellt så begår du ett lagbrott när du publicerar bilder som du inte har rättigheterna till.
Även om jag hänvisar till var bilderna är ifrån samt länken är densamma som innan?

tillägg: har nu läst på och ber om ursäkt. Tack för att du uppmärksammade mig på det.

@Cherarriduracell Intressant att dina är så "små", genomsnittlig mankhöjd är enligt fnh:s hemsida 153 cm för stambokförda ston och 157 cm för dito hingstar. Med det sagt, antar jag att det finns en viss variation också. Hur som, fungerar hästen till det den ska har väl storleken mindre betydelse.

L och jag red ut en sväng i värmen idag och vi kan väl säga att han var rätt avslagen idag :D Det var väl jag också ska sägas. Det märks att man inte är van vid värmen :p I övrigt var det en rätt trevlig tur och när jag spolade av L med slangen (som bara har kallvatten) efteråt såg L hur nöjd ut som helst. Det var nog rätt skönt att få svalka sig efter att ha sprungit en stund. Dessvärre tyckte L att det var en bra idé att rulla sig på den dammigaste jordfläcken i hagen typ en halv sekund efter att jag släppt ut honom :cautious: Och jag som tyckte att det var så bra att jag spolat av honom och att han var lite ren en stund :meh:

@Lazer09 de är inte jättesmå, just -10 är superliten men -08 (valack) är närmare 160, -09 är nog över 150, -11 är ca 145-150 skulle jag tro.

Intressant dock att Rapids "officiella" mkh inte stämmer(?), varför är det så, liksom. Men är han under 150 förklarar det mer varför dottern är så liten, men vem vet, kanske växer hon ikapp sent. Eller så blir hon världens bästa familjeponny.

Hej! Det var ett tag sen jag besökte Buke nu. Känns bra iofs att man "skaffat ett liv". ;)
Men tänkte passa på nu, har haft lite svårt att motivera mig själv i ridningen nu på ganska länge, det brukar alltid bli roligare med folk att snacka häst! :)

Min lille Delux har hunnit bli 22 år vid det här laget!
Vi har hunnit med att flytta till grannstaden där jag numera har jobb. Lustigt nog hamnade pållen granngårds med gården farsan hade när jag var liten!

10150946_10152331080002451_1623095923_n_533b4e91e087c35006341d69.jpg

Rullar på i trav som avlastning. Han har faktiskt fått lite mer gång på senare tid! För att vara honom iallafall.
(och det är ju jättekul att gångarterna fortfarande utvecklas vid den åldern!)

10156828_10152331079862451_2016650645_n_533b4f5c9606ee64afb2184d.jpg

Mellanting mellan skolgaloppsanslag/levadansats. Vi gör det mest för att komma igång och börja vinkla bak och jobba med muskulaturen, och successivt hitta nya kopplingar i hur man kan använda kroppen. Så jag är inte så petig med vad det blir.
Han har hittat bättre koppling i vänstersidan, jobbar jämnare med bakbenen. Vilket är lite intressant, man kan ju tycka att dom ska bli ännu mer ojämna om man "låter det bli vad det blir". Men det är väl gissningsvis värre att försöka pressa in dom i en ram dom inte klarar av än att försöka be om lite mer och lite annorlunda av det dom redan kan.

(tack Yvonne för bilderna! PM:a gärna om ni vill ha länk till hennes blogg!)

Skäms lite för att jag har så svårt att hitta motivationen (har ridit 1-5 gånger i veckan ca under ganska lång tid) för egentligen är han ju jätterolig att rida.

Hörreni nu efterlyser jag tre hästar, en Hercules -02, en Tanja -04 och en Taro -05.

Vore ju jättespännande att veta vad det blev av fölen vårt sto fick innan hon flyttade hem till oss :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kallblodstravare är mycket nära släkt med nordsvenska brukshästar, men de har avlats för snabbhet på travbanor och har inslag av...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Gunnar
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka