nordsvenska hingstar!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
M

misterhultspyret

undrar om det finns någon här på bukefalos som kan berätta allt om nordsvenska hingstarna:
Bellman
Belltino
och var har ni hittat den informationen?
mvh

Hm eftersom jag har en icke godkänd hingst efter Bellman...

Min erfarenhet av hästar efter Bellman är att dom är kloka och arbetsvilliga.( Heart of Gold!) Till skillnad mot tex Udds avkommor...skulle inte vilja ha en sådan ens om jag fick den gratis).

Avkommorna blir iregel ganska små och lätta (litet beroende på vilket sto avkomman är).

Min hingst Victor tex är 146 cm hög.

Benuslinjen kallas denna hingstlinje. Benus är förövrigt den hingst som avbildas i en av de bästa böckerna om frieser,i det kapitel som handlar om hästraser besläktade med friesern. ( har glömt bokens namn dock).

Benuslinjen bär anlag från den gamla lantrashästen som är nästan helt borta i andra linjer.

För några år sedan var det en ingående artikel om just Benuslinjen i tidningen Hästen. ( om jag hittar den återkommer jag).

/ Kung Tulle

hej!
ja det hade varit kul om du kunde hitta artikeln.
jag har nämerligen nyss köpt en nordsvensk efter belltino som är efter just bellman.
hur är din hingst i temperament och så då?

Belltino har en egen hemsida. Mer om honom kan du läsa här under "hingstar". Tar du "bokstavsordning" är det lätt att hitta Belltino. Har du klickat dig fram till Belltino kan du klicka dig fram till den stostam han tillhör ganska långt ner på hans sida.

[Benuslinjen bär anlag från den gamla lantrashästen som är nästan helt borta i andra linjer.
citat]

[/quote]
Vad menar du? Har inte alla linjer anlag från den gamla lantrashästen?

Jag tycker Benuslinjen är dåligt omhändertagen i aveln och därför är det extra roligt att Belltino har blivit godkänd. FNH:s silvermedalj står Benus som förlaga för.

Hur stor erfarenhet har du av Bellman- resp. Uddavkommor? Jag skulle inte vilja uttala mig om hästar jag inte har ägt. Inte heller efter att ha träffat någon enstaka.

Har två Bellman avkommor själv, samt träffat en del.

Udd, ja jag har själv sett vid minst två premieringar att han uppfört sig som ett svin. Jag har utsagor från flera elever som gått på Bollerup som utger Udd för att vara svår i lynnet. Udd har skenat vid ett antal uppvisningar för vagn bla på Elmia. Vet dessutom att en del uppfödare inte betäcker sina ston med Udd pga lynnet.

Kort sagt Udd är en korkad blondin( han e fux m ljus man o svans), Vacker kropp men inte mycket mera.

/Kung
Tulle

hur är din hingst i temperament och så då?

Hm jag är ju jävig i den frågan, men nästan alla som träffat honom vill köpa honom.

Han vill alltid göra sitt bästa. Han är lugn och klok. Men inte trög. Han hingstar sig inte särskilt när han jobbar.Vi brukar skoja att han är som en av de hästar man har utanför affärer och stoppar fem kronor i.

Många har förundrats över att han ej blivit godkänd-även i nordsvenska kretsar. När vi visade honom var det en del som sade att han hade blivit godkänd om någon känd hingsthållare ägt honom. Trots att han är liten borde han godkänts dels pga att det då bara fanns Bellman som var godkänd och att Bellman var så gammal,och dels för att han har den ursprungliga typen som nästan inte finns kvar.

Men vi behöll honom som hingst ändå ifall Bellman skulle gå och dö innan det kom fram en godkänd hingst efter honom.

Fast han e ju lika älskad här ändå oavsett om han är godkänd eller inte.

/Kung Tulle

hej igen!
då måste jag fråga hur gör man om man vill ställa ut sin nordsvensk på 1år blir 2år till våren?
vad krävs för att man ska kunna ställa ut den?

Har du sett Bellman förspänd någon gång? Hur kom det sig att Belltino inte fick sitt körprov godkänt som fyraåring? Hur en häst beter sig beror inte bara på hästen utan även på den som kör och vad hästen har varit med om förut.

Jag har också hört om Elmia-turen och att hingsten var på tå redan innan. Att ge sig till att galoppera då är lite oansvarigt tycker jag och bjuder in till att förlora kontrollen.

[Hästarna ur Benuslinjen anses ha ursprungigare typ.

Dvs har inte avlats så mycket enligt Taxmodellen/Traktormodellen
]

[/quote]

Kan du ge något exempel på Taxmodellen/Traktormodellen? Hur vill du beskriva den ursprungligare typen? Jag tycker inte det finns någon mer ursprunglig typ än någon annan. Tvärtom hade de problem i rasens början att hitta homogena hästar. Aveln har bidragit till att rasen har blivit mer homogen, i dag ser du lätt att det är en nordsvensk du har framför dig. Dölen tycker jag är än mer homogen men så har de hållt på med sitt avelsarbete i 50-75 år mer än vi.

Åk och titta på någon premiering redan i sommar och fråga någon ansvarig där. Du kan lära dig mycket på att bara se hur det går till.

e något exempel på Taxmodellen/Traktormodellen? Hur vill du beskriva den ursprungligare typen?

Med detta menar jag den tunga/stora typ av nordsvensk som avlades fram under 1930-40 talet för att konkurera med ardenner och traktor. Dessa hästar har bla kluvet kors liksom ardennerhästen.

Den ursprungliga typen av nordsvensk är ganska liten och lätt i jämförelse. Den typ som vi idag bara ser hos ganska få bruks, men välding ofta hos den nordsvenska travaren.

Du vill ha exempel:

traktor: Rolex 1937, Omen 1941, Bonus 1844, Helmon 1930, Sand 1888, Bergakung 1883, Vätte 1909,

lätt: Belltino 1918,Ask 1943, Leon 1396, Urkund 1906,

Exemplen baserad på bilder av hingstar i stamböckerna, jag har inte hunnit gå igenom mankhöjder, skenbensomfång mm.

Kung Tulle

ps/ det verkar som om du protesterar mot allt jag skriver.

Har du sett Bellman förspänd någon gång? Hur kom det sig att Belltino inte fick sitt körprov godkänt som fyraåring? Hur en häst beter sig beror inte bara på hästen utan även på den som kör och vad hästen har varit med om förut.

Jag har också hört om Elmia-turen och att hingsten var på tå redan innan. Att ge sig till att galoppera då är lite oansvarigt tycker jag och bjuder in till att förlora kontrollen.

Nej jag har inte personligen sett Bellman körd. Belltino hade inte tränat tillräckligt inför sitt första prov, det andra han gjorde var med VÄLDIGT bra besömning.

Men jag vet ju hur klokt mina egna nordsvenskar beter sig framför vagn och redskap.

Vi har tex dragit upp stubbar med Tor, han bara lägger sig i selen och drar, drar, drar.....

De flesta hästar rycker när dom sitter fast.

Och förresten har Udd skenat ett antal gånger för vagn.

/KT

Sv: Re: nordsvenska hingstar!

KungTulle skrev:
Nej jag har inte personligen sett Bellman körd. Belltino hade inte tränat tillräckligt inför sitt första prov, det andra han gjorde var med VÄLDIGT bra besömning.

Men jag vet ju hur klokt mina egna nordsvenskar beter sig framför vagn och redskap.

Vi har tex dragit upp stubbar med Tor, han bara lägger sig i selen och drar, drar, drar.....

De flesta hästar rycker när dom sitter fast.

Och förresten har Udd skenat ett antal gånger för vagn.

/KT

:banana: Äntligen en vettig människa. Jag har ett sto e. Bellman 1718 och hennes avkommor som är e. Haugsvarten 1760. Ständigt får man höra hur värdelösa hästarna är för att man inte håller sig till samma stam som många andra. Det är bara mygel och skit inom föreningen numera, titta bara på avelsvärderingarna. Folk som får sina hingstar godkända men de måste vara två starka karlar för att orka hålla hingsten när de går mellan stall och ridhus. Jag är en relativt ung tjej men ibland undrar man ju vem som är mest kapabel att vara hingsthållare. Har man en snäll hingst så är det FEL. Jag tycker man ska bedöma lynnet på hingstarna precis som de gör i Norge, då skulle vi få bort många rötägg. Alla mina hästar är för övrigt lätta i typen, skulle jag vilja ha en tyngre typ kan jag lika gärna köpa mig en Ardenner.

/Cattiz

KungTulle skrev:
Du vill ha exempel:

traktor: Rolex 1937, Omen 1941, Bonus 1844, Helmon 1930, Sand 1888, Bergakung 1883, Vätte 1909,

lätt: Belltino 1918,Ask 1943, Leon 1396, Urkund 1906,

Exemplen baserad på bilder av hingstar i stamböckerna, jag har inte hunnit gå igenom mankhöjder, skenbensomfång mm.

Kung Tulle

ps/ det verkar som om du protesterar mot allt jag skriver.
Det kanske verkar som jag protesterar men egentligen vill jag klargöra.

caattiz81 skrev:
Ständigt får man höra hur värdelösa hästarna är för att man inte håller sig till samma stam som många andra.

Folk som får sina hingstar godkända men de måste vara två starka karlar för att orka hålla hingsten när de går mellan stall och ridhus. Jag är en relativt ung tjej men ibland undrar man ju vem som är mest kapabel att vara hingsthållare. Har man en snäll hingst så är det FEL.

Jag tycker man ska bedöma lynnet på hingstarna precis som de gör i Norge, då skulle vi få bort många rötägg. /Cattiz
Det är inte helt fel att ha lite udda stam på sina hästar. Jag skulle tro att de blir eftertraktade i framtiden om det fortsätter som det har gjort de senaste 10 åren.

Lite underhållande är det att se bruksprovspoängen när en del hingstar inte når upp till körbarhetsintyget. Så var det i fjol och så var det i år. Kanske dags för en skärpning av reglerna? AB bara till de hingstar som når upp till körbarhetsintyget och B till de som inte gör det. Så har vi det redan på stosidan och samma borde gälla även hingstarna så det tydligt går att skilja ut de som är dåligt förberedda/har svårt temperament.

För övrigt gör de norska hingstarna motsvarande prov redan som treåringar och jag hade gärna sett hårdare regler där också. På stosidan krävs ett körprov för släpa på premieringsplatsen om de ska ha diplom medan hingstarna inte kräver ett körintyg en gång. Är det bra med hårdare krav på stona än på hingstarna?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En nordsvensk hingst försvann under söndagen utanför Boden. Fyra dagar senare fortsätter letandet, och ägaren är hoppfull om att hitta...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Mia_R
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 471
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka