Nordsvensk travare

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare StallS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 8 608
S

StallS

Vår nordsvenska travare har i stammen flera hästar som inte är beskrivna som nordsvenska travare utan som Dole-Gudbrandsdal, är detta en ras eller en typ av nordsvensk travare??

Sv: Nordsvensk travare

StallS skrev:
Vår nordsvenska travare har i stammen flera hästar som inte är beskrivna som nordsvenska travare utan som Dole-Gudbrandsdal, är detta en ras eller en typ av nordsvensk travare??

Antar att du är inne på allbreed's sida?
Där skrivs det att vissa norska travare är Döle hästar.

En av stamraserna för den nordsvenska hästen.

Men det måste väl vara fel att säga så om en "ung" norska travare?
Ska dom inte då ha "rasnamnet" Draft Trotter?

Har fått på skallen för att jag sagt nordsvenska travare. Det heter kallblodstravare och kan sålunda innehålla olika kallblodsraser, ex vis Dölehäst. Svenska och norska kallblod har korsats för att få fram de mest skiftande egenskaper. De skulle vara användbara/brukas till många områden.

Tror inte att det är vanligt att man korsar in nordsvensk brukshäst i kallblodstravaren nu i modern tid för att få fram en "bättre" travare, däremot Dölehäst vilket gör mig lite förvirrad. Dölehästen är kanske, även den, uppdelad i olika varianter. Men då borde väl också den ha olika namn?

Nej, jag tror inte att de har delat boken när det gäller Döle, som de gjorde med nordsvenskarna 1964. Det är väl inte heller tillåtet att korsa in annat än just Döle bland kallblodstravarna, dvs nordistravarna? :confused:

Tack för upplysningarna. Det har kastat lite ljus över saken. Vår "kallblodstravare" har alltså ganksa mycket av dölehästeb i sig. Men jag undrar då vad Gudbrandsdal står för, en typ av Dölehäst?

StallS skrev:
Tack för upplysningarna. Det har kastat lite ljus över saken. Vår "kallblodstravare" har alltså ganksa mycket av dölehästeb i sig. Men jag undrar då vad Gudbrandsdal står för, en typ av Dölehäst?

Här står det om Dole Gudbrandsdal

http://www.terrific-horses.com/breeds/dole-gudbrandsdal.asp

och hittade den här bilden när jag sökte på Gudbrandsdal

dolegudbrandsdal.jpg

och det står att det är en Döle Gudbrandsdal

en hingst av samma "ras"
dole_gudbrandsdal01.gif

Kanske bara en benämning på Dölen ?

Senast ändrad:

Tack! Man kan nog anta att Gudbrandsdal är en typ av Dölehäst. För övrigt var bilden mycket lik vår kallblodstarvare som inte ser ut som en typisk kallblodstravare med dagens mått mätt.

Läste nu att den enda hästras som får korsas in i Nordsvensk brukshäst är "Döle tunghest". Visserligen ingenting med ursprungsfrågan att göra, men eftersom jag vetat att Dölen korsas med Nordsvensk brukshäst OCH med kallblodstravare så kändes det lite mysko. Det finns alltså olika typer av Döle, men huruvida de typerna får korsas med varandra vet jag icke.

Senast ändrad:

Mampas skrev:
Läste nu att den enda hästras som får korsas in i Nordsvensk brukshäst är "Döle tunghest". Visserligen ingenting med ursprungsfrågan att göra, men eftersom jag vetat att Dölen korsas med Nordsvensk brukshäst OCH med kallblodstravare så kändes det lite mysko. Det finns alltså olika typer av Döle, men huruvida de typerna får korsas med varandra vet jag icke.

Dölen hette tidigare Gudbrandsdaling. Nu minns jag inte året exakt det hände men det är i a f betydligt lättare att säga Döle.

I Norge har man gjort tvärtemot Sverige. När vi delade rasen slog de ihop raserna som visserligen har gemensamt ursprung men är klart olika i typ. De har numera gemensam stambok och travarna skiljs ut med ett T innan stamboksnumret. Riktigt vilka travare som får användas bland de tyngre dölarna har jag inte fått kläm på. I vilket fall som helst kåras hingstarna vid två olika tillfällen.

Det som gjorde att Dölen tog in kallblodstravare var att de har bedrivit en långtgående släktskapsavel på Brimin N 825 och Gjestar N 1185 och därmed hamnat i en återvändsgränd. På senare år har även nordsvenska hingstar verkat i döleaveln, just för att få in nytt blod och motverka den "upplättning" travaren medverkat till.

Det som gjorde att vi i Sverige delade på raserna var att travfolket ville ta in de här specialtravarna som hade en speciell stambok i Norge. Eftersom de skiljer sig ganska markant från den typen man eftersträvade och heller inte uppfyllde kraven vad gäller härstamning fick de inte verka i svensk avel. En del hingstar ställdes upp på andra sidan norska gränsen för att ändå tillsändas svenska nordsvenska ston med travanlag.

Tack vare, eller p g a, att de i Norge har blandat in travarblod i dölen så får vi det på köpet när vi tar in norska dölehingstar. Lindar 1823 har välkände norske kallblodstravaren Jahn Sjur som farfar och flera andra dölehingstar har travblod i tredje eller fjärde led. I stort sett går det inte att hitta en dölehingst utan travblod i sig.

Tack för ditt svar! Rent teoretiskt kan alltså svenska kallblodstravare finnas i stamtavlan hos Nordsvensk brukshäst bara "vägarna gått förbi" Norge?

Kom förresten på att Bork Rigel betäckt ett sto som är Nordsvensk brukshäst och avkomman ska (har?) starta på trav. Så de finns kallblodstravare med Nordsvensk brukshäst i sig, men jag tror inte det är vanligt(?)

Mampas skrev:
Tack för ditt svar! Rent teoretiskt kan alltså svenska kallblodstravare finnas i stamtavlan hos Nordsvensk brukshäst bara "vägarna gått förbi" Norge?

Kom förresten på att Bork Rigel betäckt ett sto som är Nordsvensk brukshäst och avkomman ska (har?) starta på trav. Så de finns kallblodstravare med Nordsvensk brukshäst i sig, men jag tror inte det är vanligt(?)

Hingstar som har verkat i svensk kallblodstravaravel, som t ex Steggbest, har vi numera fått in via norskt blod.

Jag har svårt att tänka mig så många som åker med ett nordsvenskt sto till en kallblodtravare men tvärtom är nog mera vanligt. Skillnaden i språngavgift gör nog sitt till.

Ett annat exempel på "svenskt" travblod är Isvind som har Remin 1276 i sjätte led. Remin togs in till Sverige och verkade här under 40- och 50-talet. Han lämnade många hingstar med travanlag och de försvann från nordsvensken med uppdelningen. Inom kallblodstravarna finns Remin kvar men är i stort sett borta inom nordsvensken. Nu har vi alltså fått tillbaka Remin inom nordsvensken men då från hans norska period. Just Isvind är ett exempel på travblod i tredje led.

Har för övrigt betäckt vår kallblodstravare med en nordsvensk brukshingst som även han har dölehäst i stammen.

Det finns inte en nordsvensk utan att han har döle i stammen. Alla våra hingstlinjer går tillbaka på norskt blod.

Så kan det vara!
Man importerade redan på 1800-talet hästar från Norge och kan inte förstå att det skulle vara konstigt,

O.Lundqvist på Bona-Lindenäs satsade stort på norska hingstar ca 1887, då han importerade FLYG en sonson till DÖLEKONGEN.
Så smånimgom kom Lundqvist att utveckla både en intensiv hingsthållning med 5-6 hingstar vilket iofs är svårt att överblicka då det inte existerade hingstbesiktningstvång.

1902 fanns i Östergötland 15 premierade NORSKA hingstar, betäckta med 539 ston.

Måste nämna Corina f 1977 e Tall u Ria 19865 e Glans som på mödernet härstammar från det Lundberska Stuteriet

liknar den gammla typen av lätt nordsvensk så och Varp 1555 f 1958 e
Orient 1131 u Oriett 14346 e Orion 731

Och en av de mest omtalade hingstarna i avel Solo 1026 och en av hans avkomma 1026 var ju inte mycket för timmerlasset men tydligen en typ som man då ville ha.

Så detta är inget nytt, bara för att vi har en gräns mellan Sverige och Norge innebär det inte att hästarna inte är besläktade tydligen, förutom i stammböckerna.

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 414
Senast: animalasia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter År 2024 markerar ett historiskt ögonblick för den nordsvenska hästen, en av Sveriges mest älskade och respekterade hästraser. I år firar...
Svar
0
· Visningar
90
Senast: Gunnar
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 281
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
580
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka