Sv: Nokota ny hästras i Sverige
Nu är det träning/utbildning mest inom western samt avel och uppfödning av amerikanska quarter och paint. Men vi vil utveckla och funderar på mer lektionsridning, turridning och kursverksamhet -tex överlevnadskurs till häst, vildmarkskurser osv.
Jag älskar nordsvenska men nej, dom är inte optimala för mig. Lite för stort och tungt i de flesta fall när man tex ska lära någon manövrera en trailbana eller vända snabbt runt en barrel tunna.
Quartern och Painten är raser som jag älskar och aldrig kommer att sluta med och vissa individer funkar kanon, men många är lite för känsliga och kan bli heta, samt att då måste jag isåfall ha en hel uppsättning quarter/paint till utöver de jag har för de är definitivt inte avlade att vara en sådan typ av verksamhetshäst och hade varit väldigt mycket för mycket häst för dom flesta som vill hajka i skogen. Det får bli olika hästar till olika ändamål.
Irish cob, frieser osv passar inte alls, helt fel rörelsemönster för det jag söker (men jättefina hästar)
Jag vill också gärna ha en häst med en -för oss intressant historia, och vi har ju westernstuket. Där passar också looken på dessa hästar in. Dessutom vill jag gärna köra renrasigt så mycket jag kan och eftersom jag har ett brinnande intresse för avel så vill jag gärna att de hästar som kommer hit kan ha en alternativ/parallell karriär i avelsboxen OM det passar sig. Därför går de flesta korsningar bort. Jag gillar att ha en röd tråd i allt -därför vill jag helst hålla mig till några raser till exempel och då måste man hitta en ras som är vädligt allround och där man kan tänkas hitta flera individer som passar så att säga. I motsats till att köpa in ett gäng diverse korsningar, vilket det absolut inte är något fel med och jag säger inte att jag aldrig ska ha en korsning, absolut inte. Men jag har hellre en grupp av samma ras om jag nu hittar en sådan passande ras! Och även om jag blandar så känns tex en grupp nokota, några quarter, paint och/eller appaloosa mer som inom vår linje så att säga. Det är ju en stor del i själva varumärket.
Nu är det inte alls säkert att jag springer iväg och köper ett gäng nokota, men jag tycker det är den intressantaste rasen på min lista än så länge.
Sedan fattar jag inte varför folk ska vara så neggo när någon annan gör något
Jag är inte det mista intresserad av korsningsavel heller.