Sv: Nokota ny hästras i Sverige
Först och främst undrar jag vad du fått den citerade informationen ifrån för jag hittar verkligen ingenting när jag googlar? Sen undrar jag vad det har med Nokotan att göra?
Hm, jag tror säkert att den amerikanska staten om "det verkligen var så" gärna skulle se till att hela världen lätt kunde få reda på vilken diskriminering som pågår i landet... Att nokotan "har något med indianerna" att göra kan du själv se om du besöker Horses on the Prairie Camp i juni. I allafall de själva ser just nokotan som en del av sitt kulturarv. Men det är klart, de amerikanska myndigheterna vet nog bättre...
De som kommer från parken är dock vad man i dagsläget kallar för nokotas
Mja, nokotas är en häst som har sitt ursprung i de hästar som fanns i parken innan introduktionen, de som finns där nu har i många fall mycket liten andel nokota i sig.
de är ett gäng med väldigt hög inavelsprocent. För att fixa till detta tog de amerikanska myndigheterna ut flera av hingstarna, kastrerade flera som ansågs "odugliga till avel" och satte in några andra hingstar där istället för att få en bredare genbank. Om jag inte missminner mig så var det 3-4 st hingstar av olika raser, men jag tror att jag läst att det var en mustang och en arab med i spelet i alla fall.
och sen.. HOPPSAN! visade gentesting att det inte förekom någon inavelsdepression i den ursprungliga populationen. Inavel är bara dåligt om den koncentrerar dåliga gener och vi vet ju inte ens om det faktiskt förekom, trots det låga antalet hästar. Därmed inte sagt att vi sysslar med hejdlös in/linjeavel. Däremot var det flera av de hingstar man introducerade som till skillnad från de vilda hästarna behöll och betäckte sina döttrar och dotterdöttrar och...
Har myndigheterna sagt att det är max 100 st hästar som får finnas i parken så finns det nog väldigt bra belägg för det
Javisst, det tycker jag också, inget blir bra av en överpopulation. Det är synd bara att man var tvungen att förändra populationen till något som varken är besläktat med eller liknar de hästar som fanns där när Theodore Roosevelt bodde i området. Parken skapades för övrigt för att bevara den miljö och kultur som TR beskrev.
Sen kan man ju diskutera seriositeten i avels- och bevarandearbetet när det finns 2 st olika avelsföreningar för denna lilla ras.
Det gör det inte. Nokotan har bara en avelsförening. Möjligen tänker du på "North Dakota Badlands Horse Registry", som registrerar hästar från parken, men utan att göra skillnad på en häst som är av 100 % introducerat blod eller en som är av 100 % blod från innan introduktionen. Alla är samma 100 % procent North Dakota Badlands Horse.
Det låter som du är väldigt insatt i vad som har hänt i North Dakota om än ganska färgad av de fördomar som vi dagligen kämpar emot. Har du månne själv bott där?