Nojig av brallning vid galopp - tips från erfarna?

E

ElinJohanna

Jag har provridit en häst (tävlas i distans) ett par gånger, och står i valet och kvalet om jag ska börja rida honom eller ej. Andra gången jag red honom började han bralla först i galoppen, och sedan en stund efter det i traven också. Han är väldigt känslig för att man tar för hårda tygeltag säger ägaren...jag gjorde några ganska mjuka förhållningar i traven precis före galoppen, då han gärna bränner på i traven. Tycker inte jag slet honom i munnen. Å andra sidan har jag inte ridit så mycket de senaste åren (red länge på lektion tidigare och en del som medryttare), känner mig rätt orutinerad med själva ridningen och jag har blivit osäker på om jag rår på honom. Om han brallar när han tycker det blir för hårt i munnen, kan det ju bli svårt att få stopp på honom tänker jag? Jag satt kvar när han gjorde några skutt och krumsprång, men det var på håret! Vågar man rida en så'n här häst när man inte är en stjärnryttare längre...? Någon annan som rider/ridit en häst som gör såhär som "protest"? Hur gör du? :confused:

Sv: Nojig av brallning vid galopp - tips från erfarna?

Min medryttarpålla kan bralla lite när jag tar för hårt i tyglarna, på henne är det bara att släppaefter direkt så slutar hon. Alltid ta och släppa direkt, inte fastna i tygeltaget. Ta, lätta direkt, ta, lätt direkt så funkar det hur bra som helst :bow: (iallafall på "min" pålla :love:)

Alltså, blir det så att du måste ha stopp på hästen så måste du ha stopp. Att ta ett ordentligt tag en gång och släppa, inte bli hängande kvar är en sak. En helt annan att bli hängande och dragandes hårt i tyglarna. Jag tycker det är OK att ta hårt i tyglarna, OM DET BEHÖVS, och OM MAN SLÄPPER.

Känner du dig osäker tycker jag inte du ska börja rida hästen. Det ska kännas inspirerande, och det kommer andra hästar som kan vara bättre. :)

om han är känslig så kan det mycket väl vara så att han reagerar inte bara på ett från dig genomtänkt tygeltag utan för att ens hand tenderar att åka lite bakåt när man leder, när man hamnar lite ur balans, när man själv blir spänd osv. Det är ofta man går bakåt med handen utan att man tänker på det eller menar det och då protesterar känsiga hästar. Om du blir osäker av hans bocksprång kommer du bli spänd och hamna i en ond cirkel.

Men det beror ju på hur du ska rida? om du rider för tränare en massa så kommer du kunna lära dig en massa, en häst som kräver en känslig hand kommer göra att du direkt får kvitto på när du inte är mjuk och följsam. Men å andra sidan kan en sån känslig häst göra dig spänd, rädd och ge dig problem om du inte har hjälp och om olyckan är framme så kan du göra dig illa om du åker av. Om jag var du så skulle jag satsa på en mer "förlåtande" häst tills du kommit tillbaka till ridningen mer. Det är ingen idé att ge sig själv spänningar och dylikt i onödan.

Protesterade han när du tog i tygeln så tog du ju för hårt i tygeln helt enkelt, även om det kändes som om du var försiktig. Jag red en häst som var en jäkel på att slå efter skänkeln om jag var klumpig med den - tyckte själv att jag var fjäderlätt men han blev förbannad ändå och jag lärde mig efter ett tag vad fjäderlätt betyder i verkligheten :).

Du måste ju bedöma själv om du klarar av att rida hästen. Kan du inte hålla dig på ridbana och ta ut tränare någon gång i veckan? Eller ingår det i din uppgift att konditionsträna hästen? Om en känslig häst drar iväg så brukar det inte funka att "dra tag" i tygeln ändå, de lugnar sig inte av det. Du måste sitta ordentligt och korta upp honom innan han drar. Prata med ägaren och förklara att du är osäker - hon/han kommer med största sannolikhet inte vilja släppa ut en nervös ryttare ensam i skogen på sin häst.

om du känner dig nervös och osäker hade jag varit tveksam till om du ska börja rida hästen. det ska vara roligt och utvecklande att ha medryttarhäst! de hästar jag ridit som varit väldigt känsliga i munnen har ofta studsat rätt upp i luften och man har fått rida dem för säte istället för hand. jättenyttigt och bra men du ska som sagt inte känna dig rädd eller osäker när du gör det, för då kommer du dra i "panikbromsen" (handen!)

Antingen så tar du tillfället att lära dig att bli mjuk och följsam så hästen accepterar det eller så tar du en häst som inte bryr sig så mycket.

Jag skulle nog inte valt att bli medryttare på en häst som jag var osäker på, iallafall inte om jag inte tog lektioner på den så man kunde lära sig att rida hästen.

Sen är det ju så också att dom flesta hästar som är relativt välridna får man inte stopp på genom tygeltag, dom flesta lyssnar bättre än man tror på sätet och inte på tygeltagen. Enda gången jag kan tänka mig att ett rejälare tygeltag kan behövas i ridning är ju om hästen verkligen inte lyssnar utan bara plöjer på i sin takt.

Tack så mycket för alla svar - finns mycket kloka människor här! Känner mig mer övertygad om att jag inte ska pressa mig att "prestera" nu faktiskt, kommer mest sannolikt att säga att jag får stå över! Leta vidare efter en mer nybörjaranpassad häst :)

tror att det är ett klokt beslut :) lycka till i jakten!

Ja, det känns bra! Tack så mycket! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama