E
ElinJohanna
Jag har provridit en häst (tävlas i distans) ett par gånger, och står i valet och kvalet om jag ska börja rida honom eller ej. Andra gången jag red honom började han bralla först i galoppen, och sedan en stund efter det i traven också. Han är väldigt känslig för att man tar för hårda tygeltag säger ägaren...jag gjorde några ganska mjuka förhållningar i traven precis före galoppen, då han gärna bränner på i traven. Tycker inte jag slet honom i munnen. Å andra sidan har jag inte ridit så mycket de senaste åren (red länge på lektion tidigare och en del som medryttare), känner mig rätt orutinerad med själva ridningen och jag har blivit osäker på om jag rår på honom. Om han brallar när han tycker det blir för hårt i munnen, kan det ju bli svårt att få stopp på honom tänker jag? Jag satt kvar när han gjorde några skutt och krumsprång, men det var på håret! Vågar man rida en så'n här häst när man inte är en stjärnryttare längre...? Någon annan som rider/ridit en häst som gör såhär som "protest"? Hur gör du?