Nödstopp vid körning

Nica2

Trådstartare
Ny här och hoppas på lite konkreta tips som gör körningen säkrare.

Jag var hos en tränare och h*n körde in unghästar och använde repgrimma på något vis som handbroms. "One rein stop" antar jag det var hon använde. Är det någon som använt det och kan ge mig konkreta tips hur man gör det rent praktiskt?
 
Sv: Nödstopp vid körning

Svårt att göra one-rein-stop på en rak häst mellan skacklar.

One-rein-stop övas från marken. Ta tag i grimskaftet/tygeln och böj hästen åt sidan. Hästen kommer att vilja snurra runt. Behåll trycket tills hästen stannat och givit dig eftergift. Då ger du eftergift tillbaka.

Efter lite träning har hästen förstått budskapet.

Fungerar mycket bra uppsuttet.

/P Döben
 
Sv: Nödstopp vid körning

Jag vet hur One rein stop fungerar, använder det uppsuttet.

När jag var på läger så berättade den tränaren att h*n använder det även vid körning, så jag tänkte om det var någon av er som vet hur det går till. H*n kallade det för nödstopp.
 
Sv: Nödstopp vid körning

Kan du redan One-rein-stop uppsuttet så torde du lista ut hur det fungerar på rakställd häst mellan skacklar.

/P Döben
 
Sv: Nödstopp vid körning

I one-rein-stop plockar man kraften ur hästen genom att den är tvungen att korsa sina bakben i volten. Hästen är rundad i rörelsen.

Mellan skaklar är det omöjligt då häst framför vagn vänder rak och voltar på att helt annat sätt än vad häst kan göra under ryttare.

Den mycket skolade hästen stannar med o-r-s utan att du behöver dra in den på volten. Dock inte i en paniksituation.

/P Döben
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 019
Senast: Pilot
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp