Nödrop- Musbebisar

Migo

Trådstartare
Brorsans sambo ringde och har hittat två musungar på en parkering.
De är uppskattningsvis ca 10 dgr gamla, pälsen nästan klar och man kan ana att det ska bli tänder i underkäken.

En tredje bebis var platt(överkörd?) men jag har som sagt två små knoddar här hemma nu. De har fått mjölkersättning för valp (ESBILAC) och det är ganska bra fart på dem. De tvättar sig (så där som små bebisar gör, rullandes runt ock litet allmänt sprattlande), piper när man masserar dem och äter med god aptit up pipetten.

De ligger i en liten skål med ylletyg under en lampa för att hålla värmen när jag pysslar med annat.

Är det nån som har några tips vad jag kan göra för att ev. klara livet på dem? Jag vet att det är mycket små chanser, men jag vill försöka.

/Migo

Sv: Nödrop- Musbebisar

Ja vad du gör så ring inte till hyresvärden och fråga om råd...eller du kanske har eget hus som du har plats till dessa gäster i.

Hyresvärden?!?

Jag har 22 tamråttor som min hyresvärd tycker är jättesöta, ungarna hittades på en parkering vid ett köpcenter... vad har hyresvärden med saken att göra?!? Jag har ju BUR till gnagare innomhus!

Jag skulle kunna tro att du kan ge samma saker som till hamsterungar om inte nu så när dom tar sig fram för egen maskin. Vet ju inte när möss gör detta. hamstrar gör ju det innan dom ens öppnat ögonen.
Till hamsterungar i den åldern brukar man kunna ge sådant som barnmat på burk, gröt odyl.
Tror faktiskt dom har rätt så god chans att klara sig om dom är såpass gamla som 10 dagar eftersom dom själva kan ta sig till maten och äta för egen maskin.
Man får dock hjälpa dom lite med rengörningen efteråt då det brukar bli kladdigt.

Möss o tamråttor är ju inte riktigt samma storlek - möss går inte att ha i bur. Dom kommer igenom centimeterstora hål och knaprar sen sönder huset.

ehh.... bullshit. Jag har haft möss, och inte fan är de omöjliga att ha i bur, det gäller bara att hitta rätt sorts bur! Dessutom blir de tama och kommer på inkallning precis som andra husdjur...

Eftersom du hävdar att det inte går att ha möss i fångenskap så kanske alla musägare och uppfödare i landet drömmer?

http://mus.ifokus.se/

/Migo

Men det där är väl inga husmöss?
Jag har inte sagt att man inte kan ha dom i fångenskap - bara att dom är svåra att ha i bur.
Dom jag sett i fångenskap har varit i plastlådor (plastlådor för djur alltså).

Och har man hus så är det inte så kul att ha möss - dom äter upp för ganska stora värden ganska fort.
Jag tycker också att dom är söta - men vill inte ha dom i huset.

Det är skillnad på domesticerade djur i fångenskap mot att ha vilda husmöss... Precis som det är skilland på tam och vild katt, tama och vilda hästar osv osv....

Jag vill inte heller ha möss i väggarna, men jag har inget emot att ha möss/råttor som husdjur!

/migo
bägge ungarna är döda, så trådens ämne är inaktuellt

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka