Nödbroms till opererad hund

Sandra78

Trådstartare
Vår rottweilertik har skadat korsbandet och kommer att opereras. Som jag förstår så är det av vikt att hon "går fint" sen, vilket jag spontant känner kan bli en utmaning med en understimulerad hund i ett område med en massa katter...
Så vi funderar på någon form av nödbroms, grimma/sele. Men det får ju inte vara någon konstruktion som vänder henne, typ vgw-sele.
Hon är i vanliga fall tämligen väluppfostrad, men nu drar vi ju ner motionen till noll, första tiden talas det till och med om burvila. Så jag litar inte på att hon inte blir sugen på kattjakt.
Så, vad skulle ni rekommendera som nödbroms?

Vår rottweilertik har skadat korsbandet och kommer att opereras. Som jag förstår så är det av vikt att hon "går fint" sen, vilket jag spontant känner kan bli en utmaning med en understimulerad hund i ett område med en massa katter...
Så vi funderar på någon form av nödbroms, grimma/sele. Men det får ju inte vara någon konstruktion som vänder henne, typ vgw-sele.
Hon är i vanliga fall tämligen väluppfostrad, men nu drar vi ju ner motionen till noll, första tiden talas det till och med om burvila. Så jag litar inte på att hon inte blir sugen på kattjakt.
Jag hade samma problem när min var nyopererad.. hon friskförklarade sig fort och tyckte att hon kunde hoppa och härja rejält.. Jag använde sele och helstryp och höll henne riktigt, riktigt kort. Hon försökte studsa som vanligt, men jag använde helstrypet till att hålla ner henne.. en period var det så hemskt att jag funderade på att sätta en skena i vägen och med hjälp av den hålla henne nere på alla fyra ;)

Vad hade du för sele till henne då? "Vanlig" eller nån form av gå-fint? Ibland vore det lättare om man bara kunde bära iväg dem...

En vanlig sele hade jag på henne. Blev hon het så höll jag henne i helstrypet, stannade och gjorde allt för att hålla henne så still som möjligt.. man utarbetar en hel del strategier för att hålla dom lugn. Vi spårade en del hårda spår med mycket näring när det inte var allt för kallt. Lite stimulans för lillhjärnan utan att komma upp i för höga hastigheter...

Nu var min tjej pa ratt tung smartstillande medicin och darfor en hel del lugnare an vanligt och hade dessutom tratt tills hon fick rora sig som vanligt igen. Hon ar normalt standigt i rorelse och paminner mest om en boll som studsar fram:p. Jag hade en sele som ocksa fungerade som "handtag" mitt pa ryggen pa henne, sa jag kunde ta tag i henne och halla henne stilla medan kopplet satt i ett helstryp som holls riktigt kort.
Vi sparade ocksa en hel del ... dessutom halldes maten ut pa hela golvet sa det tog ett tag att ata. Jag gomde ocksa godis sa hon fick leta runt for att hitta det. Mycket nos ovningar alltsa.

Smart, en sele med handtag har hon redan och är van att bli hållen i den vid stillasittande bevakning så kanske att hon skulle kunna hålla sig i skinnet så.
Hon är ju 7,5 år men inte särskilt lugn (även om hon verkar halvdöd i jämförelse med vår valp som har fjäderben och vingar), framförallt självbelönar hon sig själv med en kattjakt när hon har tråkigt...

Lycka till med operation och rehab! Hör av dig om du har frågor/funderingar eller bara vill prata.. Vi har ju precis gått igenom hela den där processen...

Lycka till med operation och rehab! Hör av dig om du har frågor/funderingar eller bara vill prata.. Vi har ju precis gått igenom hela den där processen...

Tack snälla! Man önskar ju att det fanns några garantier att blir bra, men hon har ju tyvärr en del faktorer emot sig i form av ålder och dåliga armbågar... Men kan hon bara få ett värdigt liv så.

Det kan vara skönt att bolla lite tankar och funderingar iallafall. De flesta kommer ju tillbaka fullt ut, ändå. Vi har haft en fruktansvärd rehab eftersom vintern var värdelös med alldeles för mycket snö och så blixthalka under ett par månader.. men hon är tillbaka ändå :)
Med tanke på armbågarna kan det kanske vara skönt att höra att min gick på benet redan samma dag.
Men jag har våndats och nojjat och haft mig under vintern. Det gör jag än idag, speciellt när hon går lös och springer som en blådåre. Hon glömmer bort att bromsa innan hon vänder, vilket resulterar i vurpor om underlaget inte är bra.
När får ni träffa ortoped?

<snip>
Men jag har våndats och nojjat och haft mig under vintern. Det gör jag än idag, speciellt när hon går lös och springer som en blådåre. Hon glömmer bort att bromsa innan hon vänder, vilket resulterar i vurpor om underlaget inte är bra.
När får ni träffa ortoped?

Du skulle ha kunnat beskriva bada mina tjejer har ... men sarskilt min lilla. Efter olyckan som gjorde att hon har en tutte pa laret:p ar jag super nojig. Hon alskar fortfarande att zooma i langt gras och att stanna innan hon vander har hon inte upptackt att man kan gora. Senast i morse fick jag ett lattare anfall av andnod nar hon drog in i bondens havre aker och bara forsvann i vaxtligheten och slog flera kullerbyttor nar jag ropade pa henne, eftersom hon inte sanker farten innan hon vander. :nailbiting:

Struten är en effektiv broms. Min knasa höll sig i skinnet rätt så bra den första tiden så det hann stabilisera sig, inomhus bodde hon i en stor komposthage i köket, annars hade hon ju sprungit runt inne. Hon har väldig respekt för kompostgallret så det funkade bra. Sen körde vi väldigt mycket vara ute och stå. Stå och kolla på fåglar o grannen o allt annat som rörde sig, lukta igenom en fläck där grävlingen letat äpplen under trädet. Hitta fläckar med godis just precis på kisseturen när det kändes som hon skulle vilja explodera. Så även om vi bara fick gå precis utanför dörren så kunde vi ju vara ute 20 min i taget.

Jag fick order om 10 minuters promenader:crazy: Det var tur att min Princess var sa pass paverkad av smartlindringen. Himla tur. Kompost hagen fungerade medan hon helst sov ... men nar vi borjade dra ner pa smartlindringen blev hon mer vaken ... och larde sig snabbt att forst skjuta kompostgallret runt rummet for att mycket snart lara sig att tippa det och pa sa satt komma ut.:angel:
Medan hon hade tratten kunde vi aldrig lamna henne utan tillsyn ... det var varre an att ha en nyfodd baby ... dom ar i alla fall ganska stationara medan man gar pa toa.:grin:

Jag fick order om 10 minuters promenader:crazy: Det var tur att min Princess var sa pass paverkad av smartlindringen. Himla tur. Kompost hagen fungerade medan hon helst sov ... men nar vi borjade dra ner pa smartlindringen blev hon mer vaken ... och larde sig snabbt att forst skjuta kompostgallret runt rummet for att mycket snart lara sig att tippa det och pa sa satt komma ut.:angel:
Medan hon hade tratten kunde vi aldrig lamna henne utan tillsyn ... det var varre an att ha en nyfodd baby ... dom ar i alla fall ganska stationara medan man gar pa toa.:grin:
Jo vi fick bara gå ut och "kissa" första tiden, men man kan ju gå ut och vara ute länge fast man inte går någonstans. Bilturer är ju också stimulering, då kan man sitta o titta på nya saker utan att gå alls.

Du skulle ha kunnat beskriva bada mina tjejer har ... men sarskilt min lilla. Efter olyckan som gjorde att hon har en tutte pa laret:p ar jag super nojig. Hon alskar fortfarande att zooma i langt gras och att stanna innan hon vander har hon inte upptackt att man kan gora. Senast i morse fick jag ett lattare anfall av andnod nar hon drog in i bondens havre aker och bara forsvann i vaxtligheten och slog flera kullerbyttor nar jag ropade pa henne, eftersom hon inte sanker farten innan hon vander. :nailbiting:
Jag älskar att ha en hund med fart, men det är sjukt jobbigt nu..
Jag har faktiskt börjat lära om ingångarna från inkallningen och apportering till ipo-ingångar bara för att hon ska slippa gå omkull när vi tränar... för ja, det händer det också allt som oftast :S

Vi fick operera vår rottis-tik när hon var 1½ för skadat (helt av) korsband. Jag tyckte inte att själva promenaderna i sig var något problem, trots att gå fint aldrig riktigt var hennes grej. Däremot var ju promenderna så korta att hon ju absolut inte var avrastad efter och hon hade massor av överskottsenergi. Tyckte att den stora utmaningen var att hålla henne lugn mellan promenaderna, speciellt då detta var en dam som var omöjlig att stänga in (kompostgaller var bara att glömma) och hon krävde mycket stimulans.

Jag vet att de har bytt operationsmetod sen min opererades, men för att ge en liten solskenshistoria så opererades hon som sagt som 1½-åring. Konvalescensen var väl inte helt lugn, hon var som sagt omöjlig att stänga in och tratten bet hon sönder efter någon timme = ingen tratt... Hon var pigg och glad och fullt rörlig tills hon blev akut sjuk vid 10 års ålder och vi fick ta bort henne. Inga problem alls med sitt opererade ben eller med avlastningsskador eller liknande, enda som märktes var att hon satt på sniskan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka