surprice1985

Trådstartare
Hej hopp!
Har lite funderingar på att betäcka med Nobel men kan inte hitta hur han lämnar storleksmässigt? Vår granne har en riktig pudding efter honom men bara två år gammal är hon enorm :grin: otroligt smäcker men lååånga ben...
Beror ju klart på mamman med.
Eftersom jag helst inte vill få någon jätte så är jag lite nyfiken på vad han nedärver?
Hur pass fertil är han?
Betäckte förra året med Cartier men tyvärr resorberade stoet ganska tidigt.
Nobel var min reservhingst och nu när jag tänker på om jag ska betäcka om henne så känns han mer lockande med sin levande föl avgift så man kan dela upp betalningarna lite...
 
Sv: Nobel 994

Sålde nyss min tvååring med linjeavel på Marco polo på mödernet. Han föddes väldigt långbent men nu som tvååring mäter han ca 158 o normal i typ. Mamman är grov o 172i manke, han landar dock Max på 166.. Hon har tidigare lämnar två avkommor e landlord 173i manke lasandos 186 i manke...

Tror jag har lite bilder på hemsidan pma vid intresse så man ej får marknadsföra sig här ;)
 
Sv: Nobel 994

Du kan se på hans blup hur han förärver sig storleksmässigt. Han ger ett positivt påslag i mankhöjd, +2,4 cm statistiskt sett (beror givetvis på hur stort stoet ger också hur det blir i slutänden).
 
Sv: Nobel 994

Min avkomma e. Nobel - Bayron är 171 cm just nu, mamman är 166 cm. När min station fick skicket från Nobel så sade de att han hade typ över 95% levande simmare och att det var mycket, vilket innebar att de överlevde 'resan' bra och min häst tog sig direkt. Så fertiliteten var det inget fel på det året iaf.

Min häst är idag 5 år och mycket fin exteriört, rör sig trevligt och hoppar bra. Har dock inte stressat på med utbildningen eftersom hon är såpass stor utan vi tar det i lagom takt. Är ute och hoppar clearrounder 80-90 cm just nu. Väldigt orädd och snäll häst, men med en del stohumör (som jag tror hon fått från sin mormor :p )

539156_10151596336305948_1519643785_n.jpg
 
Sv: Nobel 994

Lyckades inte hitta det på blup?
Har hört mig för bland uppfödarna och det verkar som att han plussar på rätt bra ja...
Hmm allt annat passar så bra in på vad jag behöver på mitt sto men jag är så kort själv så är rädd att avkomman blir för stor...
Stoet är bara 160cm, max 165cm hade ju varit drömmen att den skulle bli ;-)
Lite till fråga om blup, kollar man antalet betäcka ston och antalet reggade föl är det är stora skillnader...
Slarvas det med att få in avkommorna där eller är det så många som "faller bort" på vägen till fölning alt. inte tar sig?
Dum fråga kanske..
 
Sv: Nobel 994

Vad fin hon är! :)

Såg henne på var det kvalitets eller 3-års, hon har verkligen vuxit till sig snyggt i kroppen!
 
Sv: Nobel 994

ASVH är rätt sega på att få in statistiken också! Och en del info verkar falla bort på vägen! ;)
 
Sv: Nobel 994

Har en mycket vacker ettåring efter Nobel. trevlig o ca 150.
Tog sig på första semin.
 
Sv: Nobel 994

KL

Har en nybliven 7-åring e Nobel som vi köpte som 5-åring. Då var han 1,71 och gänglig - nu är han 50 kg tyngre och förmodligen några cm till.
Egentligen i största laget för oss - men det snällaste man kan tänka sig. En Nalle Puh i XL-storlek.
 
Sv: Nobel 994

Kl
Har bestämt mig för att hon får gå till fina Nobel!
Så får vi hoppas att bebis inte blir alldeles enorm ;-)
Har ju inte en aning om vad mamma häst lämnar efter sig heller då det kommer bli hennes första om allt går vägen denna gången!
Kom överrens med hans hemma station om att vi ska börja med henne så fort nattfrosten släppt taget, får antaligen spruta igång henne eftersom hon fortfarande är skendräktig... Tappade mellan 30-45dygnet i höstas :-(
Tusen tack för hjälpen o alla bilder på era super fina Nobel avkommor!
 
Sv: Nobel 994

Jag har en uppfödning e Nobel. Sto f 2006, hon var vid 3-årstestet 165 cm och något år senare 167 cm. Modern var 164 cm med stammen Gauguin de Lully-Presto-Cicero.
Ridbild när hon var femåring och uppställd bild från när hon var tre år.
fabiola1.jpg

Fabiola1.jpg
 
Sv: Nobel 994

Jag funderar också på Nobel till mitt Elmshorn-Utrillo sto. Jag vill ha en trevlig hobbyhäst med stabilt psyke.
Är det någon som har en uppställd bild på Nobel? Stoet är av äldre modell, tror ni att Nobel kan passa?
 

Liknande trådar

Avel Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska...
2
Svar
20
· Visningar
3 303
Senast: theJohanna
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 140
Senast: skuggi
·
Avel Har ett 5-årigt sto e.Elmshorn-Zadok(Nimmerdor-Marco Polo)-Persian Path xx som jag funderar på att betäcka nästa år om hon inte kvalar...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 069
Senast: Emsan
·
Avel Hade nån tråd i höstas men har inte kommit fram till så mkt ang hingstval till mitt sto i år. Så nu vill jag ha nya tankar och idéer...
2
Svar
22
· Visningar
2 808
Senast: rebeckasff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp