Sv: Nobel 994
Jag vill inte diskutera ryktet om att D-Day lämnar knäppa avkommor. Jag anser att det ryktet är skapat av ryttare som inte kan rida den typen av hästar. Briar har också fått ett fult rykte om sig som avelshingst tack vare dessa mindre bra ryttarna. Det är himla tråkigt. Om man väljer att avla med hingstar som D-Day eller Briar får man nästan räkna med att det kommer ut en fölunge med mycket nerver och de nerverna kan inte hanteras av en hobbyryttare. De hästarna hör hemma hos verkligt duktiga ryttare, hos tävlingsryttare eller riktigt duktiga beridare. Jag är fullkomligt trött på allt skitsnack. Lägg av med det, snälla. Bestäm er för att antingen föda upp hobbyhästar och därmed bara använda er av hingstar och ston med lugnt och fromt temperament eller så bestämmer ni er för att föda upp riktigt bra tävlingshästar och de hästarna mina vänner, de ska ha nerver.
Nu är det som så att mitt sto har inte några nerver eller "hjärnspöken". Hon är världens lugnaste och coolaste häst! Hon har aldrig någonsin "flippat ut" utan är alltid kanonlugn och snäll därför så ser jag ingen som helst nackdel med att använda en hingst med lite nerver på henne. Jag föder upp tävlingshästar, inte skogsmullar.
Jag menar inte att just ditt sto skulle vara en typisk D-Day häst, utan att om jag skulle betäckt ett D-Day sto och förväntat mig att avkomman skulle gå och sälja så hade jag valt hingst därefter. Jag betäckte mitt Hubertussto med Nactus och räknar med att den avkomman kan vara svårsåld. Den ska behållas, och så var planen redan från hingstvalet. När jag nu skulle betäcka mitt andra sto så släppte jag hjärtat lite och lät hjärnan bestämma hingsten. Nu vet vi ju inte vad det blir men troligen skulle denna avkomma vara mer lättsåld på pappret. Behöver inte alls vara en bättre individ.
Vissa morfarshingstar klingar bättre i folks öron än andra. Hubertus är kanske inte den poppigaste hingsten, så därför vill jag att mitt sto ska få lite meriter innan det blir fler föl. När jag väljer hingst framöver och vill kunna sälja så kommer jag att välja en lite mer gångbar hingst OM nu inte Nactusavkomman blir så bra som vuxen så jag bara måste ha en till.
Jag trodde jag var tydlig när jag skrev att jag inte ville skriva ner ditt sto, utan ville ärligt svara på din fråga. Tycker det känns lite fånigt att gång på gång behöva förklara att jag inte är ute efter att skada eller hacka, tror faktiskt att jag skiter i dina trådar framöver. Alla har inte ett sto som heter Blue Hors Matiné, och ska jag vara ärlig så tänker de nog lite på även hennes egenskaper när de letar hingst. Jag nämnde att mitt eget nya sto har svagheter och vad jag¨bland annat tänkte på vid hingstval. Mitt nya sto är ju e. Bernstein som kan lämna lite nerv och jag vill inte skapa ett monster även om mitt sto är himla trevlig.
För att hålla fast vid den tonen jag försökte hålla i första inlägget:
Jag tycker att du gör ett tydligt yttrande här:
De hästarna hör hemma hos verkligt duktiga ryttare, hos tävlingsryttare eller riktigt duktiga beridare.
Så.. då vet du ju en del om vad det är för hingst du letar efter, en hingst som levererar tillräckligt talangfulla och säljbara avkommor för att dessa ska orka bry sig.
Jaja, du tar det ändå som kritik och påhopp när jag kommer med mina funderingar. Att jag aldrig lär mig.
Lycka till vad du än väljer.
/U