• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stenmagi
  • Startdatum Startdatum
S

Stenmagi

Jag funderar på att betäcka mitt dressyrsto med Nobel. Jag tycker han är en jättefin allroundhingst och filmen på Gränsbo Stuteris hemsida visar ju verkligen att han kan det där med dressyr. Han kan verkligen röra sig! Jag har även sett honom hoppa och det kan han det också, utan tvekan. Min fråga är, hur ställer ni er inför att lägga Nobel på ett sto med ren dressyrstam? Stoet i sig kan både hoppa och röra sig. Hon är en typisk allroundhäst.

Vad säger ni? Hade en avkomma med Nobel som far och ett sto med dressyrstam varit attraktivt på marknaden? Jag tror verkligen han skulle kunna passa mitt sto perfekt!

Sv: Nobel 994

Nobel är en otroligt bra häst och också populär hos många uppfödare, fast mer som multitalang är dressyr. Men jag har tyvärr inte märkt samma intresse hos ryttarna ännu. Fast just nu är det svårt att sälja hästar överhuvudtaget.

Okej, men jag tror att det skulle bli ett jättefint föl med Nobel till mitt sto. Jag har använt en liknande hingst innan (Cairo) och avkomman efter honom är otroligt fin. Tyvärr vill jag inte betäcka mitt sto på naturlig väg, annars hade jag kunnat tänka mig att ta Cairo igen. Vet att Cairo inte är populär och det tycker jag är synd men många uppfödare och hästmänniskor överlag som sett min avkomma efter honom säger bara "Wow, vilken häst" och det känns kul. Jag valde Cairo med hjärtat!

Nobel känns som en fräsch hingst som borde vara attraktiv i dressyraveln. Han rör sig bra, har härlig utstrålning, hög ridbarhet och ja, hela paketet.

Senast ändrad av en moderator:

Som det ser ut idag så får man nog mer titta på stoet och hennes egna meriter än hingsten för vad som är attraktivt på marknaden, plus möjligheten att själv hålla fölet fram tills det kan börja prestera själv.
Så med rätt sto (möderne) och rätt ålder på avkomman blir lättare en attraktiv häst på marknaden.
Tror inte att kombinationen Nobel och ditt sto blir speciellt attraktivt på marknaden innan avkomman presterat själv och med en väl presterande häst spelar inte stammen samma roll.

Nobel har ju rykte om att lämna trevligt temperament, så ur den synpunkten kanske det kan fungera till ett D-day sto. Men ska jag vara ärlig så tror jag att jag ur försäljningssynpunkt hade jag nog valt något som var intressant nog för de ryttare som kan tänka sig en D-Day som morfar. Jag hade tänkt lite olika om jag skulle behålla eller sälja.
Kanske Blue Hors Zack skulle passa ditt sto, Zuidenwind, Okeanos och Wladimir är några av de jag funderar på till mitt sto som är himla snäll och sammarbetsvillig men samtidigt väldigt energisk och reaktionssnabb. Jag vill inte skapa ett monster, men ändå en avkomma med go i. och lågställd. Kennedy hade kanske också kunnat passa? Och så många fler.
/U

Jag har märkt att många gillar mitt stos blod, fått höra det mycket den senaste tiden bara och det känns kul. Jag hade henne dräktig med Figaro R i år. Det var ett himla tjusigt föl som kom ut men tyvärr levde det inte. Fastnade i förlossningsvägarna. Hemskt. Kanske borde man testa en ren dressyrhingst i alla fall, kanske Figaro R igen? Blir lite fundersam bara för tycker man ser samma avkommor efter Figaro R till salu nu som för några månader sedan. De begär mycket pengar för dom, fina hästar ju men ändå, svårsålda dom också?

Jag vill inte diskutera ryktet om att D-Day lämnar knäppa avkommor. Jag anser att det ryktet är skapat av ryttare som inte kan rida den typen av hästar. Briar har också fått ett fult rykte om sig som avelshingst tack vare dessa mindre bra ryttarna. Det är himla tråkigt. Om man väljer att avla med hingstar som D-Day eller Briar får man nästan räkna med att det kommer ut en fölunge med mycket nerver och de nerverna kan inte hanteras av en hobbyryttare. De hästarna hör hemma hos verkligt duktiga ryttare, hos tävlingsryttare eller riktigt duktiga beridare. Jag är fullkomligt trött på allt skitsnack. Lägg av med det, snälla. Bestäm er för att antingen föda upp hobbyhästar och därmed bara använda er av hingstar och ston med lugnt och fromt temperament eller så bestämmer ni er för att föda upp riktigt bra tävlingshästar och de hästarna mina vänner, de ska ha nerver.

Nu är det som så att mitt sto har inte några nerver eller "hjärnspöken". Hon är världens lugnaste och coolaste häst! Hon har aldrig någonsin "flippat ut" utan är alltid kanonlugn och snäll därför så ser jag ingen som helst nackdel med att använda en hingst med lite nerver på henne. Jag föder upp tävlingshästar, inte skogsmullar.

Nobel har ju rykte om att lämna trevligt temperament, så ur den synpunkten kanske det kan fungera till ett D-day sto. Men ska jag vara ärlig så tror jag att jag ur försäljningssynpunkt hade jag nog valt något som var intressant nog för de ryttare som kan tänka sig en D-Day som morfar. Jag hade tänkt lite olika om jag skulle behålla eller sälja.
Kanske Blue Hors Zack skulle passa ditt sto, Zuidenwind, Okeanos och Wladimir är några av de jag funderar på till mitt sto som är himla snäll och sammarbetsvillig men samtidigt väldigt energisk och reaktionssnabb. Jag vill inte skapa ett monster, men ändå en avkomma med go i. och lågställd. Kennedy hade kanske också kunnat passa? Och så många fler.
/U

Jag måste ha en hingst där man betalar vid levande föl, tycker det är väldigt lurigt att betala vid 90 dagar. Därför är hingstvalet lite begränsat till det och även till ekonomi. Hingsten bör inte kosta mer än 10 000 kr totalt att avla med. Då räknar jag inte med stationsavgifter och veterinäravgifter och sådant utan bara hingstens avgifter.

Blue Hors Zack är annars fin, även Zuidenwind. Okeanos är alldeles för tung! Det hade kommit ut en ardenner om jag valt honom.

;)

Jag vill inte diskutera ryktet om att D-Day lämnar knäppa avkommor. Jag anser att det ryktet är skapat av ryttare som inte kan rida den typen av hästar. Briar har också fått ett fult rykte om sig som avelshingst tack vare dessa mindre bra ryttarna. Det är himla tråkigt. Om man väljer att avla med hingstar som D-Day eller Briar får man nästan räkna med att det kommer ut en fölunge med mycket nerver och de nerverna kan inte hanteras av en hobbyryttare. De hästarna hör hemma hos verkligt duktiga ryttare, hos tävlingsryttare eller riktigt duktiga beridare. Jag är fullkomligt trött på allt skitsnack. Lägg av med det, snälla. Bestäm er för att antingen föda upp hobbyhästar och därmed bara använda er av hingstar och ston med lugnt och fromt temperament eller så bestämmer ni er för att föda upp riktigt bra tävlingshästar och de hästarna mina vänner, de ska ha nerver.

Nu är det som så att mitt sto har inte några nerver eller "hjärnspöken". Hon är världens lugnaste och coolaste häst! Hon har aldrig någonsin "flippat ut" utan är alltid kanonlugn och snäll därför så ser jag ingen som helst nackdel med att använda en hingst med lite nerver på henne. Jag föder upp tävlingshästar, inte skogsmullar.

Jag menar inte att just ditt sto skulle vara en typisk D-Day häst, utan att om jag skulle betäckt ett D-Day sto och förväntat mig att avkomman skulle gå och sälja så hade jag valt hingst därefter. Jag betäckte mitt Hubertussto med Nactus och räknar med att den avkomman kan vara svårsåld. Den ska behållas, och så var planen redan från hingstvalet. När jag nu skulle betäcka mitt andra sto så släppte jag hjärtat lite och lät hjärnan bestämma hingsten. Nu vet vi ju inte vad det blir men troligen skulle denna avkomma vara mer lättsåld på pappret. Behöver inte alls vara en bättre individ.
Vissa morfarshingstar klingar bättre i folks öron än andra. Hubertus är kanske inte den poppigaste hingsten, så därför vill jag att mitt sto ska få lite meriter innan det blir fler föl. När jag väljer hingst framöver och vill kunna sälja så kommer jag att välja en lite mer gångbar hingst OM nu inte Nactusavkomman blir så bra som vuxen så jag bara måste ha en till. ;)

Jag trodde jag var tydlig när jag skrev att jag inte ville skriva ner ditt sto, utan ville ärligt svara på din fråga. Tycker det känns lite fånigt att gång på gång behöva förklara att jag inte är ute efter att skada eller hacka, tror faktiskt att jag skiter i dina trådar framöver. Alla har inte ett sto som heter Blue Hors Matiné, och ska jag vara ärlig så tänker de nog lite på även hennes egenskaper när de letar hingst. Jag nämnde att mitt eget nya sto har svagheter och vad jag¨bland annat tänkte på vid hingstval. Mitt nya sto är ju e. Bernstein som kan lämna lite nerv och jag vill inte skapa ett monster även om mitt sto är himla trevlig.

För att hålla fast vid den tonen jag försökte hålla i första inlägget:
Jag tycker att du gör ett tydligt yttrande här:
De hästarna hör hemma hos verkligt duktiga ryttare, hos tävlingsryttare eller riktigt duktiga beridare.
Så.. då vet du ju en del om vad det är för hingst du letar efter, en hingst som levererar tillräckligt talangfulla och säljbara avkommor för att dessa ska orka bry sig.

Jaja, du tar det ändå som kritik och påhopp när jag kommer med mina funderingar. Att jag aldrig lär mig.
Lycka till vad du än väljer.

/U

Jag tror inte att du sett mitt föl så himla många gånger till salu? Han var till salu tills han var sex månader gammal sedan så bestämde jag mig för att behålla honom själv för att han för varje dag som gick visade mer och mer att han var en häst som passade mig som "handen i handsken". Något fel med det? Det verkar störa dig.

Jag tog inte alls ditt inlägg som ett påhopp men jag tyckte mig ana en underliggande ton om att nedvärdera D-Day och hingstar som honom. Jag är bara så förbaskat trött på det! Jag pratade igår med en i telefonen som undrade om Wilma var till salu, mitt sto alltså. Hon tävlade på medelsvår nivå och hade även varit instruktör i 25 år. Hon berättade massa smaskiga grejor!

Hon hade bland annat varit i samma ridhus med sin unghingst samtidigt som att Cairo var i ridhuset och hon berättade hur himla snäll och lugn han var med Elin Jonsson (som då red honom och tävlade honom) och hon berättade att hennes unghingst som vanligtvis brukade bli knäpp bland andra hingstar var helt cool, just för att Cairo inte betedde sig som en hingst.

Hon berättade även att hon träffat D-Day personligen på Flyinge och där pratat med en av de som hade hand om hingstarna, minns att det var någon chef hon pratade om och han hade sagt att det var den snyggaste hingsten han sett och att han dessutom varit riktigt trevlig och lugn att handskas med.

Hon tyckte, precis som jag och många andra, att det är väldigt synd om de hingstarna som får dåligt rykte om sig, trots att de inte förtjänar det. Det handlar om att de hamnat i fel händer, så enkelt är det.

Som uppfödare måste man ibland vara mer noggrann med vem man säljer sina avkommor till. Vet man att man avlar på rena tävlingshästar och vet med sig att just denna unghästen kommer att behöva en riktigt bra ryttare på ryggen, då säljer man inte till "Greta-skogsmulle". Då håller man hästen tills den verkliga ryttaren dyker upp. För det gynnar inte bara hästens framtid, att den gör sig förstådd hos rätt ryttare och slipper bli missförstådd och slängas runt till olika ägare utan det gynnar även dig som uppfödare. Din häst får en ärlig chans att prestera!!

Som sagt, det var inget påhopp på dig.. och om du kände att det var det ber jag om ursäkt. Det var inte alls meningen men jag tycker det är så himla svårt att skriva och försöka förmedla vad man känner. Ord kan så lätt missförstås. En mening kan sägas på många olika sätt.

Jag tycker inte alls du ska sluta skriva i mina trådar, tvärtom. Du är väldigt klok och jag tar gärna emot din kunskap!

Nobel är en helt klart underskattad hingst, men ska du sälja fölet är det nog smartare att ta en hingst som folk verkligen känner till och vet vem det är. Nobel är tyvärr lite okänd och de som gillar honom vet hur bra han är, men den stora massan vet det troligtvis inte...

Jag valde Nobel till mitt sto som har dressyrstam och hoppförmåga men jag är ute efter multitalangen och inte en dressyrhäst i avkomman.

Jag är också ute efter en multitalang i avkomman! Jag älskar hingstar som presterat i flera olika grenar! För bara för att man avlar med en ren dressyrhingst betyder det inte att det blir en fantastisk dressyrhäst till avkomma. Det kan lika väl bli en avkomma med medelmåttiga gångarter och mindre hög ridbarhet.

Om man och andra sidan väljer en dressyrhingst som åtminstone visat att den kan hoppa under löshoppning, att den har tekniken och hjärtat för hoppning, då kan jag tänka mig att det blir större chans att avkomman i alla fall blir någonting än ingenting, om den nu inte skulle bli någon tävlingshäst i dressyr.

Samma sak för hoppavel, de som avlar för hoppning borde välja hopphingstar med bra gångarter så att en eventuellt icke god hoppare till avkomma skulle ha chansen att åtminstone kunna röra sig lite på en dressyrbana.

Förstår du vad jag menar? Om avkomman blir lättsåld eller inte spelar inte så stor roll. Det verkar inte spela någon roll faktiskt vilken hingst man använder sig av. Jag kan se avkommor bland hästannonserna på nätet efter de riktigt dyra och populära hingstarna men som ändå inte verkar bli sålda. Om jag inte får det jag begär för fölet så sparar jag den hellre, rider in den och visar den på treårstesten och först efter det, då kan man bevisa att det är krut i avkomman.

Vad tror ni? Borde man inte tänka lite så?

Vill bara förtydliga mig själv.
Jag har fått ett mycket gott intryck av de avkommor jag sett på bild och läst om. Uppfödarna verkar vara mycket nöjda med sina avkommor. Snygga, trevvliga med bra hopp och gång. Hans blup ser ju riktigt bra ut, men min fråga var mer om avkomman var lättsåld om stoet inte har direkta egna meriter eller fantastisk stam?
Just nu vet jag inte, kan vara att det kommer att ändra sig när avkommorna syns mer. Hoppas kan man ju. hoppas att en del avkommor placeras rätt så får vi se.
/U

nu har jag rensat ut ett antal inlägg ur den här tråden

OAVSETT vad man anser om vissa användare så är det inte tillåtet att hoppa på dem!

moderatorn

Nobel är en av de många hingstar jag har kikat på till mitt sto.
Är e. Rubignon, Bratin och donnerhall i 3-dje ledet.
Det jag är ute efter att få är en allround häst med lite bättre storlek och lugnare huvud än mitt sto har.
Då hon är mer för hoppning så vill jag ha en hingst som även kan locka dessa ryttare i framtiden.

Planen för hennes avkomma skulle vara att vi behåller, rider in och utbildar själva, till 3-års testet.

Skulle detta kunna vara en passande hingst? (baserat på pappret då självklart eftersom ni inte sett henne :) )

Mitt sto har också Donnerhall i tredje ledet eftersom att D-Day är efter Donnerschwee som i sin tur är efter Donnerhall.

:)

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
Avel Skulle verkligen behöva tips och råd då jag är sugen på att ta föl på mitt sto iår men verkligen inte är speciellt insatt i avel och...
Svar
4
· Visningar
1 374
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 670
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka