No-no-no-katten

mandalaki

Trådstartare
Det där kattklippet som cirkulerar sen ett tag - visst låter det gulligt men vad handlar det om? Katten har pupiller som tefat och verkar helt borta.

Har den ont, är den arg, eller vad? Jag tycker att det är lite läskigt.

länk
 
Sv: No-no-no-katten

Min gissning är att den är väldigt rädd för nånting, hittade en som skrev att hennes katt brukade göra så när t ex en hund gick utanför huset.
 
Sv: No-no-no-katten

Ser ut som att de håller upp någon obehaglig leksak eller annat som katten inte tycker om. Alternativt gör konstiga grimaser eller liknande så att kisse inte känner igen sig.

Mina kan puffa upp sig ganska rejält om man sätter på sig en jacka konstigt eller på annat vis förändrar siluetten och/eller den naturliga gången man har. Men de blir aldrig så där upprörda utan brukar komma fram och kolla om det verkligen fortfarande är matte och/eller husse.

Den är iaf rätt uppretad och rädd.
 
Sv: No-no-no-katten

Min gammelman låter likadant när han ska kräkas. Bra för då hinner man fram och lägga lite skydd under. :o
 
Sv: No-no-no-katten

Min hankatt och stallkatten (vi bor 10m från stallet) låter så där på varandra ibland. De sitter mellan ett par dm upp till ca 1 m från varandra och låter så där, men även lite andra konstiga mer eller mindre mjauiga ljud. De tycker inte om varandra. :p
 
Sv: No-no-no-katten

Hot och osäkerhet skulle jag tolka det som. Hanoo gjorde så när han var ny hos mig och inte var van vid ljud från trapphuset och ville hålla det på avstånd. Om det var ngt som han ville undersöka bytte han ut mumlandet mot morrande och gick dit med rest ragg och burrad svans.

Jag skulle gissa att man kan få fram det beteendet genom att visa hot på lagom avstånd, tex en annan katt, hund eller bebis (vissa katter har väldigt svårt att placera bebisar mentalt, samtidigt som de låter ganska skrämmande :D).
 
Sv: No-no-no-katten

Min hankatt och stallkatten (vi bor 10m från stallet) låter så där på varandra ibland. De sitter mellan ett par dm upp till ca 1 m från varandra och låter så där, men även lite andra konstiga mer eller mindre mjauiga ljud. De tycker inte om varandra. :p

Mina låter betydligt tuffare när de har en riktad aggression. Då är det ingen tvekan om att det är en stor, stark och förbannad katt man har framför sig (3,5 kg :D). Mummelljuden får jag ur dem när de inte riktigt vet hur de ska reagera, det blir någon slags blandning av "ta mig härifrån", "stick" och "vad f-n är det där?"
 
Sv: No-no-no-katten

KL

Tack för svar allihop, tolkar det alltså som "jag ska klå dig din jävel fast egentligen är jag skiträdd..."

Stackars kisse, lite taskigt att filma när den är rädd:o
 
Sv: No-no-no-katten

Tycker det ser ut som att den mår illa/har ont.

Mian gamla lät så när hon hade ångest inför illamåendet.
 
Sv: No-no-no-katten

Har sett klippet innan och då stod det att det kom en person hem till dom som katten av nån anledning kände sig hotad av... men att katten aldrig mer sen dess visat ett liknande beteende och aldrig mer reagerade konstigt mot just den personen
 
Sv: No-no-no-katten

Oj, hur reagerar din katt om du spelar upp det där klippet hemma?

Jag råkade klicka på länken och nu har jag två extremt vakna katter alldeles bredvid mig som är extremt redo till handling. De ser dock inte rädda eller arga ut, bara väldigt alerta. Alltså från sovande i ett annat rum till hyperalerta på mindre än en sekund. (Jag tystade ner det direkt, för jag vill inte ha en massa kattreaktioner att ta hand om nu när hemmets kattmänniska inte är hemma.)

Jag tycker också att det är integritetskränkande på något vis att visa upp katten i det mentala tillståndet.
 
Sv: No-no-no-katten

Ja, det är det jag tycker också. De verkar ha framkallat reaktionen hos katten för att kunna filma den. Och när någon klappar den verkar den inte ens kontaktbar.

Jag lyssnade på klippet på mobilen, på så låg volym att katten i annat rum inte kunde höra den. Jag har aldrig spelat upp kattljud så att katterna hört, mammas älsklingar kan ju bli oroliga då:o
 
Sv: No-no-no-katten

Nu berättade jag om klippet och katternas reaktion för hemmets kattexpert. Han tror att det där ljudet är "den vuxna kattens svar eller version på kattungars pip vid oro och rädsla". Han fattade vilket ljud jag menade på beskrivningen, jag kan ju inte spela upp det igen hemma.

Jag brukar sällan kolla på kattklipp, så jag tänkte inte på att katterna skulle reagera så starkt (det är som sagt inte jag som är hemmets kattmänniska, jag:p). Jag hade aldrig lyssnat klart hela klippet när de reagerade som de gjorde.
 
Sv: No-no-no-katten

Av mina reagerar den revirkänsliga honan inte alls (hon ligger bredvid mig och undrar varför jag stör), den andra honan lystrar till men återgår till leksaken när hon insåg att det inte var något roligt. Den fertila hanen lyssnar lite, går en vända i "reviret" och konstaterar att han inte har besök, och kommer tillbaks till soffan.

De reagerar generellt mycket mer på ljud som kan vara potientiella leksaker än på kattljud jag spelar för dem, även om den äldsta honan blev ganska störd om jag spelade pipande kattungar för henne när hon var yngre (numera har hon genomskådat fejkljud, och reagerar bara på fåglar på tvn ibland). Givetvis ägnar jag inte dagarna åt att leta efter stressande ljud åt dem, men det är en klar fördel att de är så coola med kattljud eftersom de ställs ut emellanåt.
 
Sv: No-no-no-katten

Mina katter brukar inte heller reagera på andra kattljud. Ibland kan de titta upp, men jag tror faktiskt aldrig att jag har sett någon starkare reaktion än så (jag brukar i och för sig inte heller sitta dagarna i ända och spela upp diverse ljudklipp för dem). Det här no-no:andet vet jag bara inte om de registrerade över huvud taget. Noll reaktion.
 
Sv: No-no-no-katten

Våra katter reagerar inte på kattljud alls. Däremot kommer hunden genast för att kolla vad det är. Han älskar "sina" katter och så fort de låter eller beter sig annorlunda så måste han undersöka orsaken. Blir någon av dem sjuk så märker jag det först på att hunden beter sig annorlunda mot katten innan katten visar något för mej synbart symptom själv.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
24
· Visningar
1 044
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp