No Dad So Sad

Görel

Trådstartare
Moderator
När jag bläddrade i en gammal stambok dök stoet No Dad So Sad upp. Jag såg henne flera gånger på Täby och jag vet att jag hört historien om hur hon kom att registreras som faderlös men jag kommer inte ihåg den. Kan någon friska upp mitt minne?

Sv: No Dad So Sad

Det var något klydd med inregistreringen av fadern även om han var känd nog.
Du får fråga Hederud.

Jag har hört historien från min mamma, vet inte om den är helt korrekt?
Iaf så berättade hon att No Dad So Sads mor blev tjuvbetäckt av hingst som gick i hagen bredvid, de hittade hästarna ihop och det kunde sålees inte vara någon annan än den hingsten. Ändå klyddade de med registreringen och ville inte godkänna faderskapet s.a.s, eftersom det inte var en övervakad betäckning.
Ägaren kämpade men fick inget gehör, och döpte således hästen efter situationen.... :D

Så har jag fått höra det iaf!

No Dad So Sad föddes under den gamla tidens premieringstvång som Galoppförbundet följde, dvs avkomma efter ej premierad hingst kunde ej registreras med full stam trots blodtypning. Om jag minns rätt så hamnade väl No Dad So Sad i B-registret. Uppfödaren visste vem fadern var, som även han var blodtypad och rent fullblod i A-register, liksom modern med trots det blev det en avkomma i B-register, och Galoppförbundet följde inte Wheaterbys internationella regler. Hade hästen varit född i England hade hästen haft full stam pga av korrekt blodtypning.

Den där storyn låter bekant!

Jag minns att hon ju var rasren men att det var något byråkratiskt runt omkring som gjorde att hon inte fick registreras korrekt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 873
Senast: Tofs
·
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 052
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka