Njurar och Örter...

Kicki_83

Trådstartare
Hade en massör ute hos min pålle i dag. Hon hittade att njurarna var lite sväld på honom.

Läste på nätet att 1 citron om dagen i 3 veckor ska vara bra för njurarna. Har ni testat det eller har ni nå annat bra förslag?

Plus att han hade svullna körtlar i bakom och mellan ganscherna...vad kan man göra åt det? Å vad kan det bero på?

Senast ändrad:
Sv: Njurar och Örter...

Ja det kommer ja kanske också göra...eller kanske redan gjort...

Men jag undrade om någon testat det med citonen och om det fungerade? Eller om nån annan har nå annat förslag?

jag använder mkt örter men citron för njurarna har jag aldrig hört talas om. sen så är det ju så att om njurarna, själva organen, är förstorade så man kan känna det är det något allvarligt fel! och hästar har sällan njurproblem i den förstånd. däremot är störningar i njurmeridianen vanligt, typiska symptom är vattensamlingar och trötthet. det behandlas bäst med akupunktur, men man kan även ge tex maskros och äppelcidervinäger.

men vad gäller din häst så är jag benägen att tro att din häst är ansträngd i muskulaturen runt njurarna. massera med arnika.

att dom har svullna körtlar vid ganaschen så här års beror på att dom står med huvudet i marken och gnager på små grässtubbar. det är inte farligt.

Hur är det möjligt? Att massören kände att njurarna var svällda?
Hästens njurar finns minst 10 centimeter under ryggen. Under den yttre ryggmuskulaturen faktiskt, först ryggraden och sedan den tjocka muskel som finns under ryggraden. Hur lyckas man kännas igenom det?

Okej...ja ja vet inte vad ja ska tro om det där med njurarna...ja avvaktar och ser vad som händer...han verkar ju inte dålig så...

Precis vad jag funderade på. Njurarna är ju inte helt lätta att hitta på en fullstor häst ens om man dissekerar den. Den är ju några lager man måste ta sig igenom...

Hej!

Om du har en häst med svullna njurar bör du omgående ta den till veterinär.

Om du har en massör som känner njurarna är det kanske dags att ta massören till veterinär??

Och till sist- citron är inte en ört- det är en frukt.

/lavinia, som blir lite rädd av hur villiga hästfolk är att tro på allt man säjer till dom

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 446
Senast: Fetaost
·
Äldre Väldigt snart ska jag på en två veckor lång resa som jag vet kommer innehålla väldigt mycket dötid och även tid jag kommer spendera med...
Svar
7
· Visningar
553
Senast: Inglorion
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 021
Senast: sandrafors
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 678
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka