• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mimsy
  • Startdatum Startdatum
M

Mimsy

Hej,
Är det någon som har lite mer information om Niveau förutom det som står på hans hemsida och på Flyinges? Jag storm förtjust i denna hingst och tycker han utvecklas mycket det senaste året. Vad tycker ni???:) Någon som har någon bild på honom kanske???;)

Sv: Niveau

Har ingen direkt info, men själv tyckte jag han var riktigt häftig på hingstvisningen (Strömsholm) Hoppade som en katt och såg trevlig ut :)

Niveau är den av de senaste årens nygodkända hingstar här som jag tycker har störst hoppkapacitet. Han är otroligt lätt från marken och hoppar med riktig styrka. Det ska bli spännande att se honom när han blir äldre, det verkar finnas stora resurser!

Här är våran Niveautjej född 2008.
Inga kalasbra bilder, hennes jämngamla lek kompis(E: Crelido) gjorde sitt bästa för att synas på bilderna.Hon är kanske inte i sin bästa fas just nu, ngt överbyggd, men de är iallafall nytagna!
OBS - det är vår som är brun med lykta - om nu ngn trodde ngt annat:D
nivaokompisen4april2009.jpg
[
nivaitrav4april2009.jpg
Nivaocappucinoleker090221.jpg

Hon har ett mycket bra temperament, fantastiska rörelser och bra storlek.
Det är inte alls uteslutet att det blir ett Niveauföl till här i framtiden - vi är mkt nöjda.:love:

Vi har även en underbar niveau kille hemma född 08. han är gudomligt snäll och har pappas fina steg och är totalt orädd. i framtiden kommer vi att betäcka igen med denna underbara hingst

3032_78118097914_579902914_2393416_.jpg

3032_78118107914_579902914_2393418_.jpg

Såg Niveau på tävlingarna idag och fick ett mycket bra intryck av honom. Han skötte sig jätte bra, väldigt snygg och hoppa som vanligt kanon. Ska bli spännade att se honom i framtiden.

Tog några bilder, kanske lägger upp dem sen. Var lite dålig kvalite

KL

Hur är temperamentet på era avkommor? Skulle det funka på ett temperamentsfullt sto (inte mitt)?

*Kl*

Jag tror att han passar utmärkt till temperamentsfulla ston. Med tanke på det egna fantastiskt coola temperamentet han har för att vara en unghingst. Han var underbar att hantera som 1 och 2-åring och är fortfarande jätte trevlig. Prata med ägaren, så får du höra...

Jag har sett honom flera gånger och han har gjort väldigt gott intryck på mig men eftersom jag inte träffat några avkommor känner jag mig osäker om jag vågar rekommendera honom.

Ja, det är ju alltid en chansning med unga hingstar tills dom har fått en eller flera föl kullar... Men som sagt, jag rekommenderar honom varmt:)

Jag själv har lagt honom på mitt temperamentsfulla sto, i juni beräknas den lille titta ut.

Jag har också hört mycket gott om hans temperament och vågade därför lägga honom på mitt sto.

Jag tror att de kan bli riktigt riktigt bra, det visar sig om jag har rätt !

Jag använde honom till ett sto med MYCKET fullblod (endast mormor och amma e ej 100% fullblood) och hennes temprament är inte nervöst eller så men hon har temprament.

och Nox verkar ha ärvt mammas glöd men utan elden.... han e lugnare och mindre lättstressad.

KL

Hur är temperamentet på era avkommor? Skulle det funka på ett temperamentsfullt sto (inte mitt)?
Jag skulle utan att tveka svara: ABSOLUT!
Han är en fantastiskt trevlig individ, han går "hage i hage" med ston hemma hos ägaren. Leds ut o in i vanlig grimma. Är kelig och väldigt vänlig i sättet.
Detta tillsammans med hans fina kapacitet och ridbarhet gör honom högintressant enligt min åsikt.
Vår 1 åring(förresten Niveaus allra förstfödda avkomma) är mkt vän och trevlig, men har nerv. Har dock en mor som är ganska "het" emellan öronen oxå. Jämfört med många andra av våra avkommor så är dock Niva coolare och lugnare i många lägen.

*kl*

Jag såg honom på Strömsholm när vi var där med en häst. Han stod mitt i ridhuset i grimma & en kedja under hakan (som jag inte tror behövdes, men av säkerhetsskäl). Vår häst brallade runt i ridhuset, var i en del bommar så det smällde, Niveau rörde knappt ett öra. Han verkade verkligen hur trevlig som helst!

Vi har också en Emmerton avkomma f-06, som jag har tyckt haft lite väl mkt mellan öronen (har en mor att brås på). Nu har vi börjat inridningen och jag får verkligen äta upp min hatt, hon är hur enkel som helst att ha att göra med. Faktiskt en utav dom lättaste vi haft, tror nog att Emmerton lämnar väldigt trevliga individer.

KL

Jag har sett Niveau på Flyinges hingsvisning och igår på tävling. Jag tycker också att han verkar vara väldigt trevlig.

Bilderna är från framhoppningen igår.

Vad trevligt att höra från er med avkommor till honom!

Då ska jag fortsätta att rekommendera honom:)

Så roligt att få se lite avkommer efter Nievue ska själv betäcka mitt sto nu med honom ska bli väldigt spännande:)
Ska bli väldigt roligt att följa denna vackra Hingst genom hans karriär.
Hoppas på att allt går bra nu med betäckningen, så håll tummarna;), så jag får en avkomma att följa oxå, hihihi....

Så spännande.
Håller tummarna för att allt ska gå bra:laugh:
Du får återkomma och berätta om fölisen när den lilla kommit till världen;)

Inte dagens datum på tråden men..

Härom veckan fick en bekant till mig föl e.Niveau, tyvärr ett vanskapt sådant:(
Fölungen hade en vanskapt underkäke samt ganasch, fick extremt svårt att lära sig suga och kommer troligtvis aldrig kunna äta vanligt foder, aldrig ha bett och ägaren kommer få lära sig raspa tänder, varje vecka livet ut..

Ägaren till fölet ska ta stoet ur avel.. synd, för i så fall borde även denna fina hingsten tas ur avel.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka