• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mimsy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Niveau

Inte dagens datum på tråden men..

Härom veckan fick en bekant till mig föl e.Niveau, tyvärr ett vanskapt sådant:(
Fölungen hade en vanskapt underkäke samt ganasch, fick extremt svårt att lära sig suga och kommer troligtvis aldrig kunna äta vanligt foder, aldrig ha bett och ägaren kommer få lära sig raspa tänder, varje vecka livet ut..

Ägaren till fölet ska ta stoet ur avel.. synd, för i så fall borde även denna fina hingsten tas ur avel.

????????????????
Av vilken anledning då menar du ?

Missbildningar på ett foster uppstår till 99 % av att något hänt i mammas mage som gjort att det uppstått en störning och något blivit fel.

Föds varje år ett antal missbildade föl (precis som det gör människor) det är så lätt hänt att något blir fel på vägen utan att det är ärftliga defekter.
Se bara här på forumet, det har kastats föl som saknat delar av ett ben, föl som fötts utan ögon mm inte fasiken beskyller man hingsten för det om man har lite kunskap om hur fostertillväxt går till.

Varför skall stoet tas ur avel, har hon mer än en gång visat sig föda föl med missbildningar ?

Om man skulle ta alla hingstar ur avel för att det föds ett vanskapt föl, så är det flertalet som man borde plocka bort.... Dessutom alla embryon/foster som resorberas samt kastas (tidiga) beror många gånger på att det var något som gick snett i början då allt bildas. Så jag håller inte alls med dig.

För övrigt kan jag tala om att vi fick en ljuvlig tjej den 3 maj Niveau -Calido -Calando.
Stooor. Väldigt nyfiken och kommer fram, vill bli gosad med. Verkar ha synnerligen gott temperament. Än sålänge har vi absolut inget att klaga på.

Gira :banana:, som inte räds att använda denna hingst igen.

Har du ingen bild på din? Är väldigt intresserad av Niveau och tror han hade passat min sto väldigt bra

Har du ingen bild på din? Är väldigt intresserad av Niveau och tror han hade passat min sto väldigt bra

*s* jodu jag har några stycken, men på alla så är det något som blivit knepigt. Märren som helt plötsligt sticker fram huvudet eller skuggar halva ungen osv. Ska försöka ta nya i helgen... -man är ju ingen mästerfotograf precis :o

Gira :banana:

Är såpass nöjda med vår 1 åring, att vi faktiskt funderar på att ev betäcka ett av de andra stona med honom... Trots att hon egentligen skulle ridas efter årets föl. Men . man kan ju alltid ändra sig ;)

Den missbildning du beskriver beror troligtvis varken på stoet eller hingsten,jag skulle inte tro att vare sig hingsten eller stoet behöver tas ur avel sådant där händer tyvärr ibland, ett ödets eller slumpens nyck. Troligtvis gick något fel redan när fölet ännu var ett litet foster så är det ibland.

Hade du frågat förra året så skulle jag varmt rekomendera hingsten. Nu kan jag dessvärre tala om att han har lämnat iaf ett föl med bettfel... Du gör som du vill!

Vilket jäkla uttalande, vet du hur många korrekta föl han fått?

Läs på om fostrets utveckling innan du yttrar dig.

Jag väntar med stor spänning på mitt Niveau föl inom 1 månad !

Kan ju ställa en fråga rakt ut vad gäller storleken på era avkommor. Är kanske svårt att svara på ännu men man kanske kan se vartåt det barkar...

Har ju själv en jättetant på 176 cm och riktigt så stora hästar vill jag inte föda upp. Kollade Niveau's härstammning bakåt och det finns ju en del över 170 cm bakom Emmerton men på svenska sidan var det lite mindre. Men vad verkar han själv ge? Skriv gärna stoets mkh och avkomman som den är idag med ålder. (mina har varit drygt 160 cm vid 2 år)

omg vad folk är gnälliga om missbildningar i år! Är det så svårt att förstå att sånt händer och att det inte är hingstens fel?

Har sett Niveau på visnaingar och tävlingar. Är en superfin häst och verkar otroligt cool och vettig i temperamentet. Jag tycker väldigt mycket om Emmertonavkommorna och om jag någonsin vågar mig på fryst hade han varit mitt förstaval!

Kan ju ställa en fråga rakt ut vad gäller storleken på era avkommor. Är kanske svårt att svara på ännu men man kanske kan se vartåt det barkar...

Har ju själv en jättetant på 176 cm och riktigt så stora hästar vill jag inte föda upp. Kollade Niveau's härstammning bakåt och det finns ju en del över 170 cm bakom Emmerton men på svenska sidan var det lite mindre. Men vad verkar han själv ge? Skriv gärna stoets mkh och avkomman som den är idag med ålder. (mina har varit drygt 160 cm vid 2 år)

MIn tant är ca 176 cm även om den numera officiella höjden är 174cm (mätt på premiering i löst underlag i ridhus).

Niveaubebban var stooor när hon föddes men jag gissar på att hon landar runt 170. Syskonskaran har lagt sig ungefär där. (seglat runt på ca 165-166 som treåringar). Bakom märren finns både normalt och stort. Calido -Calando -Landmeister -Fasolt

Gira

Vilket jäkla uttalande, vet du hur många korrekta föl han fått?

Läs på om fostrets utveckling innan du yttrar dig.

Jag väntar med stor spänning på mitt Niveau föl inom 1 månad !

Haha ja du du har för det första ingen aning om hur mycket jag kan. Dessutom så skulle iaf jag vilja veta att det blivit så om jag skulle betäcka med en hingst. Förstår dig iofs om du blir nervös om du väntar en fölunge efter honom.
Enligt iaf fyra oberoende tandkunniga veterinärer så säger de att just bettfel är ärftligt. Det är sällsynt men ärftligt. (Mycket vanlig på shettiar) Jag vet dessutom att det avlats mycket på moderns sida och den är gamla välbeprövade hingstar i henne.
Era otroligt lättvindiga uttalanden om att det aldrig beror på hingsten eller stot är ganska ogrundade tycker jag, men jag håller med om att ja det kan bero på att något gått fel på vägen.
Men som jag sa, inte för att skrämmas, utan i all välmening så är fölungen blivit missbildad. Jag skulle ha önskat att någon var ärlig mot mig om jag frågade, sen kan man göra vilket val man vill. Fölungen är dock inte min.

Haha ja du du har för det första ingen aning om hur mycket jag kan. Dessutom så skulle iaf jag vilja veta att det blivit så om jag skulle betäcka med en hingst. Förstår dig iofs om du blir nervös om du väntar en fölunge efter honom.
Enligt iaf fyra oberoende tandkunniga veterinärer så säger de att just bettfel är ärftligt. Det är sällsynt men ärftligt. (Mycket vanlig på shettiar) Jag vet dessutom att det avlats mycket på moderns sida och den är gamla välbeprövade hingstar i henne.
Era otroligt lättvindiga uttalanden om att det aldrig beror på hingsten eller stot är ganska ogrundade tycker jag, men jag håller med om att ja det kan bero på att något gått fel på vägen.
Men som jag sa, inte för att skrämmas, utan i all välmening så är fölungen blivit missbildad. Jag skulle ha önskat att någon var ärlig mot mig om jag frågade, sen kan man göra vilket val man vill. Fölungen är dock inte min.

Och det är alltid hingsten som är skyldig alltså? Stoet kan inte vara det? Jag vet ett sto med kraftigt överbett, efter Turban Rose. En av hennes avkommor fick också överbett, den efter Electro. Betyder det att både Electro och Turban Rose nedäver överbett eller kan det kanske bero på att stoet hade det?

Enligt iaf fyra oberoende tandkunniga veterinärer så säger de att just bettfel är ärftligt. Det är sällsynt men ärftligt. (Mycket vanlig på shettiar) Jag vet dessutom att det avlats mycket på moderns sida och den är gamla välbeprövade hingstar i henne. Era otroligt lättvindiga uttalanden om att det aldrig beror på hingsten eller stot är ganska ogrundade tycker jag, men jag håller med om att ja det kan bero på att något gått fel på vägen.

Och det menar du att det inte är i Niveau ? Sett till hingstarna så är det ju knappast några doldisar morfar bla har väl en bra bit över tusen avkommer.
Niveaus egen mamma har flera avkommer.
Niveau själv kommer när säsongen är över ha ca 100 avkommer och om då ett föl har fått ett bettfel var tror du sannolikt felet ligger om det skulle vara ärftligt. Hade han nedärvt bettfel ja då hade det visat sig redan nu i att ett antal föl hade haft det.

Googlar du på parrot mouth (för jag antar att det är samma föl som ni är igång och tjattrar om med flera nyskapade konto när ni inte får medhåll) så kan du dessutom läsa att det kan vara ärftligt men det kan lika bra bero på en tillväxtstörning i den tidiga nybildningen. En så enkel sak som att mamman fått i sig något onyttigt eller tex varit förkyld eller utsatt för smitta utan att bli synligt sjuk kan vara förklaringen.

Dessutom är det ett problem som kan uppkomma även på ett föl som föds helt normal under och överkäke växer separat vilket gör att alla föl till och från kan ha synligt överbett om inte käkarna växer helt i fas, detta gör också att en sådan här defekt kan uppkomma om det tex blir en störning tex av en infektion i en av tillväxtfaserna vilket då kan göra att under eller överkäken kan växa ifrån den andra och vips har de fått parrot mouth.

Skulle vara väldigt intressant att se en bild på det här fölet som väcker så mkt känslor hos er så att ni anser det värt att starta häxjakt på hingsten. Den kanske inte ens existerar utan det är bara förtal för att försöka svärta ner en hingst som blivit poppis, vem vet......:cool:

ja jösses, bara för att det föds ETT föl med missbildad käke så nedärver hingsten defekter, menar du?

jag vet ett föl e. Amiral som föddes med en decimeter för kort överkäke
jag vet en shetlandshingst som lämnat två avkommor med defekt käke
i shettisfallet känner jag ägaren och SHs genetiker är vidtalade - de anser inte att det är en ärftlig defekt trots att det hänt två ggr...

DEt föds föl med diverse missbildningar och defekter efter alla hingstar, man måste nog se saker och ting i sitt sammanhang och inte dra alltför stora växlar av det.

Däremot är det ju bra om allöa som får defekta föl rapporterar in det till avelsföreningen eller SH så att "de som begriper bättre" kan se om det visar sig finnas mönster i defektnedärvningen .

*kl*

Ja vad ska jag säga?! Betäckte vårt travsto med stammen Sugarcane Hanover -Speedy Somolli med Ride the Night. Fick en jättefin hingstunge som tyvärr föddes med pungbråck.
Så pass ordentligt att vi lät operera honom då han var dryga månaden gammal. Inguinalkanalerna var väldigt vida. 3 resp 4 mansfingrar breda och tänker man på att det var en fölunge så är det stort.

Ja jag blev helt hysterisk -not! Och vi betäckte om stoet med samma hingst och gjorde således ett helsyskon som också blev hingst. -Som inte drabbades av detta.

Kaxigt vågat eller dumdristigt? Hade även denna drabbats så hade jag tagit mig en funderare...

Gira. :banana:

-fortfarande jättenöjd med årets Niveauföl. :love:

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka