Nissevagnen

Sv: Nissevagnen

Personligen är jag inte så förtjust i vagnen,tycker den är FÖR gungig.
Men förövrigt är den väll ok.

De två vagnarna som vi främst använder är Nissan. Är nöjd med dem, men de är väldigt olika, den ena är jättemjuk i stötdämparna medans den andra är fastare. Vet inte om inte hårdheten kan ställas på dem också? Smidiga och hållbara, har inte behövt byta något på dem förutom hjullagren då och då. De har används i 12 år tror jag och varit med om en hel del resor :angel::crazy:. Men varit lätta att räta efteråt.

Sedan vet jag inte riktigt om de lever upp till alla lovord som sägs. Den gamla skrittiga speedcarten är ju inte mycket sämre om man ser på de stora prisskillnaderna. Men jag tycker de är bra och tror att mina håller i flera år framöver.

Jag har haft en sådan i något år, är fullt nöjd. Bekväm och bra stötdämpning.

Nån som har en Nissevagn eller har haft ?
Är dom såpass bra som det sägs ?

Ja, jag tycker det. Jag har haft rätt många olika vagnar och Nissevagnen är en av de bästa att träna i.
Jag upplever den som lite lite stum i fjädringen (nu är jag petig, den är ändå bättre än alla andra jag haft) men sambon tycker den är perfekt. Men så väger han drygt 20 kg mer än mig också. Fjädringen är ställbar och jag skulle förmodligen behöva ändra den en aning för att den skulle passa mig perfekt. Problemet är då att den blir alldeles för mjuk när sambon kör.
Det är en stabil men ändå nätt vagn som går utmärkt att köra snabbjobb med likväl som att köra in unghästar eller strutta runt i skogen med.
Ska väl tillägga att jag har en T3, den modellen med individuell fjädring i varje hjul.

Senast ändrad:

Tack alla

Jag har "köpt" en begagnad T3 från 2003 som ska vara sparsamt använd. Blir ju mycket i skogen nu och smågrabbarna kanske skulle kunna slippa rockarden i tallskogarna :D + att min rygg är ju inte som den var för typ 10 år sen :D

Tack alla

Jag har "köpt" en begagnad T3 från 2003 som ska vara sparsamt använd. Blir ju mycket i skogen nu och smågrabbarna kanske skulle kunna slippa rockarden i tallskogarna :D + att min rygg är ju inte som den var för typ 10 år sen :D

Tror det var ett bra val som både du och hästarna kommer bli nöjda med :idea:

Vi har en gammal som vi har köpt bagagnat. Den är bra, men inte lika bekväm som tryckvagnen.

Är tryckvagnen bättre menar du?

Jag har ju en sprillans protrainer som jag knappt använt men den har jag ju inte lust att pönta ute i tallhedsskogarna

Man sitter ju så bekvämt, med fötterna långt ner, i protrainern.
Nu när jag var gravid kunde jag köra i protrainern nästan hela graviditeten. (Utom den allra sista tiden, när jag fick hiskeliga sammadragningar vid minsta gupp.) Nissevagnen övergav jag efter ungefär halva graviditeten, för det blev svårt att få upp fötterna.
Inte för att fotstöden sitter högt i Nissevagnen. absolut inte. Men de sitter öägre i protrainern.

Här används nissevagnen till unghästar, och vid snabbjobb. Annars är det protrainern (eller rockarden, om dottern vill med) som gäller.

Senast ändrad:

Tack alla

Bara att gratulera:)

Jag kör i Nissevagnar ca 4-5 timmar/dag, och tycker att det är bra och rejäla vagnar som tål en del och som man sitter bra i, klart bättre än många av de billiga. Jättenöjd med min egen.

Nån som vet hur man ställer "in" fjädringen ?

Hämtade min vagn idag och den var urfräsh :love:

Senast ändrad:

Har haft en sån med det ryggstödet som fanns till. Jag trivdes jätte bra med den. Skön att köra även om man inte litade riktigt på ryggstödet.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
305
Senast: Unafraid
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: Kamomilla
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka