Nis on har PIGGA hästar??

skogersson

Trådstartare
Vad ger ni för foder till dom??
Vat inte vad jag ska ge mitt sto för att hon ska lugna ner sej. Hon får idag 6dl müsli...havrefri

Sv: Nis on har PIGGA hästar??

Min får lite betfor och lucern utöver hö. Pigg och glad häst i gott hull men inte överhet.

Ja min är ju oxå väldigt lättfödd...men had velat att hon taggade ner lite bara

mina får lusernhack,korn och linfröpellets;)

Det kanske inte är foderrelaterat. Ömma muskler, leder etc. kan också bidra till att hästen upplevs som för pigg och svår att dämpa. Illa passande utrustning m.m. Listan kan göras lång. Analysera bit för bit och se till att den är kollad. ET brukar vara bra på att hitta ev.spänningar och hjälpa till att lösa dom;)

HEJ
Hur mkt hö får den? Så inte piggheten beror på att den är hungrig?
Min är pigg då det är dax att sko, el det är kallt, eller mörkt, eller får för mkt betfor, eller.....
Mao kan man aldrig veta...
Lycka till!

Ja, det glömde jag- min var ännu piggare förr då den hade problem med tänderna

Hej, ja då får hon ju bra med grov foder. Har du provat med korn? Har du provat med havren, jag har erfarenhet av hästar som sagts bli tossiga av den- jag provade och märkte ingen skillnad. Då du inte ger så mkt mer än lite musli så kanske det inte har med maten att göra? Rygg? hovar? tänder?
En mkt väl utbildad, men dyr, hovslagare hade ett bra tips på att sko en häst på ett sätt så den blev lugnare. Men jag kan inte förklara hur, och vet inte om det bara berodde på om hästen vart felskodd tidigare.
Är den inte bara pigg och glad? Fast, det kan vara rätt jobbigt som ryttare att sitta på en kanon kula- jag vet!

11 kg ensilage och 6 dl kraftfoder kanske inte räcker åt din häst ? Menas, många hästägare blandar i hop pigghet med stress. Hungriga hästar brukar vara stressade, där blandar många i hop med pigghet. Har du provat ge MER mat och ev balanserad foderstat ? Kan hända du har balanserad foderstat, men du ger inga som helst upplysningar om din häst, arbete, ts hal i ensilaget eller annat. Det finns många som haft sk *pigga* hästar som INTE dragit ned på maten eller gett lite utan gett ännu mer mat, och hästen har faktiskt coolat ned sig.

Jag måste hålla med Mynta2. Tycker att 11 kg hösilage låter väldigt lite. Vad är det för TS? Jag ger mer hö än vad du ger hösilage åt varje individ i mitt stall...och då har jag lättfödda hästar.

Vi har ingen överenergisk häst, men känner en (som syrran rider) som är dunderpigg och frågade vad hon får, och hon får 4 kg havre/kornkross, Speedi Beet samt fri tillgång hösilage.
Hon är pigg som sören OCH svårfödd, men jag tror inte hon blivit tröttare på annat foder ärligt talat :p

Nu är visserligen min islänning endast 4 år och inte speciellt mycket riden - Men de gånger vi är ute är han alltid pigg, glad & framåt! Han får förutom hösilage även 1,2 kg Krafft groov 90, 0,1 kg betfor samt Krafft miner grön och fungerar bra på det - Är fin i magen & fasta bollar!

Nu tror jag min häst har missuppfattat något - Han är alltid pigg när vi går ifrån stallet & gården - Halvseg & långsam när vi ska vända hemåt! //Linda

Ger min super pigga och heta häst hösilage (10kg), lusernpellets(1,2kg), lite lite betfor(0,1kg) samt sojamjöl(0,2kg) eftersom proteinbehovet inte täcktes av de övriga foder medel. Ger även magnesiumtillskott som har en lugnande inverkan.
Har fått en lite lugnare häst utav dessa foder medel.
Lycka till med din pålle.

:)

Jag tycker det låter som en bra foderstat (förutsatt att du inte ger en massa betfor också). Har du testat att cantra en gång i veckan? Detta funkar bra för mina pigga hästar!

Fri tillgång till hösilage
1 kg lusernpellets
1 kg krafft groov 125
0,2 kg soja
0,2 kg betfor

Hästen rid ca 4dagar i veckan nu, inte hårt.
Ska få min analys på hösilaget.. Tänkte prova att öka upp henne

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 053
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
545
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka