Emsan

Trådstartare
När räcknas det som linjeavel? och vad tycker ni om att ha Nimmerdor två gånger i stammen.

Har ett sto som jag ska betäcka nästa år och hon är uee Nimmerdor och hingstarna jag kollar på är bl.a Aerline H ue Nimmerdor och Heartbeat ee Nimmerdor.

Sv: Nimmerdor

Nimmerdor har ju lämnat såå många svårklass hästar så det kan ju inte vara fel att linjeavla på honom.

En lagom dos Nimmerdoor, gärna en bit ner i stamtavlan säger jag. För mkt av dt blodet kan lätt ge ganska heta och svåra hästar... Men det är ju min erfarenhet;)

Empire har ju oxå Nimmerdor i sig. Han verkar ge större avkommor än vad han själv är o nedärver han sitt hopphuvud o egenskapen att tom rädda ryttarens misstag så är det ju klart!! :)

Men än så länge vet man ju ej så mkt om hans avkommor förutom att de är snygga o har bra gallopp.

I mina ögon finns det betydligt sämre hästar att linjeavla på. ;)

Hade gärna kunnat tänka mig ett avelsto som har honom 2+2
Men som ancan säger så är det inget nytt att de ofta är vakna och skarpa..

jag hade gärna haft nimmerdor 2 ggr i stamtavlan i en häst! :d
Men jag hade nog tittat 2 ggr på mödernet...som sagts de blir ju ofta lite skarpa o väldigt pigga. :angel: Men hoppa kan de ju onekligen o flertalet blir ju mkt trevliga i typen!
Jag hade nog gärna haft honom helst 2+3 el 3+3 inte 2+2, kan bli för mkt av det goda...

Flyinge hade ju en hingst på E (Emmerton???) som var linjeavlad på honom...Han hoppade fantastiskt mkt elastisk, men han var halvtokig på framridningarna...Han var iofs ganska stor själv.
Lite off topic verkar han ha lämnat riktigt bra.

ja, jag tänkte att det var emmerton som var pappa till emsans men det är ju elmshorn ja. ja Emmerton är ju linjeavlad på Nimmerdor o då blir det väldigt mkt Nimmerdor :).

Niveau är ju efter Emmerton o har dessutom voltaire i sig som ju skall va en golden cross med Nimmerdor. Han hade jag valt om mitt sto ej var e. Voltaire. Intressant stam!!

Ok min lilla dam är ju rätt skarp och het tror ni det kan bli ännu skarpare om man tar en hingst med Nimmerdor i stammen?

Skulle hon betäckas med Heartbeat eller Aerline blir det Nimmerdor i 3: de led på pappans sida och 4.de led på mammans sida.
Är det linjeavel eller måste de ligga i andra led för att vara linjeavel.

Kan tillägga att avkomman ska bli en hopphäst för sikte mot de större klasserna och jag vill gärna ha attiyd i mina hästar men det får ju inte bli för mycket av det goda.

Allt är linjeavel om samma häst finns 2 ggr eller fler..

Inavel är väl all linjeavel som inte blev lyckad eller hur är det man brukar säga? :angel:

3+4 är ganska utspätt så det hade jag nog inte bekymrat mig så värst mycket över.

Ok min lilla dam är ju rätt skarp och het tror ni det kan bli ännu skarpare om man tar en hingst med Nimmerdor i stammen?

Skulle hon betäckas med Heartbeat eller Aerline blir det Nimmerdor i 3: de led på pappans sida och 4.de led på mammans sida.

Kan tillägga att avkomman ska bli en hopphäst för sikte mot de större klasserna och jag vill gärna ha attiyd i mina hästar men det får ju inte bli för mycket av det goda.

Aerline sägs vara en av de hongstar som ger coola avkommor, jag har valt honom till ett mycket hett stort sto.

Nej tror inte det heller. Aerline ger ju avkommor med bra temprament och de avkommor jag har träffat e Heartbeat har också varit trevliga. Dock vet jag inte hur Heartbeat själv är i temprament.

Men är det så pass långt bak så behöver du nog inte vara rädd att det blir för skarpt. Aerline ger ju som sakt avkommor med bra temprament.

Jag har en godkänd Welsh Mountain hingst (Acrobat II) som i 5:e generation har 3/4 där Coed Coch Glyndwr är fadern, och även nån generation tillbaka finns ham med på mödrenesidorna, dvs har betäckt sina egna syskon, barnbarn mm. Men avkommorna som blev efter honom som finns i stammen är otroligt vackra hästar där även hingstar rids av barn utan problem. Samma hingst finnes ca 15 ggr tillbaka i leden, min uppfattning även av egna erfarenheter är att det man betäcker med blir x2. Har man en lynnig häst blir den ännu värre, är det en snäll häst förvärvs oftast även det igen även vad det gäller det exteriöra. Sen tycker jag att det är lite hårt att avla syskon mer än en gång (pga det genetiska, fler fall av defekter etc.) , där i detta falet med min hingst - har det skett i flera generationer.

Okej tack för svar. Nu är det ju mest Nimmerdor jag undrar över, och det blir ju för min del Nimmerdor rätt långt bak.

Nimmerdor :love::love: Min absoluta favvohingst. Kan det bli för mycket nimmerdor?;):d
Skämt å sido. Tycker inte att du behöver oroa dig för 3+4.

Lycka till! :)

Har en häst e Ahorn (nimmerdor - ladykiller).
Elastiskt är väl som han kan beskrivas. Inte helt lättriden men när det väl funkar så är det värt allt. Hoppar med lätthet 150 rör sig riktigt bra. Min tränare skulle tänka sig att ha honom som dressyrhäst. :D

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka