Nikken - magneter..

the_connemara

Trådstartare
Ska det ligga här under vård, eftersom det är vård/förebyggande eller under utrustning då det ju är utrustning tro? Jaja, förlåt mig om det är fel!

Lyssnade på en tjej som snackade om det idag, det lät ju vettigt. Har hört om det innan, ngra i släkten är "återförsäljare" eller vad man ska säga. Har dessutom ett par sulor hemma som jag tänkte testa på pållans rygg, hon har typ alltid lite ont (ömmar bara vid tryck, "lider" liksom inte av det). Inget jag har gjort hittills har hjälpt. Hon är kollad, genomgången och kärnfrisk (tänder av tandläkare och kropp av alternativ veterinär som vi har stor förtroende för), har en passande sadel (utprovad) - stoppad med luft, testar nu padd (gillar inte paddar eg, vet att sadeln bli smalare men det är ju redan "illa") från Bay Jacobsen med små kulor i men verkar inte göra mkt nytta, hon rids i en bra form, låg och lång för att verkligen få med ryggen och på träning kan man även få lite samling till och från, dvs mera bakbensaktivitet som går genom ryggen och fram, hon skrittas fram/av och travas fram/av noga, tömkörs "tyvärr" inte längre då det inte fungerade så bra (kom bara mkt bakom lod och la sig i handen om man inte hade gramankoppling - dvs jag är kass på att tömköra så jag låter bli!) går ute i en bra hage (med kompis) och får en korrekt balanserad foderstat (med extra foderjäst nu när hon fäller annars bli hon sämre i rygg o allmäntillstånd).

Så, gärna tips om ryggen ;)

Men anledningen till att jag skrev var eg för att höra om några testat just Nikkens produkter, på sig själv eller hästen. Hur har det fungerat? Bra/dåligt? Varför?

Jag skulle rekommendera dig att SJÄLV använda sulorna och till hästen skaffar du en Magboy som du rullar över de ömmande ställena före och efter ridning.
OM du är lite händig kan du fixa ett väldigt bra täcke; köp resetäcket och sy fast det under ett tunt passande som hon redan har, det skulle värma hennes rygg.
Mina hästar och jag tycker att grejerna är bra.

Jag har provat flera olika produkter både på mig själv och hästen. Har bara positivt att säga! Magboy är kanon till hästarna!

Jag har själv sulorna och halsbandet, har testat bland annat madrassen. Sover bättre och både jag och maken har blivit betydligt bättre från astma och allergi.

Magnettäcket är toppen men tyvärr väldigt dyrt...

Ja magnettäcket är dyrt.
Resetäcket med sina keramiska fibrer är ett utmärkt och billigt alternativ, det finns heller ingen risk att hästen upplever obehag. Vissa hästar blir så varma av magnettäcken att de vill ta det av sig och de stackarna måste ju ha hjälp med det...

Jo sulorna har jag använt, funkade bra mot mitt knäont! Tänker sy fast dem på ett täcke (över den lite ömma ryggen) och testa några veckor för att se om det blir bättre. Funderade oxå på magboy, har ni possitiva erfarenheter av den? Referenser som visar att den fungerar? (mer än de jag fick se igår)

ett litet tips när det gäller täcket vi köpte ett som är till oss människor och tog ut fodret i ett av hästäckena och syde in detta funkar mycket bra och kostar mindre än hälften :smirk:

Ja det är jättebra, men resetäcket är nog allra billigast! Och det fungerar jättebra. (Så många jättebra det blev, men grejerna ÄR jättebra :D)

Det har vi gjort täcke av till hästen skit bra! och betydligt billigare och ger någerlunda samma funktion ju. Hade jag köpt hästtäcket så hade jag aldrig lämnat hästen utan uppsyn :D

Läs och tro vad ni vill, personligen skulle jag aldrig köpa ngt dylikt. Rent lurendrejeri är min åsikt.

MVH
Sofia

hämtat ur falukuriren

Nikken backar om magneterna

Medger att effekt inte garanteras

Det engelska företaget Nikken UK gör allt för att få fart på försäljningen av mirakelmagneter i Dalarna igen. Men Nikken medger nu att någon effekt av att använda magneterna inte kan garanteras.

DALARNA.

Det var i december förra året som tidningen avslöjade att Nikken hade byggt upp en stor skatteskuld efter att i flera år skickat checker från England direkt till magnetsäljarna i Dalarna.
Skattemyndigheten förklarade sig beredd att ta kontakt med motsvarigheten till kronofogdemyndigheten i England för att driva in pengarna.
Nikken svarade med att försöka skriva över arbetsgivaravgifterna på sina egna säljare, men gjorde senare helt om och fryste bonusarna för samtliga utan F-skatt.
Det kan ha berott på att Nikken inte ville uppge hur många som säljer mirakelmagneterna i Dalarna, för att skattemyndigheten inte ska kunna uppskatta hur stor skatteskulden är.
I juni förra året, under den tid när magnetpyramiderna växte mycket snabbt, fanns bara i Borlänge minst 250 magnetsäljare.
Säljare utan F-skatt för annan näringsverksamhet betraktas av skattemyndigheten som anställda av Nikken UK.
Under våren har Nikken träffat skattemyndigheten i Borlänge, som trots att andra skattemyndigheter gjort andra bedömningar, stått på sig avseende magnetförsäljningen.
Nu ändrar Nikken sin policy på flera punkter för att pyramidförsäljningen ska påminna om reguljärt företagande. Ändringarna går helt på tvärs med den locket-på-strategi som Nikken lade fram i november förra året, när det hette att skriftlig reklam var förbjuden för att "Nikkens produkter inte kan förklaras på ett tillfredsställande sätt - de måste upplevas".
Nu är det tillåtet att syssla med andra produkter och annat företagande för magnetsäljarna.
Nu får säljarna själva sätta "återförsäljningspris" på mirakelprodukterna.
Nu får magneterna säljas i butiker och inte bara i bostäder.
Nu får säljarna berätta vad magnetprodukterna heter, hur man kommer i kontakt med Nikken och använda Nikkens logotyp (om de lägger till att de är "oberoende återförsäljare". All reklam måste dessutom förhandsgranskas av Nikken i England).
Exempel på hur det kan se ut gav Nikken självt genom att för två månader sedan köpa en helsidesannons i Dala-Demokraten.
Nu tar Nikken avstånd från marknadsföring med berättelser om hur människor botats från sjukdomar eller smärta av att använda mirakelmagneterna - vilka företaget självt ofta publicerat i sin tidning.
Nu reserverar sig Nikken från utfästelser om att det företaget säljer över huvudtaget fungerar:
"Produkterna kan endast säljas som konsumentgods och utan någon som helst garanti för effekt på brukaren", skrev bolaget till magnetsäljarna förra månaden.
Men regeln om att det är förbjudet för säljarna av mirakelmagneterna att tala med journalister har inte ändrats.
De har fortfarande munkavle.

Copyright: Falu Kuriren eller artikelförfattaren.

Men fins det NÅGOT företag som garanterar effekt av sina produkter? Läkemedelsföretagen gör det ju inte, vad jag vet.

Vilken dag publicerades artikeln du citerar? (vill läsa den i orginal - är nyfiken)

Kan säga så mycket att visst allt funkar inte på alla så är det med allt men de kan bli bättre. De konstiga är ju att i USA där alla stämer alla har ingen stämt nikken med tanke på hur länge det funnit där. Så tycker jag det tyder på att det funkar.
Det är ju som med akupungtur för 20 årsedan funka inte det men nu när det har forskats mm så vissar de ju säg att de funkar. Samma gäller nikken det håller på att forskas i det finns en del läkare även i sverige som är kopplade till den forskningen. Men vi får väl se om 20 år :smirk:
Jag VET att det funkar då jag har en skada som blivit bättre inte helt bra men bättre likadant gäller hästen den ända utvägen var avlivning men idag är hästen ridbar och veterinärerna tot inte jag tog med mig samma häst för att göra samma koll efter 3 månader. Men alla får ju tro som de vill men finns det inget utväg så ger jag hellre de en chans än att avliva direkt :)

artikeln är hämtat från mediearkivet och jag kunde inte bifoga länk därifrån i och med att du måste betala fär tjänsten MEDIEARKIVET.se.

Jag har kopierat artikeln rakt av så ingenting är tillfört eller bortttaget.

Kanske kan du hitta artikeln om du går in på falukurirens hemsida och letar i deras arkiv?

MVH
Sofia

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 766
Senast: pews1972
·
Hästvård jag vet varken in eller ut. jag har ett 8 årigt halvblod med shivering, och ganska mycket sådant också.. har ägt honom i snart 2 år...
Svar
17
· Visningar
3 189
Senast: Cillen89
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 642
Senast: gutenviks
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 404
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur