Nickar med huvudet (ryttaren)

Sv: Nickar med huvudet (ryttaren)

rostad skrev:
Jag ser nästan inga på tävlingar.
Fast kanske bara för det är nybörjare som gör det (som inte tävlar).
De vet ju inte man sitter. Det kan nog inte vara så lätt..
Sj tycker jag att det är SÅ fult!!

Hmm, jag nickar med huvudet, och jag rider MSV dressyr, men är säkert nybörjare ändå..

Om man har en häst som är skumpig, dvs. det som de flesta hästarna är, så sätter man sin "stötdämpning" någonstans i kroppen. Endel nickar med huvudet som du skrev, andra flaxar med skänklarna, andra flaxar lite med armarna. Men någonting gör alla ryttare när det är skumpigt, men det behöver för den delen inte vara JÄTTE mycket.

En tjej frågade mig en gång varför min häst var så svår att sitta ner på, hon tyckte att hennes var suåper lätt.... Jaa, det blir väll lätt när de inte använder ryggen och springer som en hängmatta....:crazy:

Bella_Bus skrev:
En tjej frågade mig en gång varför min häst var så svår att sitta ner på, hon tyckte att hennes var suåper lätt.... Jaa, det blir väll lätt när de inte använder ryggen och springer som en hängmatta....:crazy:

Hm... Vet inte riktigt om jag håller med dig där....
Min häst är då tusen ggr skumpigare om hon är spänd och går och sänker ryggen än om hon är avslappnad och jobbar korrekt ...

Fick höra av någon att det är olika hur vi ryttare fördelar stötarna, endel gör det med huvudet, endel med midjan, endel med knäna eller underskänklarna. Mitt gissel är väl att jag gör det med underskänklarna och jag jobabr stenhårt med detta!! Svårt men det går bättre och bättre.

En häst som arbetar med ryggen är bekvämare att sitta på än en häst som sänker ryggen.

Immer

Det tycker inte jag alltid stämmer... Många rider ju sina hästar med sänkt rygg och bakbenen i släp för att det blir lättare att sitta ner då... Om hästen arbetar med ryggen så blir det väl mer rörelse fast med bättre takt och balans..?

Jag tycker att många ridskolehästar är ett tydligt exempel på detta. De knäpper av i nacken o fuskar med rygg och bakben för att de vet att de kan lura många ryttare på det sättet...

*lånar*

Jag var och kollade på en Grand Prix kür för några dagar sen, och då fanns det två som nickade sjukt mkt! Det är såå fult! Det var gammla tanter båda två. Och en annan som satt så kutryggad att hon borde haft korsett! Jag förstår inte hur dom kan rida så, hade det varit en LB så hade dom fått jättemkt kritik för sitsen. Men rider man GP så spelar det tydligen ingen roll hur man sitter och rider, bara hästen gör vad den ska....
:smirk:

jjeg skrev:
jo det har med länd/bäcken spänningar att göra...

Jag instämmer. Man måste vara avslappnad och följsam i länd och bäcken för att ridningen över huvud taget ska funka.
går hästen med sänkt rygg/i fusk form så ökar tendensen att spänna sig givetvis - blir en ond cirkel - spänd häst föder spänd människa och tvärt om.

Tycker INTE det är alla som sitter och nickar - snarare minoriteten.

Javisst - med en arbetande rygg blir det mer rörelse, men takten och balansen gör att det blir bekvämare för ryttaren.

Immer

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 574
Senast: Cs218
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024