Nickar med huvudet (ryttaren)

Chima

Trådstartare
Varför nickar alla ryttare med huvudet när de rider dressyr (sitter ner i traven)??
De gör ju det inte lite utan mycket, varför då?
Det ser inte så vidare proffsigt ut när man nickar så där jättemycket på huvudet när man rider...

man lär ju få ont i nacken....

rider ni så??varför i så fall?

Sv: Nickar med huvudet (ryttaren)

Man ska ju inte göra det, eller minimalt kanske men inte så att det stör, då tar man "stötarna" fel. Personligen tycker jag inte att det finns något fulare än ryttare som sitter så, oftast är det en ful ovana som kan vara svår att bli av med.

Alla ryttare nickar inte med huvudet. Jag vet endast två hos mig.

Det är otroligt fult och irriterande. Jag vet inte varför dom gör så

Jag ser nästan inga på tävlingar.
Fast kanske bara för det är nybörjare som gör det (som inte tävlar).
De vet ju inte man sitter. Det kan nog inte vara så lätt..
Sj tycker jag att det är SÅ fult!!

Enligt mina erfarenheter så är det mest de sk dressyrtanterna som ägnar sig åt detta och gärna då de som var som mest aktiva på 60 eller 70-talen... Men det finns förstås både äldre och yngre exemplar på denna fula ovana. Jag hoppas verkligen att jag inte gör det själv, det tror jag inte jag gör (det brode märkas fast mina hjärnceller kanske är sönderskakade?) och jag burkar observera *ehrm skratta åt*:angel: de som utövar detta...
På min dressyrkurs i somras var det en som nickade så våldsamt att jag faktiskt blev orolig på riktigt! Det såg nästan läskigt ut...

Alla gör inte det. Men de som gör det är de som inte kan sitta ner riktigt i traven... även om de har ändan i sadeln så skumpar de, sitter ofta i bakvikt (vilket gör att de ofta får för mkt i handen) o så spänner de sej. Kanske inte gäller alla, men de jag har sett nicka med huvudet rider så... otroligt fult.

jag gjorde det när jag var liten och red på ridskola, hade dock förstor/tung hjälm då:p men jag kan erkänna att jag kan göra det ibland..fast inte så extremt då som man ser på vissa,ser ut som huvudet skall ramla av :crazy: fast då måste jag vara jäkligt trött:bump:

vad jag vet så nickar man med huvudet för att man spänner sig i höfterna, vilket enligt mina .väldigt. simpla experiment verkar ha stämt. (jag har försökt spänna höfterna, nedre delan "av mig" och då har jag börjat nicka lite, detta i skritt)

jo det har med länd/bäcken spänningar att göra...

det e för att de inte kan sitta ner i sadeln och spänner fast sig och då är det enda stället där de inte spänner sig i naclken, därav nickandet..

Spänningar i ryttarens kropp

Detta beror på spänningar i rygg en och att de inte har kommit ner riktigt i sadeln. oftast kutar de lite med ryggen också ung. vid skulderbladen. Ryttaren har oftast blicken för långt ner, tittar ner på hästen. Om man korrigerar sitsen och "sätter om" ryttaren från ny start igen och får ryttaren att lyfta blicken och sluta stirra i hästens nacke. (- se din väg, bli medveten om omgivningen, mjuka ögon, som sally Swift så bra beskriver det.), så kan man komma till rätta med problemet.
Det är rätt mycket jobb med att korrigera, fast ryttarne får mycket bättre möjligheter att rida om sitsen är korrekt, eftersom hjälpgivning, känskla och följsamhet hänger ihop med det.

Mvh
CiaAn

Har också sett detta på hög dressyrnivå. När vi arrangerade tävlingar med upp till MSV:A så var det flera ryttare som satt så. Otroligt fult!! Jag fattar inte att de inte får mer avdrag av domarna för den sitsen!

Det blir ju inte bättre när vissa dessutom håller tyglarna som ett cykelstyre! Usch...

Malu

Detta beror oftast på att man rider medför raka ben där du ej har några leder som tar upp rörelsen från hästen. Kortar man stiglädrena något och sätter stigbyglen mitt under tyngpunkten under foten, så kommer fot-, knä och höft- lederna att bli som "stötdämpare" . Detta skonar ryggen och förhindrar att man lixom sitter spänt och låter rörelsen fortplanta sig genom kroppen och komma ut i huvudet..

Hoppas ni fattar va jag menar - svårt att skriva ner det , mycket lättare att visa praktiskt...

Jag gör inte så(jag skjuter fram huvudet istället-nästan lika fult..men ändå...) Men jag antar att man inte är fokuserad på vart mannsk man sitte lixom oxh konsentrerar på va man gör med kroppen och då"slappnar" man lixom av i nackmusklerna eller nått...ser inte så proffsigt ut nä.....mvh zandra

Pepa75 skrev:
Detta beror oftast på att man rider medför raka ben där du ej har några leder som tar upp rörelsen från hästen. Kortar man stiglädrena något och sätter stigbyglen mitt under tyngpunkten under foten, så kommer fot-, knä och höft- lederna att bli som "stötdämpare" . Detta skonar ryggen och förhindrar att man lixom sitter spänt och låter rörelsen fortplanta sig genom kroppen och komma ut i huvudet..

Hoppas ni fattar va jag menar - svårt att skriva ner det , mycket lättare att visa praktiskt...

Håller med dig här. Det uppstår energi och rörelse som måste komma ut någonstans via sitsen, och det korrekta sättet är just det du skriver, fot- knä- och höftleden skall fungera som stötdämpare. En ryttare som nickar i takt låser ovan nämnda leder och därmed leds energin ut via fel kanal.

Alla gör det inte, det var en ganska grov överdrift, jag gör det inte, de jag rider med gör det inte, eller jo en, men ingen annan i min närhet. Håller dock med om att det är förbannat fult och ser inte direkt elegant ut....

Sshameless skrev:
Jag gör inte så(jag skjuter fram huvudet istället-nästan lika fult..men ändå...) Men jag antar att man inte är fokuserad på vart mannsk man sitte lixom oxh konsentrerar på va man gör med kroppen och då"slappnar" man lixom av i nackmusklerna eller nått...ser inte så proffsigt ut nä.....mvh zandra

jag drar tillbaka mitt istället..:angel: jättefult det med, får värsta dubbelhakorna..men har jobbat på det mkt i vinter så nu börjar jag ha huvudet i normal position..:bump:

Näj, ännu en sak ha komplex över...nickar jag med huvudet???

Nåja, bättre det än att jucka med höften. En tjej i ett stall jag stod i som hade värsta vulgositsen...såg hemskt ut när hon red. Tror nog hon även nickade med huvudet...ja allt vickade...

jag nickar inte med hvudet,de va knappt någon som gjorde när jag tävlade heller

*knapplån*

Jag tycker inte heller att det ser särskilt snyggt ut men jag läste en artikel i Ridsport nån gång förra året om han-med-pallen-som-har-en-lös-sits! :p (Hjärnsläpp, hoppas någon förstår vem jag menar) I den artikeln sa han iaf att det inte var något fel att nicka, att det var naturligt pga den rörelse som uppstår! Kan minnas fel eller ha missförstått, rätta mig gärna!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 574
Senast: Cs218
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA