Ni vana ryggsäcksbärare

TantAgda

Trådstartare
Jag har precis köpt mej en vandringsryggsäck modell större (80l). Utprovad i affär så den bör passa mej.
Tog på mej den på hundpromenaden igår som pågick i 3,5h inklusive lunch där jag tog av mej den. Varmt igår så jag hade bara en funktionst-shirt på mej. Kände under tiden att den tryckte på axeln, inte på nyckelbenet eller benet i axeln utan på mjukdel. Öm där idag.

När jag sen kommit hem igår ser jag att jag är alldeles svullen vid bäckenbenet (alltså benet som sticker ut framtill i höfthöjd). Mest på ena sidan men jag är öm på båda, även idag.
Idag skulle jag inte vilja hänga på mej ryggsäcken och gå igen för det skulle nog göra för ont..

Så, nu till min fråga. Vad sjutton gör jag åt det här? Jag ska ut på en tvådagarstur inkl tältnatt lör-sön och måste kunna bära. Är det bara att inse att jag är för benig och en klenis och bita ihop eller finns det nåt jag kan tänka på eller göra? Nån mer som vart utför det här?

Blev samma sak förra sommaren men då först efter 2dagar men då bar jag på en mindre (30l) ryggsäck.
 
De flesta kvinnor behöver ha säckar på <60L för att de skall passa optimalt, vi tenderar att vara lite kortare i överkroppen och större säckar passar helt enkelt inte. Jag förstår inte heller varför du valt en så stor säck, de passar väldigt få människor (även män) och det är väldigt sällan man behöver plats för så mycket packning. 10 dagar vandring klarar jag lätt med min 55L, tex.

Om du får ont så som beskrivet så passar inte säcken, antingen helt fel storlek eller så är den fel-inpassad (hur axelbanden är infästa, hur brett isär de sitter, formen på dem, hur höftbältet är utformat, hur hårt man skall spänna de olika spännena, vilka kläder man skall ha under, osv). Det gäller att hitta den där enda ryggsäcken som passar ens kropp, vilket kan vara nog så jobbigt. Blev halvt förtvivlad när jag insåg att jag kunde se genom tyget i botten på min 50L, och var tvungen att försöka hitta en ny.

Det här inlägget hjälpte nog inte alls inser jag, förutom att det är svårt med säckar.
 
@Elo Du har helt rätt, det hjälpte mej inte det minsta ;)
Jag sa i butiken att jag ska få med mej mat mm till en hund på vandringarna också och han föreslog då denna, Haglöfs Oxo 80l. Provade flera andra både där och i en annan butik men tyckte ändå att denna kändes helt klart bäst.
 
Men hur tungt bär du? Liter säger ju inget. Det går ju att bära 10 kg i en 80 L eller 20 kg en liten säck? Och på en tvådagars behöver du väl knappast ha en så stor säck? Tältet bär du ju ute på säcken.
Vad har du med dig? Grytor och badlakan?
 
Nu vet jag inte hur stor jycke du har men träna med väska så kan den ju bära lite av sin mat själv.
 
Jag hade samam problem första gången jag vandrade med min då nya säck. Jag tror jag har en 50 l säck och den var packad med ca 15 kg. Efter sträckan Abiskotursit- Abiskojaure hade jag så ont i musklerna som axelbanden låg på så jag knappt kunde röra vid dem. Samma sak gällde vid höften där trycket legat på. Att ta på sig säcken dagen efter var en plåga men efter ett par dagar försvann smärtan.
Jag tror att mitt problem var att musklerna inte var vana vid trycket som blev. Efter det har jag försökt gå med ett antal kg i säcken några gånger innan jag gett mig ut på den riktiga vandringen.
En sak jag undrar över är om en 80 l säck verkligen är rätt för dig. Den är otroligt stor och i slutändan är det enligt min erfarenhet vikten som sätter stopp snarare än utrymmet. För mig är 15 kg packning absoult maximum om jag ska kunna fungera.
 
När jag vandrade en vecka bar jag 20 kg - då bar jag även på 20 kg övervikt men jag är 174 lång och var då vältränad och stark och hade en superbra ryggsäck.
Du borde kanske bära 15 kg och då undrar jag vad du ska ha i ryggan för övrigt?
Sen är det rätt tänkt att övningsgå så kroppen vänja sig vid trycket.
 
Utöver att säcken verkar väldigt stor så tror jag att det är olika hur känslig en är.

Personligen får jag både skav och blåmärken superlätt trots att jag borde vara van och det enda bärsystemet jag sluppit det med är Ospreys säckar, har en Aura AG 65 l, har burit både tungt och långt utan problem.

Att prova packa ryggsäcken annorlunda för att fördela vikten på ett annat sätt kanske kan hjälpa?
 
Men hur tungt bär du? Liter säger ju inget. Det går ju att bära 10 kg i en 80 L eller 20 kg en liten säck? Och på en tvådagars behöver du väl knappast ha en så stor säck? Tältet bär du ju ute på säcken.
Vad har du med dig? Grytor och badlakan?

Igår packade jag 10kg på promenaden, har inte packat för vandring än men gissar att det landar på 15kg kanske. Inga grytor eller badlakan nej. Trangiakök dock.
 
Nu vet jag inte hur stor jycke du har men träna med väska så kan den ju bära lite av sin mat själv.

Planen är att hon ska bära sin mat ja. Men hon väger bara 15kg och jag är riktigt hönsig med henne så jag vill inte packa på henne för mycket..
 
Jag hade samam problem första gången jag vandrade med min då nya säck. Jag tror jag har en 50 l säck och den var packad med ca 15 kg. Efter sträckan Abiskotursit- Abiskojaure hade jag så ont i musklerna som axelbanden låg på så jag knappt kunde röra vid dem. Samma sak gällde vid höften där trycket legat på. Att ta på sig säcken dagen efter var en plåga men efter ett par dagar försvann smärtan.
Jag tror att mitt problem var att musklerna inte var vana vid trycket som blev. Efter det har jag försökt gå med ett antal kg i säcken några gånger innan jag gett mig ut på den riktiga vandringen.
En sak jag undrar över är om en 80 l säck verkligen är rätt för dig. Den är otroligt stor och i slutändan är det enligt min erfarenhet vikten som sätter stopp snarare än utrymmet. För mig är 15 kg packning absoult maximum om jag ska kunna fungera.

Som jag förstår det på er verkar säcken helt klart onödigt stor.. Trodde jag fick vettig hjälp i butiken när jag provade men så verkar inte fallet :meh:
Får se hur det funkar i helgen. Kanske får se mej om efter en ny och sälja den här..
 
Som jag förstår det på er verkar säcken helt klart onödigt stor.. Trodde jag fick vettig hjälp i butiken när jag provade men så verkar inte fallet :meh:
Får se hur det funkar i helgen. Kanske får se mej om efter en ny och sälja den här..
80L är väldigt stort, jag skulle iofs gärna ha en så stor ryggsäck men jag har klarat mig på 60-70L på tvåveckors turer.
Så ska du bara på kortare turer behöver du verkligen inte en så stor ryggsäck.

Jag tror det handlar om att väskan inte passar dig/felinställd, att du inte är van och eventuellt hur du packat den.
 
Försök att hitta en mindre säck att provgå med - hade du bott närmre hade du fått låna min. Den har varit helt suverän. Den ligger mest och vilar just nu. Kanske finns dom begagnade - är ju lite specialanpassad för kvinnor. Shosho 60 L.
1526048062687.webp
 
När jag köpte min ryggsäck för ett par år sen så provade jag hur många som helst och de enda som satt hyffsat bra var de som var gjorda för kvinnor. Hur är det med den du köpte? Känns lite som att den som hjälpte dig inte riktigt hade koll på vad den gjorde?

För mig passade en bergans ryggsäck bäst och när jag provade i affär så såg vi till att ha i ca 10 kg i ryggsäcken. Då var det enklast att känna vad som passade eller inte. Min är 75 liter, ångrar i efterhand att jag inte tog en mindre.
 
När jag köpte min ryggsäck för ett par år sen så provade jag hur många som helst och de enda som satt hyffsat bra var de som var gjorda för kvinnor. Hur är det med den du köpte? Känns lite som att den som hjälpte dig inte riktigt hade koll på vad den gjorde?

För mig passade en bergans ryggsäck bäst och när jag provade i affär så såg vi till att ha i ca 10 kg i ryggsäcken. Då var det enklast att känna vad som passade eller inte. Min är 75 liter, ångrar i efterhand att jag inte tog en mindre.

Han kändes kunnig.. men en bra säljare gör väl kanske det..
 
Ett sätt är att gå tillbaka och säga att denna inte fungerar som utlovat.

Annars får man klura lite på vad som felas. Det finns olika sätt att använda höftbandet, en del vill ställa säcken på det, andra vill bara ha det som stöd så att säcken inte far hit och dit. Är det det senare går det att prova att släppa ner säcken så bandet heltenkelt kommer nerdanför. Annars är det bärrämmarnas infästning som det få göras nåt åt så att övre anslutningen till säcken kommer längre ner och därmed hela säcken högre. På en del säckar finns justeringar eller olika val för detta.
Sen är det vana - men en väl ingången säck byter man inte gärna när den väl passar, så det är värt att lägga tid på detta.
 
Ett sätt är att gå tillbaka och säga att denna inte fungerar som utlovat.

Annars får man klura lite på vad som felas. Det finns olika sätt att använda höftbandet, en del vill ställa säcken på det, andra vill bara ha det som stöd så att säcken inte far hit och dit. Är det det senare går det att prova att släppa ner säcken så bandet heltenkelt kommer nerdanför. Annars är det bärrämmarnas infästning som det få göras nåt åt så att övre anslutningen till säcken kommer längre ner och därmed hela säcken högre. På en del säckar finns justeringar eller olika val för detta.
Sen är det vana - men en väl ingången säck byter man inte gärna när den väl passar, så det är värt att lägga tid på detta.

Får se om det kanske blir det alternativet efter helgen. Nu är den packad för en 2dagarstur.

Jag får prova mej fram helt enkelt och hoppas på att jag hittar en inställning som funkar för mej!
 
Innan nästa tur läs gärna en instruktion till ryggsäckjustering! Googla t.ex. justera ryggsäck

Kom ihåg att nästan all tyngd ska hänga på höften!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp